یادداشت‌ها

یقینا فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظ الله) در حوزه کیفیت و حمایت از تولید ملی، همواره چراغ راه تولیدکنندگان این مرز و بوم خواهد بود، اما این مطلب که با فرمایشات به حق معظم له در خصوص کیفیت خودروهای ساخت داخل، رسانه‌ها و انجمن‌های مرتبط و....نوک پیکان حملات را کاملا متوجه خودروسازی‌های داخلی نمایند، شاید اقدام زیبنده‌ای نباشد.
این گزاره از کنفوسیوس فیلسوف چینی زیاد تکرار شده است که: «هر ظلمی در جهان از ظلم بر کلمات آغاز می‌شود.» جمله عجیبی است و ما اکنون با پوست و گوشت و استخوان خود آن را حس می‌کنیم.
حیات بسیاری از دستگاه‌های اجرایی یا منفعت مدیران و کارکنان آن دستگاه‌ها به مسئله مجوزها و انحصار ورود به کسب و کارها گره خورده است.
تمرکز دولت در مواجهه با پیک ششم کرونا و اُمیکرون برروی واکسیناسیون عمومی و اصرار بر تزریق دوز اول برای بیش از ده میلیون نفر واکسینه نشده و همچنین تاکید روی تزریق دوز دوم برای بیش از بیست میلیون دریافت کننده تنها دوز اول واکسن و همچنین تشویق و توصیه و اجبار به واکسیناسیون نوبت سوم برای 83 درصد جمعیت 9 سال به بالا در کشور بوده است.
تصمیمات دولتمردان متغیر اصلی‌‌ای است که امروز بازار سرمایه و سهامداران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این رو دولتمردان باید با درنظر گرفتن این مسائل انعطاف بیشتری در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این نهاد سرمایه‌ای داشته باشند.
آنچه در دیدار دیروز فعالین اقتصادی با رهبری اتفاق افتاد، هم یک نوع آسیب‌شناسی دهه 90 و هم آسیب‌شناسی بخش تولید و هم ارائه راه‌حلی برنامه‌ای برای عبور از بخشی از مشکلات و هم بیان نکته مهمی درخصوص صنعت خودرو به طور خاص و مشخص بود.
دوازدهم بهمن ماه که سالروز ورود امام خمینی (رض) به میهمن اسلامی و آغاز دهة فجر انقلاب اسلامی است در عین حال اولین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله شیخ عبدالله نظری خادم الشریعه مازندرانی نیز هست که از شاگردان برجستة حضرت امام نیز بشمار می‏رفت و برای ابلاغ ابراز ارادت عشایر منطقه سوادکوه و مردم دلیر و مبارز مازندران به امام خمینی به پاریس رفت و با پرواز ایشان در ۱۲ بهمن ماه به میهن اسلامی بازگشتند.
رکود و توقف سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت برای کشور یک چالش جدی شده است و این امر سبب گردیده که مسئله خاموشی فلرها در اولویت نخست این صنعت نباشد.
آخرین باری که درهای استادیوم ورزشی آزادی باز شد، رنگش تغییر کرده بود، حضور رنگارنگ زنان و مردان ایرانی علاقه‌مند به فوتبال به‌رغم شیوع بیماری کرونا و صدای تشویق آنان به‌رغم تعداد محدودشان، مسابقه سرنوشت‌ساز حضور ایران در جام جهانی را رنگ ‌و بوی دیگر داده بود!
روایتی از درد دل و مذاکره حضوری با دکتر نوربخش رئیس کل فقید سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را برای این شرح حال بازنشستگان و کوتاه نوشت؛ مناسب می دانم.
در مذاکرات وین شاهد هستیم که با وجود تمایل تیم مذاکره کننده جدید ایرانی به ایجاد شرایط و توافقات جدید، در نهایت قرار بر این شد تا ادامه مذاکرات بر اساس توافقات صورت گرفته در شش دور اخیر که در دولت قبل انجام شده بود، صورت بگیرد و حتی سیستم رد و بدل کردن پیغام با آمریکا توسط سایر طرف‌های برجام در صورت لزوم جای خود را به مذاکرات مستقیم با این کشور بدهد.
مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 به رغم فراز و فرودها به یک نقطه حساس اما قابل اتکایی رسیده است. در طول ماه‌های گذشته مذاکرات در حــوزه‌های مختلف سیاسی، حقوقی و اقتصادی و فنی ادامــه یافت و یکسری ابهامات در سندهای ارائه شده بین ایران و کشورهای 1+4 در وین وجود داشت که به‌تدریج با مطرح شدن برخی مسائل حاشیه‌ای دیگر مذاکرات روند پیچیده‌ای به خود گرفت.
اخیرا سفری کاری به اروپا داشتم. مدیر شــرکت معروفی که پسته بسته‌بندی شده صادراتی را از ما خریداری می‌کند و از دو سال قبل دو محصول دیگر؛ خرما و زعفران را جزو سفارشات خود قرار داده، در ملاقاتی که با وی داشتم، از علاقه وافر خود برای سفر به ایران و دیدن آثار تاریخی کشور، طبیعت زیبای ایران که در فضای مجازی به گفته خودش به تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، بم سفر کرده بود و مهمتر از آن فصل برداشت خرما، زعفران و پسته دیدار نخیلات و مزارع و باغات را جزو آرزوهای خود بیان می‌کرد.
نرخ خرید خدمت سربازی در سال 80 بین 1.5 تا 3 میلیون بوده و حالا 250 تا 600 میلیون شده! در حالی که دستمزدها و درآمدها افرایشی این گونه نداشته و به نظر می‌رسد انفجار قیمت ملک و دلار و طلا را معیار قرار داده‌اند. اما این که ملک و دلار و طلا نیست تا تابع عرضه و تقاضا و تحریم باشد. می خواهید مشکلی را حل کنید یا تنها یک منبع درآمد است؟ پس چرا به تحکیم خانواده و فرزند‌آوری ربط داده شده؟
پیشرفت فناوری، انسان را به مرحله‌ای رسانده که توانایی اطلاع از چیزهایی را به دست آورده که در گذشته غیرممکن بود. فیلمبرداری‌های پنهان، یا از راه دور و شنودهای ثابت یا تلفنی و دیدن پنهانی اسناد و رصد شبکه‌های اجتماعی از این جمله‌اند. در کشورهای دارای حاکمیت قانون استفاده از این امکانات بسیار محدود و قانونمند است، ولی به تناسبی که از حاکمیت قانون دور شوند، امکان بهره‌مندی بی‌ضابطه از این شیوه‌ها بیشتر می‌شود و این خطری است که روال عادی جامعه را تهدید می‌کند.
واریانت اُمیکرون در شرایطی کشور را فرا گرفت و به سویه غالب تبدیل شد، که ما باید بدانیم این سویه، همان‌ گونه‌ی جهش یافته کروناست و همان‌طور که پنج پیک کرونا را پشت‌سر گذاشته‌ایم، پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک در کنار حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی بهترین روش برای مقابله و رشد و تکثیر آن است.
مسابقه فوتبال تیم‌ملی ایران و عراق برگزار و برای سومین دوره پیاپی تیم‌ملی به بزرگ‌ترین میدان جهانی فوتبال یعنی جام‌جهانی رفت. به همه مردم و همه دست‌اندرکاران حوزه فوتبال، بازیکنان و کادر فنی که این فضا را ایجاد کردند، تبریک می‌گویم. طبیعتا من هم به عنوان یک شهروند هم شاد شدم و هم در چشم‌هایم اشک جمع شد. نه فقط یکبار که چند بار هر بار تصاویر را نگاه می‌کردم که مردم شادی می‌کنند، خیلی ذوق زده شدم و احساساتم را به شکل‌های مختلف نشان دادم.
زیستن در شرایط تورمی دشواری‌های فراوانی را به اقشار کم‌درآمد و حتی طبقه متوسط تحمیل می‌کند و با ربودن بخشی از ارزش و قدرت خرید درآمد ماهانه آنان، به‌تدریج اقتصاد خانوارها را درهم شکسته‌ و موجبات افزایش درصد افراد زیر خط فقر را فراهم می‌کند.
این روزها که زمزمه تغییرات مدیریتی در صنعت بیمه کشور داغ و پر بحث شده است و همگان برای هر یک از شرکت‌های بیمه‌ای به دنبال فرد مورد نظر خود هستند و کاندیدای احتمالی خود را معرفی و ناخودآگاه پیش از هر تغییری جایگزین می‌کنند، هستند افرادی که در قالب رسانه یا در قالب مثلاً صفحات مجازی ضد فساد و رانت، در حال تخریب برخی مدیران صنعت بیمه‌اند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات گذشته سندی را تحت عنوان سیاست‌ها و اقدامات تقویت و ترویج نامگذاری متولدین جدید مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایران به تصویب رسانده است. معنای این اقدام چیست؟ انتخاب نام کودکان جزو خصوصی‌ترین موضوعات خانواده‌هاست.