اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه است، افزود: کشورهای همسایه هدف اصلی صادرات برای کشور ما هستند که باید ضمن تعیین اولویت ها، بسترهای لازم را برای گسترش همکاری با این کشورها فراهم کنیم.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره روند شناسایی و واریز کمک هزینه معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار گفت: در مرحله نهایی شناسایی هستیم و طبق اعلام دولت و ستادملی کرونا این مبلغ تا آخر آذر پرداخت می شود.


چند درصد لوایح ارسالی دولت به معیشت مردم مرتبط است؟

وارونه‌نمایی‌ رئیس جمهور با طعم لایحه / قانون هست؛ چرا اجرا نمی کنید

رئیس جمهور روز گذشته در حالی خطاب به مجلس اعلام کرد که لوایح دولت را در یک اتاق بایگانی و سونامی طرح‌ها را آغاز کرده‌اید که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این دولت حتی نظارت کافی بر قوانین موجود را ندارد و موجب شده تا مشکلات متعددی در حوزه معیشت و اقتصاد مردم بوجود بیاید.
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی:

ودیعه ۷۰ میلیونی خرید مسکن به چه خانوارهای می‌رسد؟

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه مقرر شده در لایحه بودجه سال آینده به منظور حمایت از فرزند آوری، به خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند می‌شوند، وام ودیعه ۷۰ میلیونی مسکن داده شود افزود: این مقدار رقم بزرگی نیست و تنها مشوقی برای فرزند آوری است.

محمد حسن قدیری ابیانه در یادداشتی به تحلیل بودجه 1400 پرداخت که در ادامه می خوانید:
یادداشت/ یک ویژگی مشترک حکمرانی میانِ چهار قدرتِ اول جهان، (آلمان، چین، آمریکا و ژاپن)، نگاه های دراز مدت در واکنش ها و تصمیم سازی هاست. اصولاً وقتی حکمرانان، اولویت اول خود را رشد و توسعه اقتصادی تعریف کنند.....
بازار ارز کشور در طول ۱۰ روز اخیر به کانال ۲۵ هزار تومان چسبیده بود و این تصور را ایجاد کرد که رشد دلار پایان یافته است. اما دلار در نیمه دوم هفته جاری وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد تا روی دیگری از خود نشان دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

اختلاف نظر دولت و مجلس در مورد سیاست‌های ارزی

این‌که دولت یک مسیر را برود و مجلس مسیر دیگری را مد نظر قرار دهد، این اختلاف دیدگاه‌ها می‌تواند مشکل ایجاد کند و با توجه به این‌که تا پایان سال هم زمان زیادی باقی نمانده است به نظر می‌رسد بهترین جایی که  می‌تواند اجماع صورت بگیرد، در بودجه سال 1400 است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ارتباط مستقیمی بین توسعه دولت الکترونیک و مبارزه با فساد وجود دارد، گفت: خدمات باید به صورت شفاف به اطلاع مردم و ذینفعان برسد، این امر به ارتقای سرمایه اجتماعی منجر خواهد شد.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد:

۸۲ درصد درآمدهای کشور در اختیار ۳۵ شرکت دولتی

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از مجموع ۳۸۲ شرکت،۳۵ شرکت ۸۲ درصد درآمدهای شرکت‌های دولتی و انتفاعی وابسته به دولت را در اختیار دارند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: عرضه می تواند از طریق تولید داخلی یا واردات باشد. در اغلب کشورها وقتی که عرضه در بازار داخلی وجود نداشته باشد و برای دولت صرف نکند که به کارخانه ها سوبسید دهد مایحتاج را از طریق واردات تأمین می کنند.