قصه‌ تکراری هر زمستان

مطابق آخرین یافته‌های آماری در تهران هشتاد دو دهم درصد گازهای آلاینده و شصت‌ و‌ هشت دهم درصد ذرات گرد و غبار از وسایل متحرک آلاینده تولید می‌شود. بنابراین هر گونه تمهیدی که بتواند به کاهش آنی بار آلودگی منجر شود کمک خواهد کرد.
تصویر قصه‌ تکراری هر زمستان

به گزارش سایت خبری پرسون، فریبا خانی نویسنده و روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت:کودکان و نوجوانان در شرایط آلودگی هوا به مدرسه بروند یا نروند؟ از دیدگاه یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند؛ بعد هم دلیلش این است که در دنیا مدارس را به‌ خاطر شاخص آلودگی ناقابل 150 که تعطیل نمی‌کنند... چه معنی دارد؟

تازه ایشان می‌گوید که طبق بررسی شاخص جهانی هوا برخی کشورهای مثل چین مثلاٌ 300 هم باشد باز مدرسه‌ها تعطیل نمی‌شود و بچه‌ها به مدرسه می‌روند. یک پرانتز باز (آیا استاندارد زندگی مردم ما شبیه کشور چین یا کشورهای دیگر است که در این امر باید از آن‌ها تقلید کنیم؟ کشور چین به‌ شدت روی دوچرخه و وسایل نقلیه سالم برنامه‌ریزی کرده است در خیابان‌های چین شما می‌توانید هر وقت اراده کنید به دوچرخه دسترسی داشته باشید. مسیرهای مناسب دوچرخه‌سواری در سراسر شهرهای بزرگی مثل شانگهای و پکن وجود دارد و محدودیت‌های شدیدی برای رفت و آمد خودروها حتی در روزهای پاک آن کشور هست. و ساخت بزرگراه‌های چند طبقه ترافیک را کم کرده است. کدام یکی از این کارها را کرده‌ایم که خود را با چین در وضعیت آلودگی هوا و باز شدن مدارس مقایسه می‌کنیم.)

نگرانی وزیر آموزش و پرورش شاید هم درست باشد. دانش‌آموزان اگر به مدرسه نروند خب از تحصیل باز می‌مانند. حتماً او می‌داند به گوشش رسانده‌اند کاستی‌های زیادی در آموزش آنلاین هست. ما در دوران کرونا فرصت طلایی داشتیم و باید می‌توانستیم آموزش آنلاین کشور را تقویت کنیم. تا اندازه‌ای پیش رفتیم اما کافی نبود. مدرسه‌ها هم آمادگی صد درصد برای این نوع آموزش را هنوز به شکل کامل ندارند. حتما آقای وزیر می‌داند که این روزها با ضعیف شدن سرعت اینترنت و اختلالات اینترنتی که با آن مواجه هستیم؛ آموزش آنلاین سخت و غیرممکن شده است.

اما آقای وزیر توجه کنید، بحث سلامت جسمی کودکان و نوجوانان هم هست. می‌دانید که کودکان نسبت به بزرگسالان سریع‌تر تنفس می‌کنند، بنابراین ذرات هوای آلوده خیلی سریع‌تر وارد ریه آنها می‌شوند. همچنین آنها بیشتر تنفس دهانی دارند و همین امر سبب می‌شود تا حجم بیشتری از هوا را وارد ریه‌های خود کنند. در این اوضاع اختلالات تنفسی در کودکان شدیدتر از بزرگسالان خواهد بود. قرار گرفتن کودکان در هوای آلوده ریسک بروز ناراحتی‌های پوستی مانند کهیر و اگزما را افزایش می‌دهد.

ما حتماً یادمان رفته است که کودکان و نوجوانان در فضای آلوده شروع به بازی و جست و خیز می‌کنند و این را نمی‌شود کتمان کرد. متخصصان تغذیه هم یک چیزهایی از سر سیری می‌گویند که به کودکان و نوجوانان در شرایط آلودگی هوا باید میوه و سبزی‌های تازه فراوان داد. مخصوصا میوه‌هایی که آنتی‌اکسیدان‌های قوی دارند. میوه‌هایی چون انار و مرکبات. هوای آلوده حاوی ترکیباتی اکسید کننده و سمی است و از طرفی بدن همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می‌دهد. اما ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از این فعالیت‌ها ممانعت می‌کند و موجب غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده می‌شوند. متخصصان تغذیه حتماً یادشان نیست که شرایط تورم و قدرت خرید خانواده‌ها کم شده است.

دکتر عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت هم در پاسخ به نظر وزیر آموزش و پرورش گفت: «بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق 2.5میکرونی بیش از 10 برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و به ویژه گروه‌های حساس خطرناک است.‌» او گفت: «یکی از گروه‌های حساس کودکان هستند و این درست نیست که صرفاً با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مساله را پاک کنیم. ما باید اقدام جدی برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم. ‌ای‌کاش وزیر محترم آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دادند که اقداماتی نظیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و بهبود کیفیت خودروهای تولید داخلی و...»

محمد درویش، فعال حوزه محیط زیست، هم در رشته توئیتی به این بحث اشاره کرد و نوشت: «اگر در چین شاخص 300 مدارس تعطیل نمی‌شوند بخش بزرگی از حمل و نقل شهری با دوچرخه و دیگر وسایل حمل و نقل پاک انجام می‌گیرد نه با وسایل حمل و نقل موتوری آلاینده...» او نوشت: «مطابق آخرین یافته‌های آماری در تهران هشتاد دو دهم درصد گازهای آلاینده و شصت‌ و‌ هشت دهم درصد ذرات گرد و غبار از وسایل متحرک آلاینده تولید می‌شود. بنابراین هر گونه تمهیدی که بتواند به کاهش آنی بار آلودگی منجر شود کمک خواهد کرد.» با این اوضاع، یادمان باشد ایران از نظر شدت مصرف انرژی در جهان شرایط مناسبی ندارد و شدت مصرف انرژی در کشور 2 برابر میانگین جهانی است.

خودتان متوجه می‌شوید اوضاع خیلی پیچیده است و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها باید کار گروهی و مستمری کنند تا مشکل آلودگی هوا حل شود... حالا باید دانش‌آموزان به مدرسه بروند یا نه؟ اما موضوع بازگشایی مدرسه‌ها نیست. موضوع این است که آیا ما اراده‌ای برای حل مشکل آلودگی هوا داریم یا نداریم؟! پاسخش باید این سالها روشن شده باشد...

منبع:آرمان ملی

459421