یادداشت وارده؛

شناخت اولین گام در خودآگاهی است

یادداشت/یکی از مهارت های مورد نیاز انسان در جامعه کنونی مهارت خودآگاهی و مهارت خود شناسی است که میتوان در سطوح مختلف از این مهارت استفادا ابزاری کرد
تصویر شناخت اولین گام در خودآگاهی است

سایت خبری پرسون- خودشناسی یا خودآگاهی در طول تاریخ از مهمترین دغدغه ها و کنجکاوی انسان ها چه در زمان حال و چه در زمان گذشته بوده است و به همین دلیل بعضی از افراد دوست دارند نسبت به خودشان و دیگران آگاهی پیدا کنند و به همین دلیل است که یکی از پرفروش ترین کتاب ها در سراسر دنیا کتاب هایی مرتبط به مبحث خودآگاهی و یا خودشناسی است.
خودآگاهی در مبحث روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است تا جایی که به عنوان یکی از مهارت های ۱۰ گانه زندگی و اولین مهارت آن است.
آگاهی و شناخت اولین گام در خودآگاهی است، داشتن دید واضح از آنچه هستید و آنچه می خواهید باشید و علت این خواسته چیست به شما کمک می کند تا بتوانید این خواسته را به واقعیت تبدیل کنید.
هر انسانی یک بودن است و زمانی که می گوییم من هستم یعنی به بودن خود اشاره می کنیم، پس اصل خودآگاهی می گوید هر انسانی دارای یک بودن است و کیفیت بودن هر انسانی منحصر به فرد است و حتی دوقلوهای یکسان نیز دلیل منحصر به فرد بودنشان شبیه به هم نیست، دلیل منحصر به فرد بودن کیفیت بودن هر انسانی دو دلیل دارد، اول تفاوت در ژنوتایپ ها یعنی تفاوت در ساختار ژنتیکی که ژنوتایپ های متفاوت از همان بدو تولد باعث می شوند انسان خلق و خوهای متفاوتی داشته باشد که ما را مستعد ادراکات متفاوت که ناشی از خلق و خوی ما است می کنند.


تجارب متفاوت یادگیری دومین دلیل است که در محیط های متفاوت رخ می دهد و اولین آن رحم مادر است که برای دو کودک که مادرشان یکی است متفاوت است و در آن شرایطی همچون رضایت زناشویی، تغذیه و آرامش در دوران بارداری متفاوت است و سایر محیط ها مانند خانواده و مدرسه نیز برای هر فردی متفاوت است و این موضوع کار شناخت را سخت می کند و به همین دلیل است یک رفتار برای دو کودک متفاوت است.
مساله مهم دیگر این است که کیفیت بودن هر انسانی لایه لایه است و انسان موجودی چند لایه مانند پیاز و این لایه ها با هم در تعامل هستند و با یکدیگر در ارتباط هستند.
آیا تا به حال چنین سووالاتی را از خود پرسیدید که من کیستم؟ ارزش ها و شایستگی های من کدام است؟ چه چیزهایی را در خودم دوست دارم و چه چیزهایی را در خودم دوست ندارم؟ افکار و باورهای من چیست؟ از نظر دیگران من چطور آدمی هستم و آیا واقعا خودم را دوست دارم؟ اهداف و رویاهای من برای آینده چیست و خیلی سووالات دیگر که پاسخ تمامی آنها به خودشناسی یا خودآگاهی کمک شایانی می کند.

نویسنده: نسیم اباذری _کارشناس ارشد روانشناسی

توجه: مطلب فوق صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

290364