اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یادداشت/ برخلاف تصور رایج که کرونا را مسبب اصلی مشکلات و گرفتاری‌های امروز اقتصاد ایران می‌داند، این تحریم‌ها و دیپلماسی ضعیف خارجی ایران بوده که کشور را در مسیر مواجهه با تکانه‌های شدید اقتصادی قرار داده و راه خروج از بن‌بست کنونی را غیرممکن کرده است.
یادداشت/ ارز تک نرخی نیز مورد دیگری است که خیال همه را راحت خواهد کرد. دولت برای معیشت اقشار آسیب پذیر باید فکری اساسی بکند. اگر ارز تک نرخی شود بسیاری از مشکلات اساسی کشور از جمله مشکلات اقشار کم‌ درآمد جامعه و همچنین صادرکنندگان و فعالان تجاری کشور برطرف خواهد شد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این که قیمت طلا و سکه ثبات پیدا کرده و نوسان آن به حداقل رسیده است گفت: اگر اتفاق خاصی نیفتد آرامش در بازار طلا برقرار خواهد بود.
معاون صندوق بازنشستگی کشوری عنوان کرد؛

پرداخت نوبت اول وام ۱۰میلیون تومانی بازنشستگان تا عصر امروز

معاون توسعه منابع صندوق بازنشستگی کشوری گفت: نوبت نخست وام ضروری ۱۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق که مشمول این وام شده بودند تا عصر امروز (چهارشنبه) پرداخت می شود.

دبیر شورای نگهبان گفت: من در تعجبم چرا در این شرایط که به دلیل سوء تدبیری‌های برخی مسئولان مردم با مشکلاتی همچون گرانی و تورم مواجهه هستند، آقای رئیس جمهور اظهارت خلاف قانون اساسی علیه شورای نگهبان مطرح می‌کنند.
رییس جمهوری با بیان اینکه در زمینه کرونا هیچ نگرانی برای تولید و تهیه واکسن نداریم، گفت: هم بانک مرکزی و هم وزارت بهداشت درمان همه توان خود را به کار گرفتند و برنامه‌ریزی کردند هم واکسن از داخل و خارج در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هم امیدواریم واکسن داخلی در ماه‌های آینده به تولید برسد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید از آنجا که ارز ۴۲۰۰ تومانی خیری برای مردم نداشت باید با اخذ سازوکاری مناسب، به جای تخصیص ارز دولتی، از این اعتبار برای افزایش یارانه مردم استفاده کرد.
طی اطلاعیه‌ای از سوی وزارت اطلاعات؛

۹ اخلال‌گر بازار ارز دستگیر شدند

وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ۹ نفر از صرافان که فعالیت‌های غیرمجاز ارزی داشتند، به اتهام پولشویی، فرار مالیاتی و قاچاق ارز در استان آذربایجان شرقی شناسایی و دستگیر شدند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

ارسال گزارش تخلفات مرتبط با سهام عدالت به مجلس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارسال گزارش تخلفات مرتبط با سهام عدالت به صحن مجلس خبر داد و گفت: هفته آینده درخصوص اعمال ماده ۲۳۴ در رابطه با پرونده تخلفات ترخیص کالاها و عدم رعایت ضوابط، رای‌گیری می‌شود.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در همه جای دنیا قیمت را عرضه و تقاصا تعیین می کند. مطمئن باشید که اگر همین امروز اعلام کنند که خودروسازها می توانند محصولات خود را با قیمت آزاد بفروشند، در طول یک ماه قیمت خودرو 30 درصد ریزش می کند.
کارشناس مرکز مطالعات راهبردی سپاه در گفتگو با پرسون:

نظام اقتصادی ایران به یک انقلاب نیاز دارد

در حوزه‎های مختلف خصوصاً در حوزه اقتصاد نیاز است یک باز مهندسی صورت گیرد و حقیقت این است که نظام اقتصادی ما به یک انقلاب نیاز دارد انقلابی که نظام اقتصادی ما و 8 نظام زیر مجموعه آن را اصلاح کند. نظام گمرکی ما مریض است و ما قاچاق قانونی داریم، نظام بانکی ما مریض است و همه پرونده‌های فساد اقتصادی به بانک‎ها ختم می‌شود، نظام بیمه و نظام‌های مختلف اقتصادی ما مریض هستند و این مسئله باعث شده است که ارکان اقتدار ملی آسیب ببیند.
رییس جمهوری با بیان اینکه دولت در حد توان نظرات اصلاحی مجلس را با حفظ شاکله بودجه لحاظ می‌کند،‌ گفت: در بودجه ۱۴۰۰، با توجه با واقعیت‌های پیش رو هم منابع لازم برای سرمایه گذاری‌های عمرانی دیده شده و هم برای حمایت از اقشار کم درآمد، اعتبار لازم در نظر گرفت.
امریکایی ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به شکل های گوناگون به دنبال ضربه زدن به مردم و نظام بودند، آنها در ابتدای انقلاب با حمایت «صدام» رئیس جمهور دولت بعثی عراق جنگ نظامی به پا کردند که با مقاومت مردم ایران بعد از 8 سال از مسیر جنگ نظامی مایوس شدند.
طی نشست کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران با نوبخت بررسی شد؛

نحوه تخصیص بودجه برای ادامه طرح شهید سلیمانی به منظور کنترل و مهار شیوع کرونا

در نشست کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران با رئیس سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولان مربوطه، نحوه تخصیص بودجه برای ادامه طرح شهید سلیمانی به منظور پیشگیری و کاهش شیوع کرونا در کشور بررسی شد.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب پیشنهاد ۱۰۰ میلیونی شدن وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد.
مدیر اسبق بانک مرکزی در گفت و گو با پرسون؛

دلار تک نرخی سبب کاهش فساد و رانت می شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضرعرضه و تقاضا باهم برابر نیستند. وقتی که عرضه و تقاضا باهم برابر نباشد عملا نمی توانیم ارز را تک نرخی کنیم.
نرخ دلار در بازار آزاد که دیروز ابتدا تا ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان پایین آمده بود، از ساعات پایانی معاملات یکشنبه دوباره صعودی شد و این مسیر را امروز هم ادامه داد.