رتبه‌بندی معلمان، شهدی که دارد شرنگ می‌شود

انتظار می‌رفت رتبه‌ بندی فرهنگیان با اجرای بهنگامش، علاوه بر ارتقای جایگاه معلم و کیفیت بخشی به امر آموزش‌ و پرورش، باعث اعتماد آفرینی در بین فرهنگیان شود؛ ولی با کمال تأسف، پس‌ از انبوه وعده‌های رنگین، حال آن شهد در کام‌ها شرنگ می‌شود.
تصویر رتبه‌بندی معلمان، شهدی که دارد شرنگ می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، اسماعیل حسین‌پور در یادداشتی نوشت: یکی از همکاران فرهنگی، یادگار دفاع مقدس و جانباز است که یک‌دستش را تقدیم دین و دیارش کرده است. او که علاوه بر عضویت در مجلس ایثارگران کشور، ۱۸ سال متوالی سابقه خدمت در شورای شهر و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مطلوبی داشته، دارای مدرک دکترای تخصصی است و ۳۵ سال سابقه خدمت دارد.

وقتی نتایج رتبه‌بندی را از او پرسیدیم با کمال حیرت گفت نه‌ تنها استاد معلم نیستم که حتی شاید چهار هم نباشم. او از ناراستی و پنهان‌کاری در فرایند رتبه‌بندی سخت گله داشت که چرا پس‌ از بارگذاری مدارک، در احتساب امتیازات تغییرات اساسی ایجاد شده است!

وقتی دل‌ مشغولی این جانباز عزیز که دغدغه انبوه فرهنگیان این سرزمین است را دیدیم واقعاً از سوءمدیریت، اقدامات فراقانونی و خودسرانه متولیان رتبه‌بندی که با اعمال سلایق شخصی باعث نارضایتی شدید فرهنگیان شده‌اند شگفت‌زده شده‌ایم.

وقتی دلدادگان این سرزمین که از هستی خویش برای همه ما مایه داشته‌اند این‌گونه از این‌ همه تبعیض، ناراستی و قانون‌ شکنی آشکار به شِکوه آمده‌اند؛ نیک پیداست که موج تقابل، اعتراض و ناخرسندی فرهنگیان نسبت به اثرگذاران و تصمیم گیران مربوط به رتبه‌بندی در چه حدی است.

به‌ راستی متولیان رتبه‌بندی دارای چه حق و جایگاهی هستند که پس از بارگذاری مدارک به خود حق می‌دهند امتیازات برخی مستندات یا شاخص‌ها را دچار تغییر کنند؟ به چه حقی ۱۵ امتیاز خوداظهاری در قسمت مشارکت در کارگروه‌ها و شوراها و ۱۰ امتیاز اظهارنظر در قسمت تدریس به همکاران حذف شده است؟

به چه حقی برخی مستندات بخش دستاوردها، خلاقیت و نوآوری علمی را از ۱۰ امتیاز کمتر لحاظ کرده‌اند و برخی مستندات مشارکت در کارگروه‌ها و شوراها را از ۶ امتیاز به ۳ امتیاز تقلیل داده‌اند؟ چرا پس از ارزیابی‌های صورت‌گرفته، امتیازات برخی افراد دچار تغییر اساسی شده است و رتبه‌شان بدون هیچ پاسخ قانع‌کننده ای، تقلیل یافته است؟

صادقانه باید گفت تعلل در اجرای رتبه‌ بندی، تغییرات مکرر در آیین‌نامه، اعمال سلایق شخصی کار به دستان در تغییر امتیاز مستندات بارگذاری شده و... باعث امید سوزی فرهنگیان شده؛ با هر توجیه و دلیلی باشد؛ ناپذیرفتنی است. این رویکرد ناصواب متولیان غیرپاسخگوی وزارت آموزش و پرورش، باعث بروز موج اعتراضات فراگیر در آموزش‌ و پرورش می‌شود که بانی این اعتراضات، برخی فرادستان تصمیم‌گیر در این وزارتخانه هستند.

انتظار می‌رفت رتبه‌ بندی فرهنگیان با اجرای بهنگامش، علاوه بر ارتقای جایگاه معلم و کیفیت بخشی به امر آموزش‌ و پرورش، باعث اعتماد آفرینی در بین فرهنگیان شود؛ ولی با کمال تأسف، پس‌ از انبوه وعده‌های رنگین، حال آن شهد در کام‌ها شرنگ می‌شود.

ضرورت دارد وزیر آموزش‌ و پرورش، دستگاه‌ها و نهادهای ناظر با حساسیت پیگیر این جفای روا داشته شده در حق فرهنگیان شوند چرا که زیبنده نیست مجموعه عظیم آموزش‌ و پرورش که ۴ هزار معلم و ۳۶ هزار دانش‌آموز تقدیم ملک و میهنشان کرده‌اند این‌گونه مورد بی‌مهری‌های بزرگ قرار گیرند.

منبع: آفتاب یزد

462912