آقای نماینده مجلس! در مدیریت سیلاب آدرس اشتباه ندهیم

بارش شدید باران در تاریخ 17 مرداد 1400 در منطقه کلیبر آذربایجان شرقی موجب وقوع سیلی شد که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد و متاسفانه باعث کشته شدن ۳ نفر و ایجاد خسارت بسیار زیادی به زیرساخت‌های منطقه شد.
تصویر آقای نماینده مجلس! در مدیریت سیلاب آدرس اشتباه ندهیم

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی معتق نوشت: در نخستین واکنشها به این سیل توییتی از یکی از نمایندگان محترم مجلس ،آقای علی خضریان در این زمینه منتشرشد با این مضمون که:

یکی از علل وقوع سیلاب اخیر عدم تکمیل سد پیغام چای در شهرستان کلیبر پس از گذشت ۲۵ سال از آغاز احداث آن میباشد که مقررشد با تخصیص ۳۳ میلیارد تومان اعتبار و همچنین اخذ مجوز ماده ۵۶ از سوی دولت ۳۲۰ میلیارد تومن دیگر نیز توسط دو بانک برای تکمیل پروژه تزریق شود (علی خضریان).

بازدید سریع جناب خضریان از محل وقوع سیل و رسیدگی به نیاز سیل زدگان جای تقدیروتشکر دارد، ولی اینکه ایشان بدون مشورت با متخصصین و صرف یک بازدید نقطه ای دلیل سیل را تشخیص داده و بلافاصله برای آن حتی چنین بودجه‌هایی را طراحی می‌کند شبهات بسیار مهمی را پیرامون پروژه سد پیغام چای و سایر پروژه‌های مشابه مطرح میکند که امیدواریم در آینده پاسخی برای آنها یافت شود.

پایش تصاویر ماهواره ای با رزولیشن بالا قبل و بعد از سیلاب کلیبر در استان آذربایجان شرقی در مرداد ماه سال1400 به وضوح دلیل وقوع سیلاب را نشان می دهد. سیلاب رخداده ناشی از بارش در یک آبخیز محلی(آبخیز چای کندی) به وسعت تقریبی سیزده هزار هکتار و مشرف بر شهر کلیبر می باشد. بارش باران سبب ایجاد یک سیلاب گلی- واریزه ای با قدرت و انرژی بالایی جهت حمل مواد درشت دانه، رسوبات و تنه و سرشاخه‌های درختان شده است. این مساله در ویدویی هم که از این جریان گلی- واریزه ای در شبکه‌ها منتشر شده به وضوح قابل رویت است.

جهت آبراهه اصلی این حوضه از شرق به غرب است و در پایین دست به رودخانه اصلی کلیبر می پیوندد و ادامه پیدا میکند. خوشبختانه رودخانه اصلی که در مجاورت شهر کلیبر می باشد و جهت آن جنوبی - شمالی است در این رخداد سیلاب آورد بالایی نداشته است و عامل اصلی همان جریان سیلابی گلی -واریزه ای بوده که از آبراهه غربی وارد شهر میشود. توپوگرافی شدید حوضه چای کندی ، شیب زیاد دامنه‌ها و آبراهه‌ها، فرسایش پذیری بالای خاک و سازندهای زمین شناسی ،پوشش ضعیف گیاهی بر روی دامنه‌ها و استعداد منطقه در بروز بارش‌های رگباری از عوامل طبیعی مهم ایجاد خطر در منطقه هستند.

پس همانطور که ملاحظه می‌کنید فی الواقع اصلا رودخانه اصلی سد کوچکترین اثری در این پدیده چند بعدی که باعث سیل کلیبردر سال ۱۴۰۰ شد ندارد. اما اینکه چرا به یکباره سیل بهانه‌ای برای یک بودجه ۳۲۰ میلیاردی جهت ساخت سد روی رودخانه می‌شود سوالی است که امیدواریم متولیان به آن پاسخ بدهند.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آفتاب یزد

332424