اردوغان و اسد بعد از زلزله!

هم اردوغان و هم اسد ضربه سختی از وقوع زلزله هولناک در کشورشان خورده‌اند. طرح آمریکا و اسرائیل در راستای سقوط حاکمیت این هر دو کشور کلید خورده است. به طوری که برخی آینده سیاسی هر دو دولت اردوغان در ترکیه و اسد در سوریه را در هاله‌ای از ابهام و شکست ترسیم و تبلیغ می‌کنند.
تصویر اردوغان و اسد بعد از زلزله!

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالقاسم قاسم زاده در یادداشتی نوشت: گزارش‌های خبری از پیامدهای زلزله بزرگ در ترکیه و سوریه ادامه دارد. وسعت خسارت‌های آن در دو کشور اسلامی لحظه به لحظه افزایش می‌یابد و به روایت گزارش‌های خبری آمار کشته‌ها در سوریه و ترکیه از مرز ۲۸ هزار نفر عبور کرده است و همچنان رو به افزایش است. «مارتین گریفتیس» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشر دوستانه و امداد اضطراری اعلام کرد، تلفات زمین لرزه ترکیه و سوریه به ۵۵ هزار نفر خواهد رسید.» در «محک» امروز نکاتی به اختصار ارائه می‌شود.

۱ ـ اگر مجموعه خبرها از اغلب کشورهای اسلامی به ویژه در منطقه خاورمیانه را رصد کنید خواهید دید واکنش اغلب دولت‌ها در کشورهای اسلامی برای کمک‌رسانی به ترکیه و سوریه تاکنون در حد انتظار از مجموعه این دولت‌ها نبوده است و شاید مهمتر از آن چرخش اخبار و گزارش‌ها بعد از وقوع زلزله و وسعت ویرانگری آن در دو کشور مهم اسلامی ترکیه و سوریه است که بازتاب آن برای اجرای طرحی جمعی از دولت‌ها در کشورهای اسلامی را ضروری، لازم و فوری کرده است. دو نهاد مهم یکی «سازمان اتحادیه عرب» و دیگری «مجمع کنفرانس اسلامی» و دیگر نهادهای جمعی در سراسر کشورهای اسلامی ظهور و بروز چندانی نداشته‌اند و بیشتر به انتشار اعلامیه‌ها و اظهار تأسف بسنده کرده‌اند. تا اینجا زلزله در ترکیه و سوریه نشان داد که در سراسر کشورهای اسلامی، هر کدام خود را جدا از تعریف مجموعه‌ای به هم پیوسته مسلمان تعریف می‌کنند و به قول معروف تنها و تنها در فکر حراست و حفاظت «از کلاه خویشتند»! واقعه اسفبار زلزله اخیر نشان داد تا چه حد بین دولت‌های اسلامی فاصله و انفکاک است و اصل باور اسلامی «اخوت دینی» و مسلمان بودن به وادی فراموشی رفته است!.

۲ ـ در صحنه بین‌المللی و به ویژه در کشورهای غربی (اروپا و آمریکا) بی‌تفاوتی برای کمک رسانی‌های ضروری و لازم به مردم ترکیه و سوریه دوچندان افزونتر از کشورهای اسلامی است. دولت آمریکا حاضر نشد حتی به طور موقت روال تحریم‌ها علیه سوریه را متوقف کند.

آن هم در حالی که مدام کاخ سفید و دولت‌های آلمان، فرانسه و انگلیس از نقض حقوق بشر در سوریه و ایران خبرسازی می‌کنند و اطلاعیه‌های پی در پی صادر می‌کنند. تصور کنید اگر چنین حادثه‌ای در اسرائیل رخ می‌داد،دولت‌های آمریکا و اروپا چه می‌کردند! اردوغان و اسد هر کدام اگر چه متفاوت ضربه سختی از وقوع زلزله خورده‌اند. اردوغان که همه برنامه‌ریزی‌هایش را معطوف به انتخابات عمومی، در اوایل بهار آینده کرده بود و در میدان مبارزات انتخاباتی در برابر رقبای خود با درنظر گرفتن بحران مالی و اقتصادی در ترکیه صحنه آرایی می‌کرد. اکنون خود و دولت‌اش به یک‌باره دچار بحران شده‌اند. اگر چه اردوغان با فوریت برنامه‌های گوناگون اجرایی را برای تعدیل خسارت‌های ناشی از این زلزله به صورت قوی به میدان آورده است. اما می‌داند که زلزله اخیر ‌محاسبات او را به هم ریخته است و از هم اکنون اعتراض‌های عمومی مردم و رقبای سیاسی او در حال اوج‌گیری است. به طوری که آینده انتخاباتی و انتخاب مجدد او را تحت الشعاع قرار داده است.

در سوریه، بشار اسد به شدت با کمبود امکانات برای ترمیم ویرانی‌ها و خسارت‌های انسانی، مالی و به هم ریختگی استان مهم «حلب» بر اثر زلزله مواجه شده است. آن هم در حالی که همچنان دولت بایدن و همراهان او در اروپا از این زلزله برای تضعیف جایگاه اسد در سوریه بهره می‌گیرند و روش‌های تخریب شخصی او را در صحنه‌های خبری و به خصوص در درون سوریه با همسویی و همکاری رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند. هم اردوغان و هم اسد ضربه سختی از وقوع زلزله هولناک در کشورشان خورده‌اند. طرح آمریکا و اسرائیل در راستای سقوط حاکمیت این هر دو کشور کلید خورده است. به طوری که برخی آینده سیاسی هر دو دولت اردوغان در ترکیه و اسد در سوریه را در هاله‌ای از ابهام و شکست ترسیم و تبلیغ می‌کنند.

۳ ـ زلزله بزرگ در ترکیه و سوریه شوک بزرگ برای دولت ترکیه و دولت سوریه (اردوغان و اسد) شده است. اگر چه هر دو دولت در تلاشند تا کنترل مدیریت ویرانی‌های ناشی از این زلزله بزرگ را به دست گیرند. اما دولت بایدن و همراهان او در سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) از این حادثه غم بار در راستای منافع سیاسی خود، به خصوص در صف‌بندی در برابر «پوتین» در جنگ اوکراین بهره‌گیری می‌کنند و این خود نشان می‌دهد، حقوق بشر برای آنها ابزاری در راستای «هژمونی طلبی» این دولت‌ها است. تا آنجا که رسانه‌های غربی و صهیونیست‌زده از سقوط «اردوغان» و «اسد» و طرد آنها از سوی مردم ترکیه و سوریه با تأکید خبرهای اعتراضی در این دو کشور صحنه آرایی خبری، تبلیغاتی و رسانه‌ای می‌کنند!

منبع: اطلاعات

462489