دولت با موانع زیادی رو به رو است

زمانی یک دولت هیچ مانع و مشکلی در جلوی راهش نیست که آن زمان عملکرد خود دولت بررسی می شود اما واقعیت امر آن است که امروز دولت با موانع زیادی در پیش رو مواجه است و به همین دلیل نمی تواند آنطور که باید و شاید به حل و فصل مسائل بپردازد.
تصویر دولت با موانع زیادی رو به رو است

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد هاشمی رفسنجانی فعال سیاسی در یادداشتی نوشت: مشکلات کشور یا به عبارت بهتر بخش مهمی از مشکلات کشور ریشه در مشکلات خارجی دارد و نمی توان از تاثیر مسائل خارجی به ویژه تاثیر تحریم ها و خصومت برخی کشورها نسبت به کشورمان غافل بود.

آمریکا از ابتدای انقلاب دنبال فرصتی برای ضربه زدن به نظام و کشور بوده است و در این مسیر و طی این سال ها از هیچ کوششی دریغ نورزیده است. تحمیل جنگ ۸ ساله و تحریم های عجیب و غریب علیه کشورمان از ابتدای انقلاب تاکنون از جمله تلاش هایی بوده که آمریکایی ها بر علیه ایران اعمال کرده اند. در شرایط فعلی نیز همه این مسائلی که در خارج از کشور اتفاق می افتد و از گروه های ضد انقلاب گرفته تا برخی گروهک ها و کشورهای غربی همه تحت نظر آمریکا اقدام می کنند. حتی آمریکایی ها اتحادیه اروپا را نیز با خود همراه کردند و در این خصوص نیز می بینیم که هر از چندی تحریم هایی از سوی این اتحادیه همسان با آمریکایی ها علیه کشورمان صادر می شود.

لذا فرمان این حرکت نیمه جهانی که علیه ایران به راه افتاده در دست آمریکا است. امروز تقابل اصلی میان ایران و آمریکا است و آنها سعی می کنند از ابزارهای مختلف استفاده کنند و مردم را علیه حکومت بشورانند. حال در این میان بحث مشکلات معیشتی مردم نیز وجود دارد که بخشی به دلیل مشکلات ایجاد شده خارجی و بخشی دیگر نیز به دلیل سیاست ها و عملکردهای غلط دولتی به وجود آمده است.

مثال در مساله قیمت ارز شاهدیم که چه گروه هایی تلاش می کنند که قیمت ارزی را بالا ببرند که این یک شاخص برای شکست دولت باشد و بر گرانی، تورم و معیشت مردم تاثیر بگذارد. لذا باید اذعان داشت که وضع کشور به نحوی نیست که صرفا همه مشکلات منبعث از عملکرد دولت باشد.

البته نکته ای نباید از آن غافل شد اینکه دولت خیلی بهتر از این می توانست عمل کند. منتها این مساله تنها داخلی نیست و ریشه اصلی مساله در خارج است. از طرف دیگر هیچ کس منکر مشکلات موجود در کشور و تاثیر آن بر زندگی و معیشت مردم نیست اما مساله این است که موانع زیادی پیش رو است. بحثی که در دولت اول آقای روحانی انجام شد و به واقع تاثیر گذار هم ظاهر شد مساله برجام بود. برجام امکانات خوبی به کشور داد و کشور توانست بخشی از پول های بلوکه شده را پس بگیرد، هواپیما بخرد و کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری وارد ایران شوند و در سایه اجرای این توافق رونق اقتصادی هم در کشور اتفاق افتاد. اما دیدیم که با همین توافق نیز آمریکایی ها چه کردند و ترامپ چگونه از برجام خارج شد.

اکنون نیز که برخی کشورهای همسایه مثل قطر و عمان واسطه شدند که برجام احیا شود، اما مسئولان آمریکا می گویند که عجله ای در راستای احیای برجام ندارند و فعلا برجام در دستور کارشان قرار ندارد. به عبارتی راهی که برای ایران موفقیت هایی در پی داشته را بسته اند و حاضر نیستند مجددا توافق را احیا کنند. بنابراین زمانی که عملکرد دولتی را مورد بررسی قرار دهیم باید مسائل پیرامونی موثر بر دولت ها را نیز مدنظر قرار دهیم.

زمانی یک دولت هیچ مانع و مشکلی در جلوی راهش نیست که آن زمان عملکرد خود دولت بررسی می شود اما واقعیت امر آن است که امروز دولت با موانع زیادی در پیش رو مواجه است و به همین دلیل نمی تواند آنطور که باید و شاید به حل و فصل مسائل بپردازد.

منبع: آرمان ملی

464881