شفیعی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

علت تأخیر در احیای برجام تغییر دولت در ایران است/ برجام پلاس در حال وقوع است

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمان برای دولت فعلی به سرعت در حال گذر است؛ اما آمریکایی‌ها برخلاف روحانی در انتظار علائمی از دولت منتخب در ایران هستند؛ زیرا آنها با نیم نگاهی به تحولات ایران این نگرانی را دارند که توافق و تمام زحمت‌های‌سیاسی شان توسط دولت جدید مورد قبول واقع نشده و نابود شود.
تصویر علت تأخیر در احیای برجام تغییر دولت در ایران است/ برجام پلاس در حال وقوع است

نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: آقای روحانی امیدوار است که برجام به نتیجه رسد و این موضوع در کارنامه 8 سال ریاست جمهوری وی به عنوان یک نقطه درخشان برجسته شود.

شفیعی تصریح کرد: در حال حاضر بحث برجام قبلی نیست و با برجام جدید مواجه هستیم که شاید بهتر است از عنوان برجام پلاس برای این دور از مذاکرات بهره گرفت؛ زیرا موضوعات و نکات جدیدی در حال اضافه شدن به مذاکرات است که محصول خروج آمریکایی‌ها و همچنین عقب‌نشینی گام به گام ایران از برجام است.

وی ادامه داد: رسانه‌ای شدن بحث تحریم بعضی از نهادها و مقامات ایرانی نشان از پیچیدگی و حساسیت مذاکرات برجام در وین و طرح موضوعات جدید است.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بحث نفوذ در منطقه و توان موشکی که مورد نظر ایالات متحده آمریکا است و بارها توسط این کشور تکرار می‌شود؛ موضوعاتی نیست که ایران حاضر به گفت‌و‌گو و توافق در خصوص آنها باشد.

شفیعی با بیان این که چالش‌ها در مذاکرات جدی و دستور کار پیچیده و طولانی در این دور توافق را دشوار کرده است، گفت: طبق صحبت‌های دولتمردان اعم از آقای روحانی، ظریف و یا عراقچی در یک ماه باید توافق حاصل می‌شد؛ اما در عمل برخلاف این مواضع شاهد به درازا کشیدن گفت‌و‌گوها هستیم.

وی بیان کرد: زمان برای دولت فعلی به سرعت در حال گذر است؛ اما آمریکایی‌ها برخلاف روحانی در انتظار علائمی از دولت منتخب در ایران هستند؛ زیرا آنها با نیم نگاهی به تحولات ایران این نگرانی را دارند که توافق و تمام زحمت‌های‌سیاسی شان توسط دولت جدید مورد قبول واقع نشده و نابود شود.

این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: علت اصرار روحانی برای حصول نتیجه و توافق نزدیکی به پایان عمر دولت دوازدهم و عامل تأخیر در احیاء برجام از سوی ایالات متحده، انتظار شرایط آتی دولت ایران است که ملاحظه جدی محسوب می‌شود.

309148