یادداشت‌ها

چند روز پیش مدیر محترم حوزه علمیه قم در دیدار با چند نفر از مسلمانان اهل فکر از کشورهای دیگر سخنانی را ابراز داشتند که برای یک ایرانی محل تأمل و پرسش است. در اینجا فقط بخشی از اظهارات ایشان نقل و نقد می‌شود.
لایحه بودجه 1401 از سوی دولت محترم تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. شالوده اصلی بودجه سال آینده دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی است. با توجه به وعده های ریاست محترم جمهوری در انتخابات سال گذشته چشم انداز اقتصاد ایران موضوعی با اهمیت برای تمامی فعالان اقتصادی است.
43 ســـال پــیش درچنین روزهایی مردم از رفتن شــاه در پوست خود نمی‌گنجیدند، در خیابان‌ها جشن واقعی برپا بود و گل‌ها که به هوا می‌رفت روی جمعیت رقصنده به زمین می‌آمد. دست افشانی و غزل‌خوانی خبر از دوران عاشقی می‌داد که اول نمود آسان ولی افتاد مشکل‌ها! هنگامی که شاه رفت سخت گریست و تا زمانی که درگذشت هرگز نخواست یا نتوانست ویرانی خود را پنهان کند.
توافق احتمالی همان مواردی را در بر خواهـــد گرفت که مذاکره‌کننده پیشین ایران در ماه ژوئن به آن دست یافته بود، در پاسخ به این سوال که اگر قرار است همان موارد به امضای طرفین برسد، به چه علت چندین ماه این توافق به تأخیر افتاده است،آقای روحانی در مقطع پایان شش دور مذاکرات وین رئیس‌جمهور کشور بودند و در زمانی هم که در آن سمت بودند، مسئولیت داشتند و سخنانشان هم مستند بود؛ ایشان شب قبل از پایان دوره ریاست‌شان در یک برنامه تلویزیونی به صراحت اعلام کردند که توافق تقریبا قطعی شده و شرایط به گونه‌ای است که اگر آقای عراقچی اجازه داشته باشد، می‌تواند عازم وین شده و توافق را امضا کند.
ارز ترجیحی از فروردین ۱۳۹۷ وارد چرخه تجاری شد و بعد از اینکه برای تمامی اقلام وارداتی اختصاص پیدا کرد، این رویه اصلاح و به تدریج لیست اقلام دریافتی کاهش یافت و حدود دو سالی است که فقط برای هفت قلم گندم، جو، کنجاله سویا، ذرت، روغن، دانه‌های روغنی و بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی پرداخت می‌شود.
در هفته گذشته خبری از مدیر هلال احمر استان تهران منتشر شد که به خطر زلزله در تهران پرداخته بود. مدیر بحران استانداری تهران نیز گسل‌های لرزه‌زای تهران را سه گسل در شمال و جنوب و مرکز تهران دانسته بود.
ازدواج یکی از اصلی‌ترین گذارهای زندگی برای هر دختر و پسر است. همسان‌گزینی اصلی‌ترین حرکت در مرحله اول و سپس تفاهم و مهارت حل مشکلات و تداوم محبت‌آمیز روابط زناشویی گام‌های بعدی هستند.
خطوط تولید سایپا و ایران خودرو تا بررسی و رفع قطعی مشکل باید متوقف شوند چون مشابه همان خودروهایی که ایربگ شان باز نشد، هم اکنون در حال تولید است و معلوم نیست چه زمانی چه کسانی را به کشتن خواهند داد...آزاد سازی ورود خودروهای خارجی به کشور با تعرفه گمرکی بسیار پایین نیز خواسته جدی ملت است.
شفاف‌سازی هویت و چهره آشکار یک کشور برای ملتش و جهانیان است. اگر مسئولان دست به شفاف سازی نزنند و مسائل و موضوعات را برای مردم دقیق تبیین نکنند در مقابله با آن، مردم آن کشور نیز دست به مخفی کاری و پنهان سازی می‌زنند. در این مورد نظر خوانندگان را به نکات زیر جلب می‌نمایم.
بودجه سال آینده کشور دارای مشکلاتی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت؛ یکی از آن موارد این است که اعلام شده کاهش سهم بودجه پروژه‌های عمرانی در راستای غیرتورمی شدن بودجه است! چند اقدام در بودجه سال آینده صورت گرفته که به باور دولت می‌تواند تورم را کاهش بدهد.
فروکاستن مردم ایران به اقلیتی تندرو و انقلابی، که حاضرند همه چیزشان را فدای غرب‌ستیزی کنند، ندیدن واقعیت جامعۀ ایران و نشنیدن صدای اقشار و طبقات ناراضی از شرایط کنونی کشور است؛ شرایطی که محصول ستیزۀ پایان‌ناپذیر با جهان غرب است.
برجام 2015 پشتوانه بزرگ مردمی داشت. حسن روحانی توانسته بود میلیون‌ها ایرانی حتی مخالف خود را با آن همراه کند و حتی در انتخابات 1396 با همه تلاش‌های جناح اصولگرا، کرسی ریاست‌جمهوری را با قدرت در اختیار خود نگه دارد.
دو پرسش در بازار مسکن ایران برای خیلی از متقاضیان و حتی عرضه‌کنندگان ملک مطرح است که یا جواب درخوری به آن داده نمی‌شود یا از اساس رد می‌شود. اما اصل ماجرا چیست؛ مسکن گران است؟ علت گرانی از کجا نشأت می‌گیرد؟
سند" تحول بنیادین آموزش و پرورش"بطور ریشه ای و مبنایی به حل مشکلات کنونی تدبیر و چاره سازی می نماید، از اهداف و ویژگی های عمده آن اینکه به عنوان اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش و نیز نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب می شود؛ که در همین راستا شاهد ابلاغ سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش کشور از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ بودیم.
صادف زنجیره‌ای محور مواصلاتی بهبهان- رامهرمز از این بابت که بیش از 50 اتومبیل در برخوردی زنجیره‌ای دچار حادثه شدند و جان پنج را گرفت و 41 نفر را راهی بیمارستان کرد، مهم است.
حذف ارز 4200 تومانی به طور حتم تورم‌زا است اما در شرایطی که دولت ارزی برای پرداخت ارز ترجیحی ندارد ناچار به چاپ پول است که بازهم تورم‌زا است و می‌تواند عامل گرانی و تورم باشد. حذف ارز 4200 تومانی سال گذشته در مجلس مصوب و در قانون بودجه 1400 گنجانده شده است.
ببینیم در آستانه انقلاب و در ابتدای پیروزی و در طول حیات آن تاکنون چه گفتیم و ادعا کردیم، اما چگونه رفتار کردیم؟! مثلا در باب مردم‌سالاری، درخصوص عدالت اجتماعی و... اخلاق که در میان بزرگان رعایت نشود، در میان کودکان و مردم نیز به طریق اولی رعایت نمی‌شود.
از کمی بیش از یک سال پیش نشانه‌هایی در دست بود که تهران و ریاض برای بهبود روابط و رفع کدورت‌ها که سالهاست روابط دو کشور را منجمد کرده است، با میانجی‌گری الکاظمی نخست وزیر عراق گفت‌وگو می‌کنند و حتی گفته می‌شد یکی از اهداف سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران انتقال پیام های تهران و ریاض بود.
انتقادات تند و تیز ملت محترم از مدیران صداوسیما در ماجرای "گربه‌های سریال کیانوش عیاری"، بیشتر ناشی از تمایل تاریخی ما به "انتقاد از حکومت" است نه ناشی از آراسته بودن فرهنگ عمومی ما به فضیلت حیواندوستی و حمایت از حیوانات.
طی روزهای گذشته و آینده و هم‌زمان با مذاکرات وین دو سفر مهم به چین و روسیه انجام شده یا در پیش است. در این میان اجرایی‌شدن قرارداد ۲۵‌ساله میان ایران و چین که از سوی وزیر خارجه اعلام شد، موجب تعجب شد که چگونه می‌توان قراردادی را اجرا کرد که به تصویب مجلس نرسیده باشد؟
عباس عبدی نوشت: اسراییل در ورزش چندان قوی نیست ولی برای ایجاد مشکل با ایران حتی حاضر هستند از ورزشکاران دو تابعیتی استفاده کنند تا برای ورزشکاران ایران مشکل ایجاد کنند.
متاسفانه برخی از کارمندان ادارات در زمان حساس کرونایی نسبت به استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کوتاهی می‌کنند که همین مسئله زنگ خطر شدت گرفتن سویه جدید کرونا را به صدا درآورده است.
هر چند وجه غالب غلامحسین کرباسچی اشتهار او به عنوان شهردار تهران در دهۀ 70 است و نزد سیاسیون به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران تا همین چند ماه قبل شناخته می‌شود اما او یک وجه دیگر هم دارد و آن هم فعالیت مطبوعاتی در بخش خصوصی است.