نتانیاهو، فرصت یا تهدید؟

در ارزیابی حضور مجدد بنیامین نتانیاهو در جایگاه نخست وزیری رژیم صهیونیستی، سوابق نشان می دهد که معمولا دیدگاه‌های افراطی رئیس کابینه اسرائیل، بسیاری از متحدین و دوستان آن رژیم را ناراضی ساخته و انزوای اسرائیل را افزایش می دهد.
تصویر نتانیاهو، فرصت یا تهدید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن پاک آیین در یااداشتی نوشت: اصرار نتانیاهو بر نادیده گرفتن موازین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد،رویکرد منفی نسبت به ایجاد فلسطین مستقل، ادامه شهرک‌سازی در مجاورت مناطق فلسطینی‌نشین، اعمال آپارتاید نسبت به عرب‌تبارها و بی احترامی به مسجد الاقصی، علل اصلی نابسامانی های امروز رژیم اشغالگر است. این عوامل که در دوره‌های پیشین نخست وزیری نتانیاهو، روابط اسرائیل را با جهان مختل کرده بود در دوره فعلی نیز خیلی زود خود را نشان داده است.

اقدامات غیرمعمول نتانیاهو در همان روزهای اول نخست وزیری او موجب شد تا مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا، نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه را درباره ماهیت اشغالگری اسرائیل در سرزمین فلسطین،مطالبه کند.این رای گیری نشان داد که کشورهای عربی و اسلامی و حتی آنهایی که وارد روند عادی سازی با تل آویو شده بودند، به نفع فلسطین رأی داده اند. بر اساس نتایج یک نظر سنجی در ۱۵ کشور عربی که توسط مرکز مطالعاتی قطر منتشر شد، ۸۴ درصد شرکت کنندگان مخالفت خود را با عادی سازی روابط با اسرائیل اعلام کردند که در برخی از این کشورها مانند الجزایر و موریتانی، میزان مخالفت ۹۹درصد بود.

اقدام افراطی بعدی دولت نتانیاهو، یعنی ورود بن گویر،وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر به مسجدالاقصی و هتک حرمت آن، واکنش گسترده مردم و مقامات کشورهای عربی و اسلامی را در پی داشت. تقارن این اقدامات با مسابقات جام جهانی فوتبال موجب اعلام همبستگی با ملت فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونستی بخصوص از سوی تماشاگران کشورهای تونس و مراکش بود که شوک سنگینی به صهیونیستها وارد کرد. واکنش های طرفداران تیم های غیر مسلمان مانند برزیل و پرتغال باعث شد که برخی از تحلیلگران ، اتفاقات در حاشیه جام جهانی را به مرگ عادی سازی روابط اسرائیل با اعراب تعبیر کردند.

رویکردهای داخلی نتانیاهو از جمله انتصاب‌ مدیران سفارشی با توانایی اندک، عدم توجه به نیازهای معیشتی شهروندان، وجود تورم فزاینده، قیمت‌های گزاف مسکن و ماد غذایی و وجود فساد اداری نیز نارضایتی عمومی را مضاعف کرده است. شاید به همین دلایل، روزنامه تایمز اسرائیل، پیش‌بینی کرده که عمر دولت نتانیاهو کوتاه بوده و رژیم صهیونیستی بزودی انحلال کابینه و جایگزینی دولت دیگری را تجربه خواهد کرد. کارشناسان غرب آسیا نیزیکی از دلایل اقدامات افراطی نتانیاهو در اعمال فشار بر مردم فلسطین و ژست مقابله با برنامه های هسته ای ایران را لاپوشانی مشکلات داخلیِ اسرائیل بویژه در حوزه اقتصادی می دانند.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، علیرغم دوستی نزدیک او با نتانیاهو و اقدامات افراطی کاخ سفید از جمله انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و طرح معامله بزرگ قرن، رژیم نتانیاهو نتوانست اجماع جهانی و حتی اروپا را به نفع خود داشته باشد. در دوره بایدن هم شاهد هستیم که روابط آمریکا و اسرائیل مانند قدیم گرم نبوده و حضور نتانیاهو در پُست نخست وزیری، نمی تواند اجماع جهانی را به نفع این رژیم رقم زند.

اظهارات مداوم نتانیاهوعلیه احیای برجام و برنامه هسته‌ای ایران نیزموضوعی تکراری بوده و تازگی ندارد و طرف های برجام حتی آمریکا نسبت به آن بی اعتنا هستند. درعین حال جمهوری اسلامی ایران نیز بدون توجه به این قبیل فضاسازی ها، مسیر خود را در جهت پیشرفت حداکثری و ارتقای دانش هسته‌ای در مسیر صلح‌آمیز ادامه می‌دهد.

با توجه به این شرایط،اغلب آینده پژوهان اعتقاد دارند وجود یک فرد افراط‌گرا و غیرمنطقی همچون نتانیاهو در کابینه جعلی اسرائیل به نفع دشمنان این رژیم از جمله مردم فلسطین، محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و فرصت های تازه ای را برای مقابله با رژیم صهیونیستی فراهم خواهد ساخت.

459414