مجلسی در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

آیا مذاکرات وین نمایشی است؟/ احتمال لغو برجام توسط دولت رئیسی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: اصولگراها همیشه علیه برجام بودند و این سند را تائید نمی‌کردند. اگر دولت جدید ایران تمایل به قطع برجام و یا ایجاد شرایطی که منجر به قطع مذاکرات شود را مطرح کند؛ این احتمال وجود دارد که کل مذاکرات نمایشی باشد.
تصویر آیا مذاکرات وین نمایشی است؟/ احتمال لغو برجام توسط دولت رئیسی

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: توافق میان ایران و آمریکا ربطی به دولت روحانی ندارد و مذاکرات نمایندگان حاکمیت در جریان است تا با تغییر دولت در ایران، مشکل جدیدی شکل نگیرد.

مجلسی تصریح کرد: جمهوری خواهان کنگره آمریکا از دولت این کشور درخواست قطع مذاکره را دارند؛ زیرا مهلت تفاهم ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به اتمام رسیده و تمدید نشده است. ضمن این که در ایران نیز اعلام شده نوارهای ضبط شده در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: اگر قصد همکاری با آژانس وجود ندارد؛ باید تحت عنوان یک قانون از سوی مجلس به دولت ابلاغ شود. در غیر این صورت یک تهدید است؛ طی دو سال گذشته دولت روحانی گام به گام محدودیت‌هایی را در خصوص برجام اجرا کرد. البته این اقدامات کامل مغایر با برجام نبود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اصولگراها همیشه علیه برجام بودند و این سند را تائید نمی‌کردند. اگر دولت جدید ایران تمایل به قطع برجام و یا ایجاد شرایطی که منجر به قطع مذاکرات شود را مطرح کند؛ این احتمال وجود دارد که با توجه به انتخابات ایران و یا خرید زمان برای رسیدن به یک هدف خاصی مانند جمع آوری اورانیوم به میزانی که تهدیدآمیز باشد، کل مذاکرات نمایشی باشد.

مجلسی بیان کرد: دو حالت در خصوص ادامه مذاکرات امکانپذیر است. اول این که مذاکرات با حسن نیت و با هدف پایان دادن به مشکلات تورمی و مسائل ایران باشد. پیش بینی دوم تمایل به موضوعات اعتقادی، جنگ، جهاد و شهادت در داخل ایران است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: به نظر می‌رسد، تمایل دولت جدید ایران به موضوع جهاد و شهادت باشد. البته خوشختانه این مزیت وجود دارد که حاکمیت تحت تأثیر احساسات نیست و توانایی مدیریت مجلس و دولت را دارد.

309744