در گفت و گو با پرسون مطرح شد؛

مزایا و معایب دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول توسط دولت

یک کارشناس امور بانکی بیان کرد: دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول در صورتی که صرف جبران کسری بودجه شود؛ میزان تورم در کشور را تشدید می‌کند.
تصویر مزایا و معایب دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول توسط دولت

حجت‌الله فرزانی، کارشناس مسائل بانکی در خصوص درخواست رئیس کل بانک مرکزی از صندوق بین‌المللی پول مبنی بر تسریع رسیدگی و پرداخت وام به ایران به خبرنگار پرسون، گفت: معمولا دولت‌ها هنگام نیاز مالی جهت استقراض به نهادهای بین‌المللی مراجعه می‌کنند. ایران نیز طبق روال عادی در سال‌های گذشته درخواست دریافت وام را ارائه کرده است؛ اما بانک مرکزی در این زمینه موفق نبوده است و در حال حاضر نیز طرح موضوع و میزان موفقیت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

فرزانی تصریح کرد: دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول به این دلیل که منابع ارزی خارج از بحث نقدینگی کشور خود را تأمین می‌کنیم؛ اثر مثبت دارد. اما مسئله اصلی این است که وجه دریافتی به چه طریقی مصرف شود. اگر این مبلغ صرف کسری بودجه و پوشش هزینه‌های جاری باشد، مسلم است که بدهی‌ها افزایش می‌یابد و از آنجایی که این بدهی خارجی است بهره نیز به آن اضافه می‌شود و وضعیت نامناسبی را ایجاد می‌کند. ضمن این که این موضوع اثر تورمی خود را در جامعه می‌گذارد.

وی افزود: اما اگر وجوه دریافتی در رابطه با بحث‌های زیرساختی، تولید، توسعه حمل و نقل هزینه شود، در واقع رشد اقتصادی رخ می‌دهد و از محل ارزش افزوده سرمایه گذاری‌ها می‌توان بازپرداخت بدهی‌ها را انجام داد.

این کارشناس امور بانکی در خصوص تأثیر تحریم‌ها در دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول گفت: این نهاد مـتأثر از فضای جهانی و بین‌المللی است، بنابراین طبیعی است که بحث تحریم‌ها در اعطا و یا عدم اختصاص وام‌ها تأثیرگذار باشد.

فرزانی در پایان گفت: شرایط تحریمی ایران تمام مبادلات بین المللی از جمله اخذ وام از نهادهای بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است طبق نظر قدرت‌های جهانی پرداخت وام به ایران تائید نشود.

366120