یادداشت میهمان؛

چرا طالبان اینقدر سریع پیشروی کرد؟

بخش عمده‌ای از پشتون‌ها طالبان را نماینده خود می‌دانند و معتقدند که افغانستان باید متعلق به این قوم باشد. نباید از یاد برد عبدالمنان نیازی معدوم که البته این اواخر به دست خود طالبان نیز کشته شد، می‌گفت: تاجیک‌ها به تاجیکستان بروند، ازبک ها به ازبکستان و هزاره‌ها (شیعیان) به گورستان.

تصویر چرا طالبان اینقدر سریع پیشروی کرد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، گروهک طالبان تقریبا ۸۰ درصد افغانستان را تصرف کرده و شهرهای بسیار مهم مزارشریف، هرات، جلال‌آباد و قندهار را به کنترل درآورده و در کابل نیز مشغول پیشروی است.

برخی از شهرهایی که گفته شد حتی بدون شلیک یک تیر به تصرف این گروه درآمدند که جای سوال جدی دارد .

بررسی های نگارنده نشان می‌دهد چند عامل جدی در موفقیت های برق آسای طالبان نقش دارد:

1) جدایی مردم از حکومت

مردم افغانستان حکومت فعلی که البته دیگر چیزی از آن نمانده را نماینده خود نمی‌دانند چون معتقدند این سیستم با فشار و زور آمریکا ایجاد شده و روسای جمهورش از کرزای گرفته تا اشرف غنی با زور و تقلب انتخاب شده‌اند و به همین علت و علل دیگر در انتخاباتی که آخرین بار برگزار شد کمترین میزان مشارکت مشاهده شد.

2) فساد شدید اقتصادی و سیاسی

مسئولان افغانستان در اوج فشارهای اقتصادی و امنیتی که به مردم وارد می‌شد مشغول مال اندوزی و اختلاس بودند؛ گویی این حکومت متعلق به آنها نبوده و صرفا فرصتی است که بتوانند بار خود را ببندند.

تصاویر قصرهای چندین میلیون دلاری عباس ابراهیم زاده (عباس دالر)، عطا محمد نور، عبدالرشید دوستم، اسماعیل خان و... که اخیرا توسط طالبان تسخیر شد نشان می‌داد که سطح زندگی حاکمان فعلی تا چه حد از مردم فاصله داشت. پر واضح است که مردم در چنین شرایطی به دفاع از حکومت قبضه شده توسط چنین افرادی برنخواهند خاست و نبرد بین طالب و اشرف غنی و دار و دسته اش را نبرد باطل با باطل می‌پندارند.

3) ناامنی شدید و نارضایتی مردم

در جمهوری اسلامی ایجاد شده در افغانستان توسط آمریکا، معضل ناامنی به شدت به چشم‌ می‌آمد و این امر نارضایتی گسترده‌ای را به وجود آورده بود. در حالی که در حکومت سابق طالبان امنیت به طور مطلق وجود داشت و به همین سبب مردم بسیاری از مناطق نسبت به این گروه دید مثبتی داشتند‌.

4) انسجام قسمت عمده پشتون‌ها

بخش عمده‌ای از پشتون‌ها طالبان را نماینده خود می‌دانند و معتقدند که افغانستان باید متعلق به این قوم باشد. نباید از یاد برد عبدالمنان نیازی معدوم که البته این اواخر به دست خود طالبان نیز کشته شد، می‌گفت: تاجیک‌ها به تاجیکستان بروند، ازبک ها به ازبکستان و هزاره‌ها (شیعیان) به گورستان.

پس بخش های پشتون نشین حکومت تا حدی پشت پرده با طالبان جهت تسلط برافغانستان بسته بودند.

5) حمایت مفتیان پاکستان و خروج آمریکا

عقب نشینی نظامیان آمریکا از افغانستان که این ‌حکومت سست بنیاد را با زور اسلحه و کمک‌های مالی نگه داشته بود، موجب این گشت که در مدتی بسیار کمتر از آنچه قبلا پیش بینی می‌شد ، طالبان بتواند بر ولایات مسلط شود.

همچنین نباید از نقش بسیار بارز پاکستان و سیستم اطلاعاتی‌اش گذشت. در واقع بخش عمده‌ای از طالبان تحت حمایت پاکستان‌اند و علمای حوزه‌های کویته و کراچی تغذیه مذهبی و مشروعیتی این گروه را برعهده دارند و سخنان مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی؛ امام جماعت مسجد مکی زاهدان نیز حاکی از محبوبیت این گروه در میان علمای اهل سنت است.

علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

332422