داوود گودرزی در گفتگو با پرسون:

مبارزه با فساد محور اصلی برنامه‌های دولت جدید/ عدم وابستگی اقتصاد به لغو تحریم‌ها باید در دستور کار قرار گیرد

در دولت‌های قبل یکی از مسائلی که اجازه نداد آنگونه که باید با فساد مبارزه کنیم این بوده که نگاه درستی به مبارزه با فساد نبوده است. به دنبال مبارزه با معلول‌ها، دانه‌درشت‌ها، پرونده‌ها و مصادیق بودیم و به همین دلیل همیشه پشت سر جریان فساد بوده‌ایم. یک عده بردند و خوردند و رفتند، بعد ما با یکسری اقدامات امنیتی- قضایی به دنبال پیدا کردن و مجازات آن‌ها بودیم.
تصویر مبارزه با فساد محور اصلی برنامه‌های دولت جدید/ عدم وابستگی اقتصاد به لغو تحریم‌ها باید در دستور کار قرار گیرد

داوود گودرزی دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص مهم‌ترین مسائل و محورهای رئیس‌جمهور منتخب و اثرگذاری آن اظهار داشت: موضوع مبارزه با فساد شعار و محور اصلی رئیس‌جمهور منتخب بوده است. مسئله مهمی که رئیس‌جمهور منتخب بر آن تأکید دارند بحث بسترهای فسادخیز و مبارزه با این بسترها و جمع کردن این بسترها است.

یکی از موضوعات مهم در مبارزه با فساد، مسئله نظارت و اصلاح نظارت است. سیستم نظارت فعلی کافی و کارآمد نیست، انسان محور و بازرسی محور است. باید سیستم‌ها و هوش مصنوعی را درگیر کنیم، قاعده‌های خودکنترلی و نظارت‌های مردمی را باید به سیستم نظارت اضافه کنیم

گودرزی ادامه داد: در دولت‌های قبل یکی از مسائلی که اجازه نداد آنگونه که باید با فساد مبارزه کنیم این بوده که نگاه درستی به مبارزه با فساد نبوده است. به دنبال مبارزه با معلول‌ها، دانه‌درشت‌ها، پرونده‌ها و مصادیق بودیم و به همین دلیل همیشه پشت سر جریان فساد بوده‌ایم. یک عده بردند و خوردند و رفتند، بعد ما با یکسری اقدامات امنیتی- قضایی به دنبال پیدا کردن و مجازات آن‌ها بودیم.

وی تصریح کرد: راه درست مبارزه با فساد جمع کردن بسترها و زمینه‌هایی است که تولید فساد می‌کند. باید امکان وقوع فساد را از بین ببریم و مسئله شفافیت در کشور جدی گرفته شود. پول، کالا، خدمات و هر آن چیزی که فضای تصمیمات اداری و اقتصادی کشور را در بر می‌گیرد، خدماتی که در فضای اداری و اقتصادی کشور ارائه می‌شود، افرادی که می‌خواهند تجارت کنند، کسانی که می‌خواهند واسطه‌گری کنند، حتی جابجایی پول و حمل و نقل کالا باید شفاف باشد.

دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطر نشان کرد: در موضوع تعارض منافع در فضای دستگاه‌های اداری کشور، جایی که مدیر و کارمند در منفعت خود و منفعت عمومی دچار تعارض می‌شود را باید شناسایی کنیم و آن‌ها را برطرف نماییم.

گودرزی همچنین بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در مبارزه با فساد، مسئله نظارت و اصلاح نظارت است. سیستم نظارت فعلی کافی و کارآمد نیست، انسان محور و بازرسی محور است. باید سیستم‌ها و هوش مصنوعی را درگیر کنیم، قاعده‌های خودکنترلی و نظارت‌های مردمی را باید به سیستم نظارت اضافه کنیم.

اقتصاد کشور نباید در گرو رفع تحریم‌ها باشد

وی در خصوص مذاکرات برجام عنوان کرد: در موضوع برجام، حرف بدنه کارشناسی جریان انقلاب از ابتدا مشخص بود و مقام معظم رهبری بارها مطرح فرمودند که ما اهل تعامل، گفتگو و مذاکره هستیم. طی سال‌های گذشته غیر از اسرائیل که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم، با همه مذاکره کرده‌ایم.

موضع جمهوری اسلامی ایران این است که اگر قرار است برجام احیا شود و تداوم پیدا کند باید آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها همه تحریم‌ها را بردارند و پس از آن ما راستی آزمایی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور منتخب در نظر دارد که اگر راستی آزمایی‌ها مشخص کرد تحریم‌ها برداشته شده‌اند، جمهوری اسلامی ایران نیز بخشی از تعهدات برجامی خود را احیا کند اما اگر تحریم‌ها رفع نشدند ما نباید اقتصاد کشور را به برداشتن تحریم‌ها وابسته کنیم

دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: نکته دوم در خصوص مذاکرات برجام این است که هر اتفاقی که منفعت عمومی و منفعت ملی کشور را تضمین کند و ما از موضع اقتدار وارد شویم و به بهبود شرایط کشور کمک کند، دریغ نخواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: نکته سوم این است که با دنیا حرف زدن، گفتگو کردن و مذاکره کردن اصول و قواعدی دارد که شما را دست برتر می‌کند. در موضوع برجام بنا بر این بود که ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را کم کند و در مقابل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز تحریم‌ها را بردارند. شروطی گذاشته شد و 9 بند را نیز مقام معظم رهبری فرموده بودند و به یک جمع‌بندی رسیدیم که یکسری امتیازات داده شود و در مقابل یکسری امتیازات گرفته شود اما هیچ یک رعایت نشد و دچار مسئله شدیم.

داوود گودرزی در پایان تشریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران این است که اگر قرار است برجام احیا شود و تداوم پیدا کند باید آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها همه تحریم‌ها را بردارند و پس از آن ما راستی آزمایی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور منتخب در نظر دارد که اگر راستی آزمایی‌ها مشخص کرد تحریم‌ها برداشته شده‌اند، جمهوری اسلامی ایران نیز بخشی از تعهدات برجامی خود را احیا کند اما اگر تحریم‌ها رفع نشدند ما نباید اقتصاد کشور را به برداشتن تحریم‌ها وابسته کنیم.

310894

مطالب مرتبط