یادداشت‌ها

اقتصاد دانش‌‌‌بنیان، یکی از مباحث نوین و نوظهور مطرح در علوم اقتصادی است. نقش دانش در اقتصاد، به دلیل بهبود و ارتقای بهره‌‌‌وری عوامل تولید، از گذشته مورد توجه بوده و جایگاه آن به‌‌‌عنوان عامل درون‌‌‌زا در رشد اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است.
نقش اصلی ارتباطات بالا بردن توان شنیدن، دیدن و گفتن معانی نهفته در پیام‌ها است.
معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: ارتش مصمم تر از گذشته در کنار ماموریت‌های دفاعی خود در تمام صحنه‌هایی که مورد نیاز بوده حاضر است.
آنچه که در پی می آید از سلسله مباحث عمیق و دقیق است که با غور در اتفاقاتِ روز، حقایق پنهان در پشت پرده ی آنها را آشکار می سازد. امید که چشم هایمان را به طور کامل گشوده و از فریب خوردگان نباشیم.

در کشور ما متاسفانه واقعیت خشکسالی و تغییر اقلیم از سوی طیف‌‌‌های خاصی انکار شده است و گفته می‌شود که اصلا چنین مشکلی وجود ندارد.
اینکه گفته می‌شود موضوع این پتروشیمی در تخصص هنرمندان نیست البته به خودی خود درست است اما واقعیت آن است که تبعات زیست محیطی توسعه غلط طی سال های گذشته برای همه مردم کشور بوده است و نه حتی یک روستا و یک شهر.
کشورمان در زمینه اقتصادی و همچنین فرهنگی دچار مشکلاتی است که دشمنان ملت ایران را به فکر جنگ ترکیبی انداخته و تلاش دارند از نقاط ضعف نظام اسلامی برای جبران شکست‌های متعدد خویش بهره گیرند.
با توجه به اتفاقاتی که در طول تقریبا دو ماه گذشته در سرزمین‌های اشغالی افتاد، پیش‌بینی تحولات کنونی در مسجدالاقصی خیلی دشوار نبود، زیرا فلسطینیان در تمام مناطق اعم از مناطق سال ۱۹۴۸، غزه و همچنین عرب‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی، تصمیم خود را برای مقابله با رژیم‌صهیونیستی گرفته‌اند.
این روزها حتما هنگام خرید بسته های اینترنتی متوجه گرانی ۶۰ درصدی آن هاو حذف بعضی از امکانات مثل اینترنت شبانه و بلند مدت شده اید و دیگر تمامی بسته های مدت دار خارج از اپلیکیشن های تعریف شده ارایه نمی شود؟ البته دو اپراتور پر طرفدار ایرانسل و و همراه اول تغییراتی گران قیمت در بسته های خود ایجاد کرده اند مهمتر اینکه نزدیک به ۹۵ درصد مردم ایران از مشترکان صد در صدی این دو اپراتور هستندو طبیعی است هرگونه تغییر در نحوه سرویس دهی ها با واکنش مشترکان روبرو شود.
اگر بخواهم مقدمه بنویسم حتما طولانی می شود. پس نتیجه این که یک راست می روم سر اصل مطلب؛ اصل مطلب هم آداب حضور در اینستاگرام و رفتار متقابل در برابر اقوام و خویشان و دوستان و... است.

شمار محدودی از  افرادی که در بالاترین مراکز سیاست‌گذاری و تصمیم گیری برای فرهنگ و طرح صیانت  و.... نشسته‌اند نسبت قابل ملاحظه‌ای با فرهنگ غنی و شعر و ادبیات معاصر  از نیما تا شفیعی کدکنی دارند.
فرهنگ فارسی معین ابتذال را "بسیار به کار بردن چیزی تا اندازه ای که ارزش آن بکاهد" معنی کرده؛ معنایی که امروز به شدت زندگی مارا احاطه کرده و ذره به ذره ارزشهای زندگی ما را دود میکند. ابتذال و به خواری کشاندن امور مهم و ارزشمند، همواره از مهمترین راهکارهای مخالفان آن ارزشها برای بی تاثیر کردنشان بوده است. جامعه ی ایرانی هم در دهه [یا دهه های] اخیر پیشرفت عجیبی در نشر و بسط این ابتذال داشته به حدی که واقعا این حجم از به پَستی رساندن هرچیزی، هنری رندانه بنظر می آید که جز به تلاش و ممارست بدست نمی آید.
پس از حدود دو ماه از شروع جنگ روسیه-اوکراین می‌توان نتایج احتمالی آن را در قالب سه سناریوی بالقوه پیش‌بینی کرد: اشغال کامل اوکراین توسط روسیه (s1)، رسیدن به توافق یا مجموعه‌ای از توافقات استراتژیک میان دو کشور (s2) و ادامه دار شدن جنگ و چه بسا گسترش حدود جغرافیایی و تعداد بازیکنان (s3).
تنوع خوشه‌های صنایع خلاق، از مکانی به مکان دیگر متفاوت و منعکس‌کننده تاریخ و فرهنگی متنوع است. این صنایع می‌توانند فرصت‌های متفاوتی را در دنیا ارائه دهند؛ در نتیجه، سهم اقتصاد صنایع خلاق بین کشورهای مختلف، متفاوت است. صنایع خلاق، به‌عنوان بخشی از فرهنگ جوامع، عنصر اصلی پیونددهنده جوامع هستند و به‌عنوان عنصری کلیدی در تشکیل آینده جوامع شناخته شده‌اند. صنایع خلاق، هم در بخش‌های فرهنگی و هم به‌دلیل نوآوری به‌عنوان دارایی مهم و تاب‌آور، در ساختار اقتصادی نقش دارند. بیش از ۵‌درصد اقتصاد جهان را صنایع خلاق تشکیل می‌دهند؛ سهمی که در حال رشد است.
انکار نقش دانش در توسعه اقتصاد، قطعا نابخردانه‌ترین رفتار در عصر حاضر است و تاکید دانشمندان و اقتصاددانان بنام جهان بر تاثیرگذاری این مولفه از قرون گذشته، جایگاه این مولفه تاثیرگذار را تثبیت می‌کند. اقتصاد دانش‌بنیان، در گام‌های آغازین خود به تولید علم و تجهیزات فناورانه، بسترسازی برای شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان فناور و خلاق می‌‌‌پردازد، بر همین اساس علم را به ثروت تبدیل کرده و ارزش‌افزوده در اقتصاد تزریق می‌شود. در مرحله تولید علم به ثروت، یک زنجیره وجود دارد که اگر تمام اجزای این زنجیره به‌درستی کنار یکدیگر قرار داده شوند، موجب تولید محصول اعم از کالا و خدمت می‌‌‌شود.
سالی را که با درایت، سال تولید محصولات و خدمات دانش‌‌‌بنیان نام‌گذاری شده است، باید از جنبه‌‌‌های مختلف مورد توجه قرار داد. ابتدا تعریف دانش‌‌‌بنیان (آنچه در بسیاری از مناطق دنیا با کشور ما متفاوت است): در قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌‌‌بنیان و تجاری‌‌‌سازی نوآوری‌‌‌ها و اختراعات مصوب ۱۹/ ۰۸/ ۱۳۸۹ آمده است؛ شرکت‌ها و موسسات دانش‌‌‌بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به‌‌‌منظور هم‌‌‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌‌‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌‌‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌‌‌های برتر و با ارزش‌‌‌افزوده فراوان، به‌‌‌ویژه در تولید نرم‌‌‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.