اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

رشد اقتصادی کوتاه‌مدت را می‌توان با سیاست‌های مقطعی حاصل کرد. رشد پایدار در بلندمدت فقط با اتخاذ تصمیماتی ممکن است که تضمین‌کننده افزایش کارآمدی اقتصادی باشد. اگر دولت می‌خواهد رشدی را که در سال گذشته تجربه کرده است ادامه دهد و تقویت کند، لاجرم باید برای این انحرافات احتمالی چاره‌ای بیندیشد.
رئیس بانک‌مرکزی، در سخنان خود آمارهای رشد 9ماهه اول سال را به روایت بانک‌مرکزی ارائه داد. طبق این آمارها رشد اقتصادی 9ماهه اول سال نسبت به 9ماهه اول سال گذشته برابر با 4.5‌درصد بوده است. همچنین رشد بخش نفت در این 9ماه برابر با 16‌درصد اعلام شده است.
طرح یارانه دستمزد از جمله طرح‌های موثر وزارت کار در حوزه اشتغال و بازار کار به شمار می‌رود که بر اساس آن درصورت جذب نیروی کار شغل اولی در واحدهای اقتصادی توسط کارفرمایان ۳۰ درصد مبلغ دستمزد مصوب شورای عالی کار به شکل یارانه از طرف دولت به مدت یک سال به کارفرمایان پرداخت می‌شود.
معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به اینکه تفکیکی درباره نوع سفر ایجاد نشده، زائران عتبات نیز از افزایش نرخ تعیین شده (۱۰۰۰ یورو) بهره‌مند خواهند شد.
مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و دستگاه‌های تابع قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله بانک مرکزی را مجاز کرد ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو به نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی اقدام کنند.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی امروز در جمع خبرنگاران تاکید کرد: بر اساس مقررات قانونی ورود کالاها از استان‌ های مرزی به صورت موردی و مصرف شخصی تخلف نیست و مصداق قاچاق کالا محسوب نمی شود.
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید؛

تأمین و مدیریت بودجه‌ ۴ وزارتخانه با اعطای مجوز به سازمان برنامه و بودجه

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به سازمان برنامه و بودجه مجوز دادند تا بتواند برخی محدودیت‌های بودجه‌ای در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیرو را تأمین و مدیریت کند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تاکنون مصوبه یا مکاتبه‌ای مبنی بر واگذاری سهام خودروسازان به سرمایه‌گذاران غیرایرانی و به طور مشخص اتباع کشور چین ابلاغ نشده است.
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور گفت:مطابق آمارهای بانک مرکزی خانوار ایرانی در گذشته ۴۰درصد دستمزد خود را صرف خوراکی ها می کرد, اکنون با توجه به گرانی ها این رقم به ۲۶درصد رسیده است. یعنی سفره جامعه کارگری کوچک شده است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: با اقدامات بانک مرکزی امکان دارد نرخ ارز در ماه‌های ابتدایی سال آینده نزولی شود.
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
برخی با رانت اولیه راه افتاده‌اند و دیگر وابسته به منشأ رانت نیستند و بدون رانت جدید، کار و تولید می‌کنند. گروه دیگر همچنان وابسته‌اند و نمی‌توان آنان را از پستان رانت جدا کرد که اگر چنین شود، بلافاصله ورشکسته می‌شوند. گروه سوم سرمایه‌داران واقعی هستند که با کار و کوشش خود ثروتمند شده‌اند و کار برای آنان بیش از آنکه معادل با کسب ثروت و پول باشد به معنای بازتابی از اراده و تولید و خلاقیت و کار است و سرمایه را برای تولید و پیشرفت می‌خواهند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای هر نفر مشمول مرحله جدید خرید کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه) سه ماه یا ۹۰ روز بوده و بعد از موعد مقرر قابل تمدید نیست.
خبر‌های غیر رسمی حاکی از واریز یارانه نوروزی به حساب برخی سرپرستان خانوار به گوش می‌رسد.
دولت رئیسی نه حکمران دلار است نه ریال؛ فقط تصمیمات خلق الساعه می گیرد

فقط فساد فی الارض مهم نیست،فساد فی ‌الأرز هم مهم است!

دولت سیزدهم وقتی زمام امور را از دولت قبل از خود تحویل گرفت، دلار 24 هزار تومان بود و حالا بالای 60 هزار تومان است، یعنی دو برابر و نیم.