دلار مقصر نیست

اولین اقدامی که در افزایش قیمت دلار تاکنون صورت گرفته این است که اگر ارز داشته باشند، فورا ارز را به داخل جامعه پمپاژ کنند تا به قول خودشان شوک وارد کنند. این درحالی است که از سال 6۹ تا الان حدود 350 میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده اند ولی باز هم ارز بالاتر رفت. ســوال این است که چرا در عرض 30 سال این مشکل حل نشــده و چرا قبول نمی کنیم که شوک وارد کردن به قیمت دلار، قیمت را پایین نمی آورد و چرا این اشتباه را پشت سرهم همه ساله داریم تکرار می کنیم؟!
تصویر دلار مقصر نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا خباز نماینده ادوار مجلس در یادداشتی نوشت: وضعیت اقتصادی کشور ما همان طور که بارها بیان شده یک وضعیت نامتناسب است و این مشکل هم راه حل اقتصادی دارد و نه راه سیاسی. دولت تمام مساعی خودش را به کار می برد تا با معلول مبارزه کنــد. در صورتی که با علت باید مبارزه کرد.

ما در کشورمان نگاه اقتصادی مسئولان را هنوز به صورت برنامه ای ندیده ایم درحالی که بیش از ۱۸ ماه از عمــر دولت می گذرد و با توجه بــه اینکه قول های متعدد داده اند و اعــالم کرده اند که هفت هزار صفحه در رابطه با حل مشــکلات اقتصادی برنامه دارند، تاکنون چیز چندانی دیده نشــده است. یا از آقای رضایی، معاون اقتصادی که نمره پایان نامه شان در اقتصاد بالای ۱۹ است و ۱0 هزار صفحه برنامه برای حل مشکل اقتصادی دارند، تاکنون چیزی دیده نشده است. یا طرف باید خودش آگاه و عالم باشد یا باید از دانش و نظر عالمان و آگاهان یاد بگیرد. در دولت نه خود تیم اقتصادی توانسته مشکل را حل کند و نه تاکنون از اقتصاددانان برجسته کشور که در کنفرانس ها و جلسات مختلف که راه حل هایی ارائه داده اند، استفاده شده اســت.

مثال اولین اقدامی که در افزایش قیمت دلار تاکنون صورت گرفته این است که اگر ارز داشته باشند، فورا ارز را به داخل جامعه پمپاژ کنند تا به قول خودشان شوک وارد کنند. این درحالی است که از سال 6۹ تا الان حدود 350 میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده اند ولی باز هم ارز بالاتر رفت. ســوال این است که چرا در عرض 30 سال این مشکل حل نشــده و چرا قبول نمی کنیم که شوک وارد کردن به قیمت دلار، قیمت را پایین نمی آورد و چرا این اشتباه را پشت سرهم همه ساله داریم تکرار می کنیم؟!

نظر دولت این است که با تزریق ارز مشکل حل می شــود. ماه هاســت که می خواهیم 5 میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی وام بگیریم درحالی که تا به حال موفق نشده ایم. 350 میلیارد دلار ارز بی زبان را تزریق کردیم و دیدیم که نتیجه ندارد. افراد دلسوز و علاقمند به دولت برنامه ارائه داده اند. شخصیت های برجسته اقتصادی مثل آقای دکتر فرشاد مومنی و دکتر راغفر و سایر شخصیت ها اخیرا نظرات بسیار خوبی ارائه کرده اند.

از جمله حیاتی ترین تصمیم این است که تصمیم گیران را از حالت عدم پاسخگویی خارج کرد. تیم اقتصادی دست به دست هم دهند و نخست، شفافیت تخصیص دلارهای نفتی را در دستور کار قرار دهند. دوم، شفافیت نظام تخصیص اعتبارات بانکی که دو خط مصوبه در دولت می خواهد که هر کس وام می گیرد نامش در شبکه اینترنت باشد. سوم، گمرکات کشور که هم در قاعده گذاری و هم در عمل شفاف شود. چهارم که از همه مهم تر است شفافیت مناقصه های دولتی است که کار به ظاهر آسانی است ولی برخی که سال های سال دارند از رانت استفاده می کند، اجازه چنین کاری را نمی دهند.

دولت با همه دستگاه و نهادها هماهنگ هستند همین چهار کار را انجام دهند هم قیمت ارز و هم تورم پائین می آید. دولت ها راه دارند ولی به این راه حل ها تاکنون توجه نشده است و این تورم به وجود آمده اســت. در سال ۱3۹3 وزارت مسکن اعلام کرد ارزش واحدهای مسکونی بالاستفاده که تولید شده که تا به حال مردم حتی اجاره هم نکرده اند 200 میلیارد دلار اســت. یا ارز صادراتی باید کامل برگردد ولی برنمی گردد. حدود 30 میلیارد دلار از ارزهای صادراتی را به کالاهای لوکس اختصاص داده شد.

مهندس نبی از تلویزیون رسما اعلام کرد که گوشت را به قیمت 2۸ هزار تومان وارد کشور می کند و حدود ۱2 هزار تومان هم سایر هزینه ها و گوشت را به کیلویی 40 هزار تومان به دست مردم می رسانم. از مردم خواست که مطالبه گر باشند و اضافه کرد که تعهد می دهد ولی مافیای گوشت اجازه نمی دهد. اگر دست مافیاهای داخل کشور در همه ابعاد قطع شود، مشکل خود به خود حل می شود. در تفریغ بودجه سال های ۹۷ تا ۹۹ اعلام شده که ۱5 میلیارد دلار افراد حقیقی و حقوقی دلار گرفته اند ولی هیچ اثری از آن افراد و شرکت ها نیست. حدود ۱5 میلیارد دلار با شــرکت های کاغذی صوری و افراد نامشخص پول گرفته اند. همین مقدار هم به افرادی داده اند که شرکت مشخص است ولی به تعهدشان عمل نکرده اند.

بنابراین افزایش دلار تقصیر برخی مسئولان است و نه تقصیر دلار . افزایش تورم تقصیر مسئولانی است که تصمیمات غیرکارشناسی می گیرند.

منبع: آرمان ملی

464399