یادداشت‌ها

امضای سند همکاری راهبردی ایران و چین، موجی از مخالفت و معاندت از سوی ضدانقلاب را پدید آورد که شگفت‌آور نیست. راز اصلی جیغ و داد آن‌ها این است که این سند 25 ساله است.
انتخابات 1400، انتخاباتی بدون کانون‌های جاذبه است و همین خلأ موجب شده نامزدهای این دوره با وضعیت متفاوتی روبه‌رو باشند؛ وضعیتی که اصلا قابل ‌مقایسه با دوره‌های قبل نیست.
نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزار ها نوشت: هنر اهل رسانه در مواجهه با پدیده انتخابات، یافتن نقطه تعادل میان حقوق و حدود و راه رفتن بر مرز رقابت آفرینی و نگاهداشت اندازه‌ها و حرمت هاست.
پیرهادی در یادداشتی نوشت؛

تله فقر در دولت روحانی

عضو هیات رئیسه مجلس در یادداشتی با اشاره به آمار تورم سالانه ۹۹، نوشت: دولت در برنامه‌ریزی برای یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی، ۱۰۰ درصد خطا کرده و غیر از اصل تورم که فشارش عمدتا بر طبقات ضعیف است، این میزان از ضعف و انحراف در برنامه‌ریزی و اجرا خود بحران دیگری است.
شاید آن زمان که شعار «ما کرونا را شکست می‌دهیم» را سر دادیم و به خود هم غره شدیم، کرونا در دلش به ما می‌خندید و می‌دانست که چه‌ها با ما خواهد کرد؟ کاش با این همه خسارت و درد و رنج و افسردگی و فراق یک دستاورد داشته باشیم یک دستاورد ساده: لااقل کمتر شعار دهیم!

ایران مساله ضرورت لغو کامل تحریم‌ها توسط امریکا را مساله‌ای غیرقابل مذاکره عنوان می‌کرد اما همین که ایران پذیرفته است به صورت غیرمستقیم خواسته‌هایش را با طرف امریکایی مطرح و حرف‌های آنها را نیز به صورت غیرمستقیم دریافت کند، نشان می‌دهد که عملا تحولی در نحوه رفتار ایران ایجاد شده است.
باید بهترین قوانین حمایتی را برای محیط‌بانان کشور تدوین کرد و قاطعانه نیز آنها را اجرا کرد. مهم‌تر از آن باید محیط‌بانان حس کنند که حرفه آنان به‌ شدت مورد احترام جامعه است و هر گونه تعرضی به آنان، تعرض به حقوق عمومی و مردم و جامعه است.
یادداشت میهمان؛

قصه ناتمام وکیل ستیزی

یادداشت/معلوم نیست سیاستگذاران رسانه ملی چه اصراری دارند تا در همه سریالهای پرمخاطب خود این مطلب را به جامعه بقبولانند که هر جا کلاهبرداری و دزدی و جعل و خیانت در امانت است حتما پای یک وکیل نیز در میان است!

علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌ جمهوری و سخنگوی دولت در یادداشتی تاکید کرد که برجام نه تنها وقفه‌ای در توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایجاد نکرد بلکه آن را از اتهام مقاصد نظامی مبرا کرد و به یک امر بی‌شائبه، یک حق مدنی و منحصراً صلح‌آمیز از دیدگاه جامعه بین‌المللی تبدیل کرد.
در بازارهای کمتر توسعه‌یافته همچون ایران از یکسو ریسک فاکتورهای متعدد سیاسی و اقتصادی، انحراف معیار پیش‌بینی مدل‌های تئوریک را آن‌چنان افزایش می‌دهد که عملا آنها را از حیز انتفاع ساقط می‌کند و از سوی دیگر تعداد متخصصانی که با نگاه جامع‌الاطراف بتوانند مدل‌هایی را برای بازی‌خوانی روندهای آتی در همه بازارها ارائه کنند، بسیارانگشت شمارند.
تصمیم‌گیری‌های اصلی و استراتژیک برای نیروهای نظامی باید توسط نیروهای غیرنظامی گرفته شود زیرا تنها در این حالت، هم امور نظامی و هم امور غیرنظامی در نظر گرفته می‌شوند.
اصل ۹۹ قانون اساسی حق نظارت بر کلیه انتخابات کشور را برای شورای نگهبان قائل گردیده است. نظر به اینکه مفهوم «نظارت» به‌ طور مطلق استعمال شده و تفسیرهای مختلفی از آن قابل استنباط بوده است.
روند مذاکرات دولت بایدن با ایران بیانگر آن است که دیپلماسی برجامی بایدن، بلینکن و رابرت مالی ویژگی‌های کنش تاکتیکی دارد. اگرچه دونالد ترامپ از سازوکارهای راهبردی برای همکاری یا عدم همکاری با کشورها بهره می‌گرفت، تیم بایدن ترجیح می‌دهد تا از الگوهایی استفاده کند که دیپلماسی هیچ‌گاه از مدار سیاست خارجی ایران، ایالات‌متحده و کشورهای گروه ۱+۴ خارج نشود. دیپلماسی ایران براساس یک انگاره بسیار ساده قرار دارد.
استراتژی تبیینی از سوی رهبر انقلاب مبنی بر این‌که تولید در کشور باید محور تلاش‌ها و توجه دولت، مردم، احزاب و گروه‌های سیاسی باشد، بسیار مهم و تعیین‌کننده است. همچنین می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی را هم مرتفع کند.
چندان حرف‌های وزیر بهداشت خوانده نمی‌شود و دیگران برای شرایط کرونایی کشور تصمیم می‌گیرند. تصمیم‌هایی که از آبی و زرد، ما را وارد مرحله قرمز جگری کرده است.
آدم توسعه‌نیافته نه متجدد است و نه به هیچ یک از عوالم قدیم تعلق دارد، او مسأله‌ای هم ندارد که آن را حل کند یا اگر مسائلی دارد بیشتر آنها در جای دیگر و برای دیگران مطرح شده است و او این مسائل را مسائل خود و جهان خود می‌داند.
طهری که خاستگاه اصولگرایی دارد، به دلیل روحیه آزادی‌خواهی و بی‌پروایی‌اش در بیان مواضع سیاسی و چالش مداوم با تنگ‌نظری‌ها و سختگیری‌ها، در سال‌های اخیر مورد توجه اصلاح‌طلب‌ها بوده و حتی با لیست آنها به مجلس دهم راه یافته است
برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین موضوع داغ اجتماعی و سیاسی و اقتصادی شده است که از مردم عادی گرفته تا نمایندگان مجلس و متخصصین اقتصادی و سیاسی درباره آن گفت‌و‌گو می‌کنند، اما متأسفانه این موضوع با چنین اهمیتی از نظر حقوقدانان مورد توجه قرار نگرفته است.
دولت حسن روحانی با داشتن یک تجربه کافی از همه ابعاد کرونا؛ ناگهان در اسفند ماه دست به تصمیمی می‌زند که نتایج آن از قبل آشکار است و او در مقام دولتمردی با تجربه ۸ سال ریاست جمهوری کشور، چشم بر یک موضوع پیش پا افتاده در درک؛ اما بسیار خطرناک در وقوع میبندد. دلیل تصمیم اشتباه او چیست؟
مدیر میز چین در وزارت امور خارجه: در اسفندماه ۱۳۹۴ که رئیس‌جمهور چین به ایران سفر داشت، دو کشور بیانیه‌ای به‌عنوان مشارکت جامع راهبردی ایران و چین منتشر کردند که در بند ۶ آن قید شده بود یک برنامه بلندمدت تنظیم خواهند کرد.