سفر گروسی؛ روزنه امید برای برجام

دبیرکل ناتو طی روزهای اخیر دوباره بحث تهدید ایران و پهپادهای ایرانی را مطرح کرده است. هر چند که این برای چندمین بار است که این مساله از سوی ناتو مطرح می‌شود. از طرفی آمریکایی‌ها می‌‌گویند که تمرکزشان بر روی مسائل داخلی ایران است و دنبال مذاکره نیستند که به نظر می‌رسد دروغ می‌گویند و در ذهنشان به دنبال مذاکرات هستند.
تصویر سفر گروسی؛ روزنه امید برای برجام

به گزارش سایت خبری پرسون،عبدالرضا فرجی‌راد تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: آنچه دوشنبه گذشته در بروکسل مطرح شد و از سوی شورای وزیران اتحادیه اروپا سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی قرار نگرفت یک نقطه امیدوار کننده‌‌ای است که نشان می‌دهد فضا و روزنه برای تعامل با اروپایی‌ها وجود دارد. اما هنوز می‌شود گفت که خطراتی وجود دارد و نباید صد درصد قطعی بدانیم که اتفاقی نمی‌افتد.

یکی از بحث‌هایی که در آنجا مطرح شده بحث زند‌انی‌هایشان بوده که رقم 27 نفر را مدعی‌اند و حتی این احتمال وجود دارد که یکی از وزرای خارجه اروپایی را به ایران بفرستند تا وضعیت را پیگیری کند. وزیر خارجه فرانسه نیز که با آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان تماس گرفته تاکیدش بر روی این مساله بوده و همتای ایرانی نیز دخالت‌های فرانسه در سیاست‌های داخلی کشورمان را مطرح کرده است. پس با این اوصاف ما نباید مسائل را صد درصد تمام شده ببینیم.

اما اینکه مذاکرات برگزار می‌شود یا نه و حضور آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران چگونه خواهد بود باید گفت؛ آقای گروسی چند روز پیش حرفی بی‌ربط زده که مشکوک است. با توجه به اینکه وی اعلام کرده میزان غنی‌سازی ایران به حدی رسیده که می‌توان 3 سلاح هسته‌ای بسازد برای اولین بار است که وی و آژانس چنین مطلبی را مطرح کرده است.

پرسش اینجاست که چرا مدیرکل آژانس دو یا سه ماه پیش چنین حرف‌هایی نمی‌زد؟ این گفته نشان می‌دهد ضمن اینکه آنها می‌خواهند با ایران همکاری کنند و این سفر را نیز انجام می‌دهند اگر در این سفر نتوانند جواب بگیرند با توجه به حرفی که آقای گروسی زده و می‌خواهد جامعه جهانی را تحریک کند اگر در این سفر نتیجه و پاسخ سوالات مطرح کرده خود را نگیرند طبیعتا گزارشی به آژانس خواهد داد که ممکن است از درون آن مجددا مصوبه‌ای در آژانس و شورای حکام دربیاید و این مصوبه به شورای امنیت فرستاده شود. لذا باید به این مساله مهم یعنی ارتباط بین مصاحبه 3 روز پیش آقای گروسی و حرف بی‌ربط وی و این سفر توجه ویژه‌ای داشته باشیم. لذا نباید طوری عمل شود که آقای گروسی بتواند در برگشت آژانس را تحریک کند.

ضمن اینکه دبیرکل ناتو طی روزهای اخیر دوباره بحث تهدید ایران و پهپادهای ایرانی را مطرح کرده است. هر چند که این برای چندمین بار است که این مساله از سوی ناتو مطرح می‌شود. از طرفی آمریکایی‌ها می‌‌گویند که تمرکزشان بر روی مسائل داخلی ایران است و دنبال مذاکره نیستند که به نظر می‌رسد دروغ می‌گویند و در ذهنشان به دنبال مذاکرات هستند.

روز پنجشنبه نیز مجلس نمایندگان آمریکا مصوبه‌ای را گذراند که مخالف هر گونه توافقی با ایران هستند که البته این مساله کار دموکرات‌ها و کاخ سفید را مقداری مشکل کرد. البته آقای اوباما نیز در زمان خود این بحران را گذراند اما از اختیارات خود استفاده کرد و به نحوی با کنگره توافق کرد که هر سه ماه یک بار به آنها گزارش دهد. اروپایی‌ها البته نظر نسبتا دورتری نسبت به آمریکایی‌ها دارند حال این دیدگاه با آمریکایی‌ها مقداری متفاوت است و شاید به این دلیل باشد که اروپایی‌ها بیشتر تحت تاثیر افکار عمومی خود هستند.

بنابراین اگر آقای گروسی به تهران بیاید و بتواند نتیجه بگیرد یک روزنه‌ای باز می‌شود که این روزنه می‌تواند چشم‌انداز امید بخشی به مذاکرات بدهد. اما واقعیت این است که اکنون آن مسائلی که در مذاکرات به عنوان مانع مطرح بود مقداری کنار رفته و آن چیزی که برای مذاکرات در غرب بیشتر مطرح است مساله پهپادهاست. غربی‌ها مقداری مساله پهپادها را بزرگ کردند که موانع قبلی مثل تضمین و مسائل آژانس در رده‌های 2 و 3 قرار گرفته است. لذا اگر آقای گروسی هم در تهران نتیجه بگیرد معلوم نیست که سریع بتوان مذاکرات را آغاز کرد. اما چشم انداز روشنی برای آینده می‌دهد.

منبع:آرمان ملی

459661