رقابت ناسالم کنکور

دانش‌آموزان کشور الان به صورت مساوی از امکانات آموزشی، معلم، فضای آموزشی، ابزار آموزشی و... به صورت مساوی برخوردار نیستند. بنابراین در طول سال‌هایی که دانش‌آموز درگیر تحصیل در مدرسه است درگیر مسائلی است که منجر به رقابت ناسالم در کنکور می‌شود
تصویر رقابت ناسالم کنکور

به گزارش سایت خبری پرسون، علی بهشتی نیا در یادداشتی نوشت: مسئله اصلی ما در برگزاری کنکور ایجاد یک رقابت ناسالم بین دانش‌آموزان است. این رقابت ناسالم مسائل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها نحوه برگزاری کنکور است.

لو رفتن سوال‌ها در سال‌های گذشته و امسال یکی از بزرگترین معضلات برگزاری کنکور است که متاسفانه امسال علی رغم محدود شدن سراسری اینترنت اصل موضوع حل نشد و کما فی‌السابق برخی از سوالات لو رفتند. بنابراین راه حلی که امسال برای برگزاری کنکور انتخاب شد راه حل درستی نبود. هرچند که بعضی از متولیان کنکور معترف هستند که میزان تقلب از نظر گستردگی کم بوده است؛ یعنی سوالات کمتر از انتظار منتشر شده است اما با این اوصاف در اصل قضیه که لو رفتن سوالات بوده تغییری به وجود نیامده است. بنابراین ما راه حلی که برای حل مسئله انتخاب کردیم راه حل مناسبی نبود.

رقابت ناسالم کنکور مسائل دیگری دارد که به آن‌ها کمتر پرداخته شده است. ما اگر قدری به عقب‌تر بازگردیم و این سوال را از خودمان بپرسیم که دلیل رقابت ناسالم در میان دانش‌آموزان کنکوری چیست به یک سری ریز مسئله بر می‌خوریم که بسیار اهمیت دارند.

قبل از اینکه به این مسائل بپردازیم این سوال را مطرح می‌کنیم که اگر امسال سوال‌ها لو نمی‌رفت و کنکور به درستی برگزار می‌شد آیا رقابت سالم می‌بود؟ جوابی که من به این سوال می‌توانم بدهم خیر است زیرا ما درگیر مسائل دیگری هستیم که کمتر به آن‌ها توجه شده است. برقراری عدالت آموزشی، بهره مندی دانش‌آموزان سراسر کشور از محتوا و ابزارهای آموزشی به شکل مساوی است.

دانش‌آموزان کشور الان به صورت مساوی از امکانات آموزشی، معلم، فضای آموزشی، ابزار آموزشی و... به صورت مساوی برخوردار نیستند. بنابراین در طول سال‌هایی که دانش‌آموز درگیر تحصیل در مدرسه است درگیر مسائلی است که منجر به رقابت ناسالم در کنکور می‌شود. طبیعتا دانش‌آموزانی که به لحاظ کیفیت آموزش از امکانات بیشتری برخوردار هستند در این رقابت موفق‌تر هستند. کسانی که از این امکانات برخوردار هستند کسانی‌اند که توان مالی و شرایط اقتصادی بهتری دارند.

الان امکانات آموزشی مدارس در نقاط مختلف کشور باهم متفاوت است. موضوع دیگر بحث سهمیه‌ها است یعنی ما اگر می‌خواهیم کنکور را یک رقابت سالم بدانیم باید این مسئله را حل کنیم. حتی اگر عدالت آموزشی در کشور برقرار باشد بازهم کنکور یک رقابت ناسالم است. ما در موضوع علم و دانش باید به این مورد توجه داشته باشیم که افراد بر اساس توانایی‌شان به دانشگاه راه پیدا کنند.

عامل اصلی تغییر و توسعه در کشور وجود افراد توانمند است. نکته دیگر این است که ما اگر می‌خواهیم به بحث کنکور نگاه متوجه داشته باشیم باید ابعاد زیادی را مورد توجه قرار بدهیم. وظیفه مدرسه، دانشگاه و همه متولیان امر، آموزش است نه تعهد شغلی اگر این موضوع را مدنظر قرار دهیم تا حدودی از بار رقابت آموزشی کم می‌شود.

منبع:آفتاب یزد

458926