یادداشت‌ها

نگران بودی با دسته‌بندی‌های سفت‌وسخت چه کسی برای انقلاب می‌ماند. نگران بودی این دسته‌بندی‌ها مردم را فوج فوج از زیر خیمه میهن اسلامی خارج کند. نگران بودی اصلاح‌طلب و اصولگرا و باحجاب و بدحجاب، تبدیل به خودی و ناخودی بشود. اما همه برای تو ماندند.
نگاهی به عرصه‌های گوناگون شهری بستری از بیم و امید و تلاش و کنش جمعی را به تصویر می‌کشد که هر کدام از آنها رنگی از رنگ‌های زندگی اجتماعی است. تردد، تامین نیازهای زندگی، تعامل و ارتباطات اجتماعی از سه‌گانه‌های اصلی در حضور مردم در شهر است.
بدون تردید توانایی برقراری ارتباط در ابعاد گسترده در منطقه با گروه های مختلف سیاسی و صحابه تفکرات مختلف مذهبی، علاوه بر هنر سیاست و هوشمندی نیازمند صفتی همانند شناخت و باور است.
آیا این روزها از اوضاع اقتصادی، آلودگی هوا، فرونشست زمین یا چشم‌انداز آینده، انگار طناب داری دور گردن‌تان پیچیده شده باشد، احساس خفگی می‌کنید؟ یکی از دلایل مهم‌اش را توضیح می‌دهم.
اخبار مربوط به نطق پیش از دستور چند نفر از نمایندگان مجلس را که گوش می‌کردم، تقریبا در عمده این صحبت‌ها، نگرانی‌ها حول اقتصاد مردم و سفره مردم بود. بعضی از نماینده‌ها از افزایش قیمت خودروها گلایه داشتند در حالی که چندی پیش دستور رئیس‌جمهور عکس این موضوع بود و حتی شنیدم کمیسیون اصل 90 مجلس، مدیران دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو را برای توضیحاتی احضار کردند. این موضوع نشان می‌دهد که کنترل قیمت‌ها آنگونه که باید، توسط وزارتخانه‌های مرتبط صورت نگرفته و این خودش نگران‌کننده است.
اگر روند مذاکرات ایران و عربستان که مهم‌ترین چالش آن جنگ عربستان علیه یمن است به یک خروجی قابل قبولی برسد قطعا روابط تهران و ریاض در یک فرایند زمانی کوتاه از سر گرفته خواهد شد. اظهار خوش‌بینی حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نسبت به دورنمای روابط تهران و ریاض نشان می‌دهد که به‌رغم وجود برخی چالش‌ها در مسیر بهبود رابطه بین ایران و عربستان امیدواری‌هایی برای ایجاد همگرایی بین این دو کشور تاثیرگذار منطقه وجود دارد.
آرزوی این افراد در این روزها و شب‌ها، نه داشتن خانه بلکه پیدا کردن یک صندلی اتوبوس برای خوابیدن است. یک جای گرم که بشود شب را به صبح رسانید.
در نقد دولت جدید تا مدتی باید احتیاط کرد. برخی موارد را نباید طرح کرد ولی برخی دیگر را باید گفت. برای مثال بیکاری و تورم دو مشکل جدی است که به سادگی قابل حل نیست.
در سال‌های گذشته نمودار مهاجرت نخبگان در ایران روند صعودی داشته و ادامه این پدیده به صورت پیوسته، ایران را در آینده‌ای نزدیک با چالش‌های عظیمی روبه‌رو خواهد کرد.
از مهم‌ترین رسالت اهداف کلان حوزه اقتصادی، بستر سازی شرایط مناسب و لازم جهت افزایش تولید، رفع بیکاری، اشتغال زایی، بهبود فضای کسب و کار و افزایش تولید ناخالص داخلی است.
از بس که اصولگرایان تندرو و بی‌منطق بر مساله جمعیت و کاهش رشد آن تأکید می‌کنند، به‌طور عادی نوعی حساسیت منفی نسبت به این مساله به وجود آمده است در نتیجه بسیاری از کارشناسان و اهل نظر یا این موضوع را مساله نمی‌دانند، یا حتی با مساله دانستن آن مخالف هم هستند، در حالی که واقعیت امر چنین نیست.
گروهی از مردان طبقه حاکم، که دلایل ملی و شخصی زیادی برای نفرت از راسپوتین داشتند، در چنین روزی از سال ۱۹۱۶ او را کشتند.
در طرح بنزین برای همه، ایجاد بازار متشکل بنزین پیشنهاد شده که قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و هر فرد بتواند سهمیه بنزین خود را در این بازار به قیمت روز به فروش برساند.
مردم کشور ما در شرایطی با افزایش قیمت دارو و نایاب شدن آن روبه‌رو هستند که حتی اگر 10 برابر به قیمت دارو نیز افزوده شود، بازهم نسبت به کشورهای همسایه همچون عراق، پاکستان، افغانستان و... قیمت دارو در ایران ارزانتر است و همین امر موجب افزایش فساد و رانت در حوزه دارو شده است.
مجید تفرشی در یک جلسه محدود هنگامی که از آقای باقری مذاکره‌کننده ایرانی می‌پرسد که از این برجام متعفن (به قول آقای باقری) چه چیزی کم و زیاد شده که اکنون مبنای توافق پیشنهادی شما شده است؟ به یک نقل وی پاسخ داده که آن زمان (منظور زمانی که آن نظر را درباره برجام گفته است) کنشگر سیاسی بوده‌ و به نقل دیگری گفته‌اند که: «آن زمان من منتقد و کارشناس بودم؛ اکنون اما تابع نظر دولت مستقر هستم.»
ایران با حسن نیت و با جدیت مذاکرات را در وین دنبال می‌کند. طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و 10 امتیاز بگیرند ایران زیر بار آن نخواهد رفت.