یادداشت‌ها

وقتی یکشنبه ۲۸ فروردین‌ماه از زیرزمین بخش شیمی‌درمانی بیمارستان پارس، روایت ابتلا به سرطان پانکراس و آغاز نخستین دوره شیمی‌درمانی‌ام را نوشتم، پنجره‌های ارتباطی جدیدی به روی گفت‌وگو باز شد.
یادداشت دیروز با این گزاره پایان یافت که: «تنها راه برای برون‌رفت از این وضعیت، احترام گذاشتن و به رسمیت شناختن یکدیگر است و برای این کار چاره‌ای جز گفت‌وگوی ملی نیست. در یادداشتی دیگر علت اجتماعی گریزناپذیری این تفاهم را توضیح خواهم داد.»
علی‌الظاهر آب از سرمان گذشته است و گویا دخل‌مان آمده!
طی چند روز گذشته (چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه‌ای که گذشت) در حالی که شیعیان سراسر جهان مشغول انجام مراسم ایام ماه مبارک رمضان و لیالی قدر بودند و خود را برای عزاداری شهادت امیر مومنان علی‌(ع) آماده می‌کردند، افغانستان شاهد سلسله حملات تروریستی و خونینی بود که غالبا شیعیان مظلوم این کشور را هدف قرار می‌داد.
معاملات اموال غیرمنقول در بورس‌کالای ایران، از سال ۱۳۹۹ در بازار فرعی املاک و مستغلات کلید خورد و می‌‌‌توان گفت، عرضه مسکن در بورس‌کالا اتفاق مثبتی است که تمامی فعالان بازار، اعم از حقیقی و حقوقی، می‌‌‌توانند در این بازار، اموال غیرمنقول خود را پذیرش و عرضه کنند. این بستر معاملاتی برای نهادهای دولتی و غیردولتی، تشکل‌ها (انجمن‌‌‌ها، اتحادیه‌‌‌ها و...) و انبوه‌سازان مستغلات بسیار جذاب است؛ زیرا اگر عرضه و تقاضا به مقدار کافی و متناسب در بازار انجام شود، مکانیزم کشف قیمت می‌‌‌تواند به‌صورت صحیح صورت‌پذیرد.
چند سالی است که بورس‌کالا به دنبال حضور فعالانه در حوزه معاملات مسکن در بازار فرعی خود است و در این راه، هر بار اقدامات جدیدی انجام می‌دهد. آخرین اقدام از این دست که به ایجاد موج جدید تحلیل‌‌‌ها و اظهارنظرها در مورد موفقیت یا عدم‌موفقیت این اقدام به صورت خاص و بسترسازی معاملات مسکن و ساختمان در بورس‌کالا به صورت عام منجر شده، بحث امکان عرضه املاک از سوی اشخاص حقیقی است. البته، چه در این مورد و چه در مورد عرضه از سوی اشخاص حقوقی، ‌سازوکار یکسان است و پس از طی یک فرآیند، زمینه برگزاری حراج و عرضه در محیطی به‌اصطلاح شفاف فراهم می‌شود. از همین رو به‌اختصار، چند نکته در همین زمینه بیان می‌شود.
در روز اول حمله به اوکراین، در همین روزنامه نوشتم پوتین با درک اینکه هر رهبری در روسیه بتواند حیثیت بر باد رفته مردم روسیه را به‌خاطر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق اعاده نماید، در تاریخ روسیه قهرمان خواهد شد و لذا قصد دارد با بهانه‌گیری نسبت به پیشروی ناتو در نزدیکی مرزهایش، به اوکراین حمله نموده و مقدمتا این کشور را به خاک خود ضمیمه کرده تا در گام‌های بعدی وارد سایر سرزمین‌های بلوک شرق سابق و در آسیای مرکزی و قفقاز شود.
چرا هر نتیجه‌ای از این انتخابات بیرون بیاید، که قاعدتا پیروزی ماکرون با فاصله‌ای در طیف ده تا پانزده در صد خواهد بود، یک فاجعه است، دلیل این است: این اتفاق نه فقط راست افراطی را در پهنه سیاسی فرانسه نهادینه می‌کند، بلکه تیر خلاص به احزاب متعارف چپ و راست فرانسه نیز شلیک خواهد کرد و از این گذشته، پیروزی ماکرون یعنی پیروزی کاندیدای نولیبرالیسم بازار‌های مالی که احتمالا با تشنج‌های بی‌شمار فرودستان شهری از همان ماه‌های نخست پس از انتخابات همراه خواهد شد.
این سروده در تاریخ 18 و 19 ماه رمضان1444 ( اردیبهشت 1401) به ترتیب الفبا و با اقتباس از اولین غزل حافظ سروده شد و در آن سعی شد تا آرایه ها در هر بیت بیشتر همجنس همان حرف باشد.

نوروز امسال، ایرج طهماسب با برنامه جدیدی به نام مهمونی بار دیگر حضوری پراستقبال را در رسانه رقم زد، اما این‌بار این رسانه به جای سیما، یکی از پلتفرم‌های نمایشی بود.

دعاکردن و مناجات انسان در درگاه خداوند، مهمترین رفتار و دستور اصلی در شب های قدر است. اما این دعا چه ویژگی هایی دارد و انسان دعاکننده چه مختصاتی باید داشته باشد؟ چه مختصاتی باید بعد از آن پیدا کند؟

با تغییر مدیریت صداوسیما و آمدن پیمان جبلی بساط اعمال نظرهای سلیقه‌ای و سانسورهای عجیب و غریب نه تنها برچیده نشد که شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفت. نمونه‌اش سانسور یک مجسمه در یک سریال تلویزیونی بود.
برای اجرای «گردشگری تعالی‌بخش» سعی می‌شود از امکانات و زیرساخت‌های منطقه، از جمله استانداری یا دیگر دستگاه‌ها که سفر را ارزان و پرمحتوا می‌کند نیزاستفاده شود.