بازار به درستی واکنش نشان می‌دهد

اگر چین میلی به سرمایه‌گذاری در ایران داشت قاعدتا باید قیمت ارزهای خارجی افت می‌کرد.
تصویر بازار به درستی واکنش نشان می‌دهد

به گزارش سایت خبری پرسون، علی بیگدلی استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: مجموعه اقداماتی که اخیرا آمریکا و اتحادیه اروپا انجام دادند، رفته رفته به یک جدا افتادگی در ایران نسبت به مسائل بین‌الملل می‌انجامد. از طرف دیگر وقتی این کارها را کنار هم می‌گذاریم، امیدمان نسبت به شروع مذاکرات هسته‌ای دارد کاهش پیدا می‌کند.

با توجه به اظهار نظری که آقای اسلامی مبنی بر اینکه آقای گروسی ابتدا باید هدف و برنامه خود نسبت به ایران را مشخص کند تا اجازه دهیم به ایران بیایند، به نظر می‌رسد مساله سفر آقای گروسی هم تا حدودی با مشکل مواجه شده است. سفر آقای رئیسی بیشتر بار سیاسی دارد و بار اقتصادی ندارد. در قرارداد 25 ساله زمان روحانی و ظریف صحبت از سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران بود درحالی که اصلا ساختارهای ما توان پذیرش این حجم از سرمایه‌گذاری را ندارد و مطلقا چینی‌ها به دنبال این میزان سرمایه‌گذاری در ایران نیستند. از آنجا که بسترها فراهم نیست چینی‌ها امکان سرمایه‌گذاری در این حجم را نخواهند داشت.

چین و روسیه میلی به سرمایه‌گذاری کلان در ایران به دلیل تحریم‌ها ندارند. از طرفی تعداد زیادی از نمایندگان کنگره از سازمان مجاهدین استقبال کردند که قبلا هم چنین بوده. این موضوع هم سایه‌ای روی نشست اخیر رضا پهلوی و هفت نفر دیگر انداخته و از طرف دیگر بیانیه سندیکا و شورای کارگری و معلمان فضای جدیدتری ایجاد کرده است.

سفر آقای رئیسی به چین یک مانور سیاسی بود اما بار اقتصادی نخواهد داشت. واقعیت این است که در شرایط مطلوبی از لحاظ اقتصادی به سر نمی‌بریم و هر روز داریم دچار نوع جدیدی از پیچیدگی در روابط خارجی نیز می‌شویم. این درحالی است که ممکن است دیپلماسی محرمانه هم صورت گرفته باشد اما غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که حتی اگر مشکل برجام هم حل شود باز مشکلات دیگری با ایران دارند.

بنابراین اگر پیغام و پسغام‌هایی هم وجود داشته باشد ناشی از این است که آنها نیز بدشان نمی‌آید مشکل هسته‌ای را حل کنند به شرط اینکه ایران برخی شروط را تعدیل کند. مثلا خارج کردن سپاه از تحریم ذیل برجام و از جمله تحریم‌های ناشی از هسته‌ای نیست. از این رو باید به این نتیجه رسید که امکان ادامه چنین وضعی مقدور نیست و هر روز فضای داخلی با نارضایتی از لحاظ اقتصادی مواجه خواهد شد و فضای بین‌المللی هم علیه ما گره بیشتری خواهد خورد و ایران سعی می‌کند هم برای حل مشکلات داخلی و هم نشان دادن به قدرت‌های خارجی سفری مدیریت شده‌ای مثل سفر آقای رئیسی صورت دهد گرچه نتایج اقتصادی ملموسی به‌ همراه نخواهد داشت.

واقعیت این است که بازار به درستی واکنش نشان می‌دهد اگر چین میلی به سرمایه‌گذاری در ایران داشت قاعدتا باید قیمت ارزهای خارجی افت می‌کرد.

منبع: آرمان ملی

463121