یادداشت‌ها

ما دریک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و کارگزاران نظام ادعا دارند که برای معلمان ارزش و منزلتی قائل هستند. مثلاً می‌گویند معلمی شغل انبیاست، یا می‌گویند تعلیم حرکت است و تربیت جهت حرکت و معلم محرک حرکت است.
دولت ترامپ تحریم شرکت‌های خارجی که می‌توانستند با ایران در برنامه‌های غیرهسته‌ای مشارکت کنند یعنی تحریم‌های ثانویه را به اجرا گذاشته بود.
درباره شهادت سروان رنجبر و علت عدم استفاده او از سلاح علیه فرد حمله‌کننده دیروز نوشتم، ولی امروز می‌خواهم به جوانب دیگر این ماجرا اشاره کنم. کسانی که فیلم این حمله ناگوار را دیده‌اند، طبعا این پرسش برای‌شان پیش می‌آید که فرد حمله‌کننده چرا تسلیم نمی‌شود؟ یا اصلا چرا فرار نمی‌کند؟ چرا هیچ ترسی از شلیک گلوله علیه خود ندارد؟ و از این مهم‌تر چرا اقدام به قتل می‌کند؟ آیا نمی‌دانست که کشتن پلیس چه عوارضی دارد؟ و پلیس حتما او را دستگیر خواهد کرد؟ پاسخ به این پرسش‌ها کلیدی است و ما را به فهم واقعیت جامعه خود آگاه‌تر می‌کند.
امید شمس با سابقه کارگردانی تئاتر و فیلم کوتاه در نخستین تجربه کارگردانی سینمایی به سراغ ساخت فیلمی عاشقانه رفته که تلاش دارد با بکارگیری بازیگران مطرح و استفاده از تجربه بهمن ارک (کارگردان فیلم پوست) بعنوان مشاور کارگردان و امیر بنان (تهیه کننده فیلمهای خوبی مثل خورشید مجید مجیدی و مردبازنده ی محمدحسین مهدویان) بعنوان تهیه کننده، اثری درخور خلق کند.
شاید با حضور حمید، علی و زهرا شاه حاتمی در مقام های کارگردان ، تهیه کننده، نویسنده و فیلم بردار، ماهان را باید بیش از هرچیز فیلم شاه حاتمی ها دانست.
نه! ما از چین و روسیه هیچ‌چیز یاد نگرفته‌ایم. چین و روسیه مانند بهترین معلمان و بهترین نمونه‌های آموزشی پیش چشم ما بودند و ما نکتۀ اصلی را از آنها یاد نگرفتیم یا نخواستیم که یاد بگیریم. بیایید تعارف را کنار بگذاریم و اذعان کنیم اگر ما این درس اصلی را از آنها یاد نگرفتیم، به خودمان ربط دارد، نه آنها! گناهش را نباید پای آنها بنویسیم.
با درود به روان پاک شهدای گرانقدر انقلاب که با ارزش‌ترین هستی خود یعنی جانشان را فدای حفظ وطن کردند که روح بلندشان نظاره‌گر عملکرد ما در حفظ میراث‌شان است. چهل و سومین سال انقلاب را در شرایطی آغاز می‌کنیم که به‌رغم تمامی تلاش‌ها و جانفشانی‌ها‌، حال وطن و مردمانش خوب نیست، دغدغه «نان» و «جان»، امنیت روانی اجتماعی، آسایش و آرامش را از آنها سلب کرده که بخش اعظم آن‌، ریشه در ضعف تدبیر و ناکارآمدی مدیران دارد.
لغو تحریم‌های ثانویه آمریکا که بحث همان معافیت شرکت‌های خارجی با برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران است که در دوره ترامپ احیا شده بود و به نوعی همکاری شرکت‌های خارجی با برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران را با تهدید مواجه کرده بود. این یک گام مثبت به جلو در روند اعتمادسازی میان آمریکا و ایران برای رسیدن به یک توافق جامع در خصوص چگونگی احیای توافقنامه برجام است.
پدر یا همسر باید به گونه‌ای رفتار کند که وقتی دختر یا همسر از همه جا برید و تنها میان دنیا ماند، به سمت او بیاید و آغوشش را امن‌ترین جای دنیا بداند.
سه فاجعه تلخ ناگوار و بهت آور در سه نقطه جغرافیایی ایران بار دیگر همه توجهات را به خود جلب کرد.
شهادت سروان علی‌اکبر رنجبر از چند جهت تاسف‌آور بود و به همین علت بازتاب گسترده‌ای داشت. علت اصلی نیز فیلمی بود که از حادثه گرفته شده بود و مردم به وضوح می‌دیدند که چگونه پلیس مسلح است ولی شلیک نمی‌کند و این را جنایتکار مقابل او به خوبی می‌دانست.

دکتر مهدی آزادواری کارشناس بازار سرمایه نوشت: اهمیت توسعه ‌بخش مالی و در پی آن توسعه تأمین مالی کشور از آن‌جا نشأت می‌گیرد که بخش مالی کارآمد، نقش اساسی در تجهیز منابع برای سرمایه‌گذاری، تشویق برای ورود و تجهیز سرمایه خارجی و همچنین بهینه‌سازی ساز و کار تخصیص منابع ایفا می‌کند و یک نظام مالی توسعه‌یافته در یک کشور، با تأمین مالی مناسب برای بخش حقیقی اقتصاد، فرصت‌های مناسبی را برای رشد و توسعه اقتصادی بوجود می‌آورد.
پرسش‌هایی درباره حضور و حیات کانون وکلا

برسد به دست قاضی القضات کشور

آیا شما به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور از چالش ها و مشکلات تحمیل شده اخیرا به کارآموزان وکالت و داوطلبان آزمون خبر دارید؟ آیا با ضرورت حضور و حیات کانون وکلا منطبق بر موجودیت قانونی آن و اوصاف ذاتی نهاد وکالت موافق هستید؟
دور هشتم مذاکرات وین با تعیین تکلیف پرانتز‌های درون متن مورد مذاکره، رو به پایان است. هیات‌های مذاکره کننده 1+4 و در حقیقت 1+5 به پایتخت‌های خود مراجعه نمودند تا با مشورت، تصمیم سیاسی برای اعلام پایان دور هشتم مذاکرات وین گرفته شود. متن مذاکرات وین در حقیقت به‌عنوان بیانیه از سوی کمیسیون مشترک برجام پیشنهاد شده و بر روی نظرات و انتقاد‌های اعضا در قالب پرانتز، بحث و بررسی گردیده و در پایان دور ششم مذاکرات و در دوره دکتر ظریف و دکتر روحانی به هفت پرانتز کاهش یافته بود.
بحران اوکراین با تصمیم کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای عضویت این کشور در ناتو شکل گرفت. ناتو که قدیمی‌ترین اتحاد نظامی بلوک غرب علیه شرق یا همان اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، همچنان ابزار اصلی غرب برای سیاست‌های توسعه و هژمونی آن به‌شمار می‌رود.
همین توصیه نشان می‌دهد که آقای جلیلی هم، به عنوان یک اصولگرای سفت و سخت، در واقع مثل حسن روحانی معتقد است که ایران باید مشکلش را با "کدخدا" حل کند. سعید جلیلی فقط می‌گوید باید با دست پر به سراغ کدخدا برویم.
یکی از اخباری که این روزها و در جریان انتصابات مدیران جدید مکرر شنیده می‌شود، وفور نسبت‌های خانوادگی در میان منصوبین به اصحاب قدرت است. رفتاری که در عصر جدید و سیاست امروز مذموم و ناپسند شناخته می‌شود.
همه به یاد داریم روزهای سخت دی و بهمن دو سال قبل را که مسئولان ذی‌ربط، ابتدا منکر وجود کرونا در کشور می‌شدند و سپس با ادامه سوء تدبیر و ضعف مدیریت‌، اولین پیک ویروس منحوس را برای اسفندماه زمینه‌سازی کردند، که این شیوه مدیریت‌، سوء تعبیر‌های سیاسی مربوط به علل کتمان شیوع ویروس را در پی داشت که متاسفانه نتیجه آن تخریب هرچه بیشتر اعتماد بین دولت و ملت و کاهش بی‌سابقه سرمایه اجتماعی بود.
تهیه دارو آن هم به قیمت آزاد این روزها به بزرگ‌ترین مشکل بیماران وخانواده آنها تبدیل شده است، از جمله دلایل آن هم اجرای طرح نسخه الکترونیکی بدون فراهم آوردن مقدمات و زیرساخت‌های فنی وعدم توجه به جزئیات اجرایی است، وقت‌گیر بودن زمان ورود اطلاعات نسخه درسیستم و قطع مکرر و حذف چندباره اطلاعات نیز مشکلی دیگر است.
وضعیت کنونی خودروسازی کشور فاجعــه است، با نرخ ارز ۳۰هزار تومان قیمت تمام شده پراید باید ۵۰ میلیون تومان باشد، پراید مصرف ضعیف‌ترین قشر جامعه است اما این قشر مستضعف باید ۱۵۰ میلیون تومان بابت آن بدهد.