به گزارش سایت خبری پرسون، آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی اخیراً در گفتگو با «نود اقتصادی» با ابراز نگرانی از احتمال لغو مجدد تحریم ها، تأکید کرد که در صورت بروز این اتفاق به احتمال زیاد شاهد ورشکست شدن قطعه سازان در کشور خواهیم بود؛ اظهاراتی که البته با واکنشهای قابل تأملی در شبکههای مجازی رو به رو شد.
آرش محبی نژاد در این گفت و گو به نود اقتصادی گفت: اگر این نهضت ساخت داخل ادامه پیدا کند و با احیای برجام دلارهای انباشته شده پشت سد تحریم بیاید، هر چه ساخت داخل کردیم با خودش ببرد. مثلاً قطعات ساخت خارج به وفور وارد شود، با این نظام تعرفه واردات خودرو بین ۵ تا ۱۵ درصد هیچ قطعه سازی دیگر نمیتواند دوام بیاورد.
وی در مورد چرایی این اتفاق نیز گفت: تعرفه واردات یک کالای وارداتی از سه مولفه نرخ تورم، نرخ واقعی ارز و نرخ بهرههای بانکی محاسبه میشود. با این محاسبات کف تعرفه واردات خودر برای جلوگیری از ضربه پذیری ۳۲ درصد خواهد بود که در این شرایط ما ضربه پذیر خواهیم و با این رویه همه چیز وارداتش صرف خواهد کرد.
توضیحات دبیر انجمن قطعه سازان در واقع ناظر بر شرایطی است که پس از لغو تحریم ها، شهروندان بین اجناس با کیفیت وارداتی آن هم با قیمت پایین تر و احتمالاً کالای بی کیفیت داخلی آن هم با قیمت بالاتر ناگزیر به سمت تولید خارج خواهند رفت.
این نگرانی از لغو تحریمها و احتمالاً تلاش برای استمرار شرایط فعلی در حالی است که از آنسو میبینیم تحریم مشکلات فراوانی برای کشور ایجاد کرده و اقتصاد جامعه را به شدت متأثر کرده است.
در چنین شرایطی اظهارات تولید کنندگان داخلی عجیب و غیر قابل پذیرش به نظر میرسد.
در واقع امثال شرکتهای تولیدکننده قطعات خودرو به جای خوشحالی از رفع تحریم و ایجاد بازار مناسب در منطقه و جهان برای عرضه محصولات و تولیداتشان که اتفاقاً میتواند سبب رونق و شکوفایی اقتصاد کشور شود، به واسطه کم کاریهای فنی و تکنولوژیکی در همه سالهای گذشته از چنین فرصت هایی استقبال نمیکنند و تنها به بازار داخل آن هم به شکل انحصاری چشم دوخته اند.
این رویه و اظهارات اخیر آرش محبی نژاد، همچنین با واکنشهای تند کاربران در شبکههای اجتماعی رو به رو شده و اکثر شهروندان این اظهارات را غیرقابل قبول توصیف کرده اند.
به طور مثال کاربری در توئیتر در این باره نوشته است: رقابت بدون رقیب براتون مزه کرده؟!؟به جای استفاده از شرایط انحصاری موجود در بروزآوری خطوط تولید، مشغول پارو کردن پول و خرید ملک در ترکیه و امارات و کانادا هستید… تعرفه اکثر قطعات خودرو تولید داخل بین ۲۶ تا ۴۶ درصد هست.
کاربر دیگری نیز نوشته است: کاسبی که فقط دنبال بگیر و ببند جنس خارجی باشه و نتوانسته بعد از ۵۰ سال خودش رو جمع و جور کنه کاسب نیست. زالوی اقتصاد است.
با توجه به توضیحات بالا این گونه به نظر میرسد که در شرایط جدید سیاسی و اقتصادی کشور، گروهی از فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه تولید علناً در مقابل اکثریت جامعه قرار گرفته و از تحریمهای سنگین و ظالمانه استقبال میکنند.
وضعیتی که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود و لازم است در مقابل آن تدابیر صحیحی اتخاذ شود. البته این موضوع به آن معنا نیست که نباید از تولید داخل حمایت کرد ولی اینکه بخواهیم اساساً مدافع تحریم باشیم، در نوع خود بی نظیر است.