یک روانشناس در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

لزوم توجه بیشتر به رفاه سبزپوشان

بر کسی پوشیده نیست که مدافعان امنیت نقش بسیاری در آرامش جامعه دارند، نیروهای انتظامی با تلاش و ایثار و از خودگذشتگی که دارند موجب ایجاد امنیت و آرامش در سرتاسر میهن اسلامی مان شده اند.
تصویر لزوم توجه بیشتر به رفاه سبزپوشان

به گزارش سایت خبری پرسون، رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی شان در سال 1394 عنوان کردند:« کارهای خوبی انجام می گیرد؛ ممکن است انسان در یک مورد، دو مورد، پنج مورد یک ایرادهایی هم داشته باشد، لکن حقیقت این است تلاشی که نیروی انتظامی در سطح کشور دارد انجام می دهد، حقّاً و انصافاً تلاش قابل تقدیری است.» در یک دهه اخیر تحول اساسی در نیروی انتظامی صورت گرفته است و نیروهای جوان و تحصیل کرده و با انگیزه به شکل تخصصی وارد این دستگاه شده اند و می توان گفت یکی از نهادهایی است که مردم با آنها ارتباط مستقیم دارند.

در این میان ماموران نیروی انتظامی به عنوان افرادی که در صحنه های گوناگون حوادث ها و جنایت ها حضور دارند و با افراد متخلف در ارتباط هستند با مشکلات روحی و روانی در بلند مدت مواجه خواهند بود.

برای اینکه بدانیم برای مقابله و پیشگیری از مشکلات روحی و روانی این زحمت کشان چه باید کرد، خبرنگار پرسون در هفته نیروی انتظامی با دکتر پیمان ضیایی روانشناس گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید:

تفریحات اجباری امری ضروری

راهکارهای گوناگونی وجود دارد، نخستین امر در این زمینه آموزش و مطالعه در حوزه روانشناسی است، که خوشبختانه در چند سال اخیر با راه اندازی دانشگاه انتظامی کلاس های آموزشی کاملا تخصصی به نیروهای انتظامی داده می شود که در بخشی از این کلاس ها آموزش روانشناسی در مواجهه با آسیب های اجتماعی داده می شود که این موضوع به کاهش معضلات روحی و روانی برای کارکنان کمک بزرگی خواهد کرد.

او در این باره گفت: یکی از زحمتکش ترین شغل ها نه تنها در کشورما بلکه در سایر کشورها فعالیت در نیروی انتظامی است، ماموران نیروی انتظامی در صحنه های گوناگون حضور دارند و گاها شاهد جنایت ها و آسیب های اجتماعی قرار می گیرند که در طولانی مدت آثار بر روح و روان آنها به جا خواهد گذاشت.

ضیایی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر نگاه مدیران ارشد نیروی انتظامی به مسائل ماموران اجرایی در پلیس متفاوت شده به طوری که در حوزه استخدام از کارشناسان حوزه روانشناسی بهره مند می شوند و همچنین در کلانتری ها معاونت های اجتماعی که مختص حوزه روانشناسی است کمک بزرگی به پیشگیری از وقوع جرائم دارد و در دانشگاه افسری نیز کلاس های درس با موضوع روانشناسی آموزش داده می شود.

این روانشناس در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چه راهکاری وجود دارد که ماموران نیروی انتظامی از تبعات شغل شان در امان باشند؟ پاسخ داد: راهکارهای گوناگونی وجود دارد، نخستین امر در این زمینه آموزش و مطالعه در حوزه روانشناسی است، که خوشبختانه در چند سال اخیر با راه اندازی دانشگاه انتظامی کلاس های آموزشی کاملا تخصصی به نیروهای انتظامی داده می شود که در بخشی از این کلاس ها آموزش روانشناسی در مواجهه با آسیب های اجتماعی داده می شود که این موضوع به کاهش معضلات روحی و روانی برای کارکنان کمک بزرگی خواهد کرد.

ضیایی ادامه داد: از دیگر راهکارهایی که باعث کاهش مشکلات روحی و روانی ماموران پلیس در مواجهه با حوادث و جنایت ها می شود این است که سازمان مربوط نیروهای خود را به شکل اجباری به همراه خانواده به تفریح بفرستد که این اوقات فراغت کمک خوبی به آرامش و حفظ روحیه و تندرستی جسم و روح خواهد کرد.

وی عنوان کرد: البته در زمانی که افراد وارد سازمان می شوند باید از لحاظ روحی و روانی مورد ارزیابی قرار گیرند و در صورت سلامتی کامل این افراد به کار گرفته شوند، جا دارد این نکته را نیز عنوان کنم که سازمانی مانند نیروی انتظامی باید همه ساله نیروهای خود را در زمینه روانشناسی ارزیابی و پایش کند تا بیماری روانی که یک بیماری پنهان به حساب می آید به سراغ نیروها نیاید.

این کارشناس روانشناسی حقوق مناسب و امکانات رفاهی را از دیگر ملزومات آرامش روحی و روانی دانست، گفت: در اختیار قرار دادن محل سکونت به شکل رایگان، ارائه بسته های مایحتاج به مناسبت های گوناگون و حقوق مناسب کمک بزرگ و بسزایی را در حفظ آرامش و روحیه کارکنان پلیس خواهد داشت و این افراد در زمان فعالیت شان با آرامش بیشتر با مسائل برخورد خواهند کرد، به عباراتی با خویشتن داری می توانند بسیاری از پرونده ها که بین دو یا چند نفر به وجود می آید را به صلح و سازش برسانند.

در معرض آلودگی هوا

بسیاری از رفتارهایی که موجب می شود ماموران نتوانند جلو هوش هیجانی خود را در مقابله با موارد انتظامی در جامعه بگیرند به این موضوع بر می گردد که آن فرد از ابزارهای روانشناسی برخوردار نبوده اند، چرا که افرادی که از علم روانشناسی برخوردار هستند می توانند کمک بزرگی به برطرف کردن مشکلات کنند.

وی به سختی ها و مشکلات دیگر کارکنان نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: در زمان اوج آلودگی هوا در کلانشهرها ماموران پلیس راهور هستند که در معابر مراکز شهر حضور دارند و ساعت ها برای کنترل نظم و امنیت شهر در معرض الودگی هوا قرار دارند،

بنابراین توجه به سلامت جسمی و روحی کارکنان پلیس یک امر اساسی است که جا دارد مقامات ارشد در این زمینه ورود پیدا کنند و در زمینه تغذیه این افراد مانند توزیع مناسب و منظم شیر بین کارکنان به عنوان یک تغذیه مناسب در برابر آلودگی هوا قدم بردارند تا نیروها بدانند که سازمان به سلامت روح و جسم آنها اهمیت می دهد.

ضیایی به موضوع آموزش روانشناسی به کادر نیروی انتظامی پرداخت، گفت: آموزش روانشناسی کمک بزرگی به نحوه برخورد ماموران نیروی انتظامی با افراد جامعه خواهد داشت، که خوشبختانه در این زمینه اقدامات ارزشمندی در حوزه نیروی انتظامی صورت گرفته است.

این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: بسیاری از رفتارهایی که موجب می شود ماموران نتوانند جلو هوش هیجانی خود را در مقابله با موارد انتظامی در جامعه بگیرند به این موضوع بر می گردد که آن فرد از ابزارهای روانشناسی برخوردار نبوده اند، چرا که افرادی که از علم روانشناسی برخوردار هستند می توانند کمک بزرگی به برطرف کردن مشکلات کنند.

ضیایی عنوان کرد: ارتباطات و گفتگو یک فن کارساز به حساب می آید، به ویژه برای ماموران پلیس نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورهای پیشرفته نیز پلیس با فن ارتباطی که دارد می توانند گره گشای بسیاری از چالش ها باشد و به نوعی می تواند جلو بسیاری از حوادث را بگیرد.

گفتگو از: محمد خادمی

365002