به مناسبت روز روانشناس؛

جایگاه علم روانشناسی همچنان نیازمند توجه است

یادداشت/روانشناسی علم مورد نیاز در تمام جوامع است، علمی که به برخی دلایل تاکنون جایگاه اصلی خود را در جامعه مدنی را به دست نیاورده است
تصویر جایگاه علم روانشناسی همچنان نیازمند توجه است

سایت خبری پرسون- از سال ۱۳۹۵ و به دنبال تصویب شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، تاریخ ۹ اردیبهشت به عنوان روز روانشناس و مشاور در ایران برای اولین بار در سطح ملی معرفی شد.

متاسفانه طی سال های گذشته در برخی پوسترها، سخنرانی ها و پیام های تبریک، روز ۹ اردیبهشت به عنوان روز جهانی روانشناسی و مشاور ذکر شده است در حالیکه روز جهانی ثابتی تحت عنوان روان شناسی و مشاور وجود ندارد و هر ساله روز روانشناس و مشاور در سازمان ملل متحد در ماه آوریل مقارن با فروردین یا اردیبهشت ماه در روزهای متغیری برگزار می شود.
یکی از وجوه مثبت برگزاری این مراسم درایران مطرح شدن هرچه بیشتر جایگاه روان شناسی و مشاوره در سطح رسانه ها بود، که با این وجود هنوز افراد زیادی تفاوت اساسی میان متخصصان بهداشت روانی را نمی دانند.

حتی تا حدودی اشخاص با تجربه هم اغلب مطمئن نیستند روانپزشک با روان شناس چه فرقی دارد و چه زمانی نیاز به مراجعه به این تخصص نیاز است.

در این متن لازم می دانم که بگویم؛ روان پزشکان همگی پزشک هستند که از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شده اند و در شاخه ای از پزشکی که شامل پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات ذهنی و هیجانی است، تحصیل کرده اند چون آموزش اولیه ی آنها پزشکی است، آمادگی تخصصی در درمان های روانی اجتماعی را سپری می کنند وبه به طور معمول روش های روانکاوی سنتی یا پویش شناسی روانی را می آموزند. از این رو، اولین مسیر درمان برای بیشتر روانپزشکان تجویز دارو است
روانشناسان در هنر و علم روان شناسی کاربردی آموزش می بینند (مطالعه افکار، هیجان، رفتار و ارتباطات انسانی) روانشناسان اصول روان شناختی را برای کنترل درمانی ذهنی، هیجانی، رفتاری و مشکلات رشدی اشخاص و گروه ها به کار می برند. آنها در آزمون تشخیصی، سنجشی، روان شناختی، روش تحقیق و درمان های غیر دارویی-روانی اجتماعی و روش های درمانی، آموزش می بینند و اجازه تجویز دارو ندارند.
مشاوره اگر توسط متخصصین آموزش دیده در این امر صورت بگیرد می تواند تاثیر عمیقی بر افراد، خانواده ها و به طور کل سلامت جوامع داشته باشد. خدمات مشاوره به افراد کمک می کند تا در موقعیت های دشوار زندگی مانند مرگ عزیزان، طلاق، استرس شغلی، ازدواج، فرزندپروری، مواجه شدن با مشکلات روحی و... بتوانند بحران ها را مدیریت کنند.
این روزها مساله‌­ی کرونا و سلامت روان، دغدغه‌­ایست که ذهن متخصصان و روانشناسان را به خود درگیر کرده. بیماری کرونا یا کویید ۱۹ ضررهای جانی و مالی زیادی به همراه داشته؛ اما ضرر‌های مالی و جانی تنها عوارض این بیماری نیستند. جالب است بدانید که بیماری کرونا بیشترین تاثیر خود را بر سلامت روان افراد گذاشته است.
و همین مساله لزوم و ضرورت خدمات روان شناسی و مشاوره را بیش از پیش مطرح می کند.
در پایان روز روان شناس و مشاور را به تمام اساتید و همکاران عزیز و دغدغه مند که برای ارتقا سلامت روان افراد جامعه کوشش می کنند، تبریک عرض می نمایم.

نویسنده: نسیم اباذری -کارشناس ارشد روان شناسی

285553