نقشه اسرائیل خریداری ندارد

اگر با آقای گروسی به یک مدل همکاری برای پاسخ دادن به سواالت و توافق برسیم قاعدتا از صدور یک قطعنامه علیه ایران جلوگیری می شود و در غیر اینصورت ممکن است کار به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت برسد. یعنی شاهد یک نوع امنیتی سازی مناسبات ایران و آژانس هستیم و این سطحی که اسرائیلی ها به شدت دنبال می کنند. امیدواریم که این مساله در جریان دیدار بازرسان آژانس در تهران حل شود.
تصویر نقشه اسرائیل خریداری ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون،حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: در موضوع همکاری های ایران با آژانس اینطور که آقای اسالمی اعالم کرده گروهی از بازرسان در ایران هستند و دارند موضوع اخیر را بررسی می کنند. آقای کمالوندی نیز توضیح دادند این آلودگی ها به طور ناخواسته قبال هم بوده و بین ایران و آژانس حل شده است.

مثال در شیر مربوط به سانتریفیوژ اورانیوم ۸4 درصد تشخیص دادند ولی مالک آژانس محصول نهایی است که سانتریفیوژ تولید می کند یعنی سوخت هسته ای حاصل، ۶۰ درصد بیشتر نبوده و آن مالک عمل است. در واقع ایران سوخت ۸4 درصدی تولید نکرده بلکه آنطور که توضیح دادند در شیر مربوط به سانتریفیوژ این آلودگی مشاهده شده و بعد از توضیحات ظاهرا طرف بازرس قانع شده ولی چرا اینجور خبرها منتشر می شود یک مساله است و طبیعی است که اسرائیل و آمریکا و دیگران دنبال بهانه هستند و چند ماه پیش هم مساله ترتیبات چینش سانتریفیوژها مورد اشکال آژانس قرار گرفته بود و اکنون هم موضوع ۸4 درصد که در محصول مشاهد نشده. ظاهرا به نظر می رسد که بازرسان باید درباره این موضوع به جمع بندی برساند.

اجالس شورای حکام پانزدهم اسفند برگزار می شود و باید منتظر گزارش آقای گروسی باشیم که آیا این مورد خاص در گزارش قید می شود یا نه که حل شده یا اینکه بهانه جدیدی است که در اینصورت دور جدیدی از فشار بر ایران به این بهانه خواهد بود.

واقعیت این است که قطعا این جور کارها سیاسی و سوء استفاده است ولی در عین حال باید مراقبت بیشتری کنیم و اجازه ندهیم که سوژه دست دشمنان ایران بیفتد و اینگونه ترویج و تبلیغ و ترویج بکنند که ایران دنبال غنی سازی نزدیک به بمب هسته ای است چون مسائلی که مطرح کردند بیشتر در این چارچوب است. چون غنی سازی الزم برای ساخت بمب 9۰ درصد است و ۸4 درصد نزدیک است و روی این موضوع تبلیغات زیادی صورت گرفته است.

از آنطرف هم بحث سفر آقای گروسی ظاهرا هنوز در حال بررسی و کنکاش است برای اینکه اگر به تهران می آیند، طرح یا موضوع مشخصی را به توافق برسند یعنی صرفا سفر آقای گروسی یک سفر توریستی نباشد بلکه یک سفر کاری نتیجه بخش باشد.

با اینکه تاریخ دقیق مشخص نیست ولی سفر قطعی است و امیدواریم که قبل از پانزدهم اسفند باشد تا قطعنامه جدیدی در شورای حکام علیه ایران صادر نشود. یعنی اگر با آقای گروسی به یک مدل همکاری برای پاسخ دادن به سواالت و توافق برسیم قاعدتا از صدور یک قطعنامه علیه ایران جلوگیری می شود و در غیر اینصورت ممکن است کار به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت برسد. یعنی شاهد یک نوع امنیتی سازی مناسبات ایران و آژانس هستیم و این سطحی که اسرائیلی ها به شدت دنبال می کنند. امیدواریم که این مساله در جریان دیدار بازرسان آژانس در تهران حل شود.

از طرفی مکانیسم ماشه نقض فاحش برجام است. اکنون اتحادیه اروپا و کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس با توجه به اینکه از برجام خارج نشدند، می توانند مکانیسم ماشه را فعال کنند اما نمی کنند چون به نفعشان نیست. نه به نفع ایران، نه اروپا، نه آمریکا و نه آژانس است و فقط به نفع اسرائیلی هاست چون دنبال این هستند که دامن بزنند به تبلیغات ساخت بمب هسته ای توسط ایران و باید حمله نظامی شود و فضاسازی اینگونه را دنبال می کنند، به این مساله دامن می زنند وگرنه اروپایی ها دنبال این هستند که مساله را حل کنند و اجازه ندهند کار به مکانیسم ماشه برسد. چون می دانند این اقدام ایران را به انجام متقابل تحریک می کند و اوضاع به مراتب پیچیده تر خواهد شد. بنابراین نقشه صهیونیست ها و اسرائیلی هاست که دارند این تحریکات را انجام می دهند ولی بعید به نظر می رسد که مورد توجه اروپایی ها واقع شود.

منبع: آرمان ملی

464221