مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته:

از انتصاب‌های جدید دولت تا ساخت مسکن چینی و هشدار در خصوص دلار 50 هزار تومانی

برخی بر اساس منافع شخصی و یا گروهی خود به دنبال القای افزایش قیمت دلار تا 50 هزار تومان هستند. 
تصویر از انتصاب‌های جدید دولت تا ساخت مسکن چینی و هشدار در خصوص دلار 50 هزار تومانی

به گزارش سایت خبری پرسون، در هفته جاری موج انتصابات توسط دولت جدید شدت گرفت. شخصیت‌های شناخته شده‌ای برای نهادهای مختلف این انتخاب شدند. بر این اساس، مهدی غضنفری که سابقه وزارت دارد، رئیس صندوق توسعه ملی شد و مجید عشقی به ریاست سازمان بورس منصوب و میعاد صالحی نیز مدیرعامل شرکت راه آهن شد.

اما و اگرهای ساخت مسکن توسط چینی‌ها در ایران

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی مسکن خبر از رایزنی با چینی‌ها برای حضور در ایران و کمک در ساخت مسکن داد؛ اما این نماینده مجلس سپس گفت که بحث حضور چینی‌ها مطرح نیست و ظرفیت‌ها برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال در داخل کشور وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند بحث حضور چینی‌ها در بازار مسکن ایران ممکن است از مفاد قرارداد 25 ساله ایران و چین باشد.

احتمال افزایش قیمت جهانی نفت

خبرها حاکی از بحران سوخت در اروپا به ویژه در انگلستان است. به گونه‌ای که تحلیلگران از وقوع زمستان سخت انرژی در این قاره خبر می‌دهند. در این میان زمزمه‌های افزایش قیمت نفت نیز افزایش یافته است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی صعود قیمت هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار را کاملا امکان پذیر اعلام کرد.

زمزمه‌های افزایش قیمت دلار

دلار با اندکی افت قیمت روز پنجشنبه در کانال 27 هزار تومان قرار دارد. به گفته اقتصاددانان سرچشمه مشکلات اقتصادی کشور دلار است؛ اما تا به امروز نه تنها شاهد اقدام موثری از سوی دولت برای ثبات نرخ ارز نبودیم، بلکه فشارهایی نیز برای افزایش قیمت وحشتناک دلار وجود دارد.

برای نمونه علی قلهکی، فعال رسانه‌ای اصولگرا در این زمینه نوشت: "یکی از اعضای اقتصادی کابینه دولت در نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته‌اند امکان رشد قیمت دلار تا ۵۰ هزار تومان تا آخر سال وجود دارد. به نظر می‌رسد این مقام مسئول در این نامه اغراق کرده‌اند و بیشتر به دلیل سرعت بخشیدن به روند انتصابات دولت آقای رییسی است."

تداوم رکود در بازار خودرو

هر چند صحبت از مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو باعث ایجاد جو روانی و افت قیمت خودروهای خارجی در بازار شد؛ اما رکود در معاملات خودرو همچنان ادامه دارد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در این باره می‌گوید؛ اگر بازار ارز برای مدتی در ثبات نسبی قرار نگیرد، به سبب بالا و پایین شدن قیمت خودروها مشتری هم تمایلی برای معاملات نخواهد داشت، بنابراین رکود در بازار خودرو ادامه می‌یابد.

واردات قاچاقی کالاهای کره‌ای

ممنوعیت واردات کالاهای ساخت کره جنوبی با حاشیه‌های فراوانی همراه شد و بحث در این رابطه همچنان ادامه دارد. برخی می‌گویند واردات این کالاها متوقف نمی‌شود و به صورت قاچاق ادامه می‌یابد. واردات به صورت ته لنجی و یا از طریق کوله بری مورد نظر این گروه است. از طرف دیگر بحث کاهش کیفیت محصولات داخلی و افزایش قیمت‌ها در شرایطی که تولیدکنندگان دیگر هیچ رقیبی برای خود نمی‌بینند نیز به دغدغه مردم به عنوان مصرف کننده تبدیل شده است.

اظهارات مهم رئیس جمهور

رئیس جمهور در ادامه سفرهای استانی امروز به فارس سفر کرده است. وی در میان مردم بار دیگر بر رونق تولید داخلی تأکید کرد.

"رییسی در ادامه با دعوت از کشاورزان و دامداران برای جدیت و تلاش‌ در مسیر تولید، گفت: اگر به دنبال استقلال هستیم و می‌خواهیم سفره مردم وابسته به واردات و دلار و یورو نباشد، باید در زمینه تولید و از جمله تولید و تأمین نهاده‌های دامی در داخل کشور به طور کاملاً جدی اقدام کنیم. دولت و مجلس در این مسیر همه تلاش خود را برای حل مشکلات تولیدکنندگان به کار گرفته‌اند."

365538