یادداشت‌ها

با تأسف پیش‌بینی‌ها در مورد موضوعاتی که از قبل مطرح بود، دارد درست از آب درمی‌آید که شاید بیش از هر چیز نشان‌دهنده این است که عملا اختیار برجام از دست دیپلمات‌ها در ایران خارج است و به همین دلیل دیپلمات‌های ایرانی یکسری موضع‌گیری‌های ریشه‌ای را اتخاذ می‌کنند که نشان‌دهنده این است که شاید خودشان هم از موضع اصلی اطلاع ندارند.
اعتماد به حکومت‌ها متاثر از اعتماد به کدام نهادهای حکومتی است؟ قطعا همه نهادها و قوای حکومت در شکل‌گیری اعتماد مردم نقش دارند، ولی سه نهاد هستند که از اهمیت بسیار بیشتری برخوردارند و پایه اعتماد به حکومت‌ها هستند. دستگاه قضایی، نیروهای مسلح و بانک مرکزی؛ که هر یک پاسدار و حافظ اعتبار «عدالت»، «امنیت» و «پول» مردم هستند.
صفحه‌های اجتماعی او را ببیند. کنسرت‌های او را نگاه کنید. به طرفدارانش ناسزا می‌گوید، رکیک‌ترین فحش‌ها را می‌دهد که یکی از آنها می‌تواند یک محله را به آتش بکشد اما تتلیتی‌ها ( طرفداران تتلو) ناراحت نمی‌شوند.
قطعا در هر جامعه ی آماریِ آزاد یا حتی نسبتاً آزاد موافقان و مخالفانی برای هر موضوعی هست. جامعه هم آموخته است از کوچکترین نظرخواهی ها تا بزرگترین اتفاقات را پوشش دهد و برای هر موردی ولو خارج از حوزه تخصص، آگاهی و اختیاراتش نظر دهد و حتی مخالفان را هم توبیخ کرده یا برچسب بزند.
بحران اقتصادی کشور مدت‌هاست که بسیاری از موضوعات دیگر را به حاشیه برده است. در چنین شرایطی انتظار بود که دولت سیزدهم که با شعارهای اقتصادی و تغییر در سفره مردم روی کار آمد بتواند این بحران‌ها را کاهش بدهد و در زمینه معیشتی مردم تغییر ایجاد کند. با این وجود هنوز که نزدیک به سه ماه از آغاز دولت می‌گذرد استراتژی مدون و کاربردی از سوی دولت برای تغییر در وضعیت معیشتی مردم به وجود نیامده است. از سوی دیگر تناقض گویی‌های برخی از مدیران اقتصادی و عدم انسجام در تیم اقتصادی دولت رئیسی مشهود به نظر می رسد.
لوایح چهارگانه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF شاید یکی از فرسایشی‌ترین لوایحی بوده که تاکنون در یکی از نهادهای انقلابی کشور مانده، خاک می‌خورد و به نظر می‌رسد هنوز هم عزمی برای حل و فصل این لوایح و تصویب آنها وجود ندارد.
گفت‌وگوی آقایان سیدمصطفی تاج‌زاده و مهدی نصیری، درباره «دولت/ملت» و «امت/امامت»، فرصتی بود تا آقای نصیری روایت خویش از امت و امامت را بازنمایی کند. تاج‌زاده در این گفت‌وگو کوشید تا مبتنی بر نظریات مدرن، دستاوردهای علم سیاست، اندیشه‌های سیاسی جدید، دستاوردهای نظری روشنفکران و نواندیشان دینی و تجربه بیش از چهار دهه استقرار جمهوری اسلامی، روایت شهروندمدار و معطوف به حقوق شهروندی ارائه دهد؛ روایتی که سال‌هاست منادیان گفتمان اصلاحات عرضه می‌دارند.
آنچه که در این یادداشت مورد توجه قرار گرفته است اشاره به اهمیت و نقش حاکمیت شرکتی در بهره‌وری، رونق اقتصادی و ایجاد شفافیت است که نهایتاً باید منتهی به بهبود عملکرد و افزایش توان رقابتی موسسات ایرانی شود.
رشد قیمت نفت به محدوده بالای ۸۰ دلار و امید به دیدن قیمت بالای ۱۰۰ دلار می‌تواند درآمدهای ارزی کشور را بار دیگر رشد دهد. درصورتی‌که ایران تنها یک میلیون بشکه نفت با میانگین قیمتی ۷۰ دلار صادر کند، درآمد ارزی ایران از جانب فروش نفت در حدود ۵/ ۲۵میلیارد دلار می‌شود که طی سال‌های اخیر یک رکورد است.
در سوم شهریورماه بود که حسین باغگلی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت آموزش‌وپرورش، نتوانست از مجلس رای‌اعتماد بگیرد و رئیس‌جمهور از روز چهارم شهریور‌ماه علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش را به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد و تا امروز هنوز گزینه اصلی این وزارت برای رای‌اعتماد به مجلس معرفی نشده است.
جبران خسارت و ضمانت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه نفتی موضوع مهمی‌ است. برخی از مدیران راه‌حل‌هایی را ارائه می‌کنند که در میدان این راه‌حل‌ها یا امکان‌‌پذیر نیست یا اگر امکان‌پذیر باشد با ریسک‌های بسیار فراوانی همراهند که بخش خصوصی نمی‌تواند آن را بپذیرد مگر اینکه شرکت نفت یا بازار بورس ضمانت کند که اینکه اصلا معنا ندارد.
شطرنج سیاست، بازنده و برنده آنی ندارد. در صحنه سیاست هیچ تحول و رویداد آنی نداریم. تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در طول زمان بسترسازی شده است و در سیر خود منجر به تغییرات می‌شود.
فکر می‌کنید برای چه در فیلم‌ها و سریال‌ها از درجه بندی سنی استفاده می‌کنند؟ برای اینکه قرار نیست همه اعضای خانواده هر فیلم یا سریالی را کنار هم بییند. اگر این کار را می‌کنید، قطعا تجدیدنظر کنید.
فرآیند یک‌سویه قاعده‌گذاری مالیاتی درباره خانه‌های لوکس و بی‌توجهی به حقوق مالک، مانع جدی برای تحقق اهداف است و هزینه‌های اداری و اجتماعی ناشی از این فرآیند به ظرفیت‌های واقعی و مشروع مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت آسیب وارد می‌کند.
سالهاست که جلسات تنظیم بازار با محوریت وزارت صمت، هفته‌ای یک بار برگزار می‌گردد، حاصل آن چند صد مصوبه، که تعداد کثیری از آن اجرا نشده است.
چندی پیش رییس قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر اعلام کرد قرار است رشته‌ای در مقاطع ارشد و دکتری به‌ عنوان «رشته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر» راه‌اندازی و محتوای درسی در این زمینه تولید شود.
فقط یک نکته گفتیم از باب یادآوری برای تعهد به انصاف والا اگر این برنامه ها در راستای منافع ملی طراحی بشود خود ما هم برای شان کف می زنیم؛ این جنابِ انریکه مورا اخیرا به تهران سفر و با علی باقری درباره برجام دیدار کرده است، همان که پیشتر "اَخ" بود و تلخ اما انگار حالا "آخ" می شود به اضافه "جون" با شیرینی مضاعف.
برای کشوری همانند ایران که تراز تجاری بالایی ندارد و کسری خود را از طریق فروش اقتصاد متکی بر تک محصولی نفت دارد توجه ویژه به توسعه اقتصادی بدون نفت می تواند مجموع اقداماتی ثمربخش به شمار آید. افزایش صادرات غیر نفتی و به دنبال دیگر منابع همانند، صنعت توریسم و گردشگری که ( سومین صنعت سودآور در جهان ) شناخته میشود به طور خیلی خاص می‌توانند به روند رو به رشد و وضعیت تیره اقتصاد ایران کمک شایانی نماید که همه دلسوزان و کارشناسان بر آن اذعان دارند.
پس از گذشت دو ماه و اندی از روی‌کار‌آمدن دولت سیزدهم و توقف طولانی در ایستگاه ششم مذاکرات وین، ظاهرا قرار است بروکسل میزبانی نشستی بین ایران و ۱+۴ را عهده‌دار شود.