شریفی یزدی در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛/ بخش دوم

علت تعرفه‌های سنگین برخی روانشناس‌ها چیست؟

یک روانشناس گفت: خدمات روانشناسی تعرفه‌های مصوبی دارد؛ اما متأسفانه برخی از مشاوران از مراجعین خود پول بیشتری دریافت می‌کنند که اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی است. 
تصویر علت تعرفه‌های سنگین برخی روانشناس‌ها چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نیاز به مراجعه به یک مشاور و یا روانشناس از کودکی و با نمایان شدن عدم سازگاری فرد مشخص می‌شود. امروزه این نیاز بیش از گذشته پاسخ داده می‌شود. البته افرادی نیز وجود دارند که این ضرورت را همچنان احساس نمی‌کنند.

عمده ترین مشکل افراد برای مراجعه به روانشناس هزینه‌های سنگین در مقابل زمان و یا تعدا کم جلسات است. مشکلاتی که با یک جلسه رفع نمی‌شود و مردمی که توان پرداخت مکرر هزینه‌ها را ندارند.

علیرضا شریفی یزدی، روانشناس به خبرنگار پرسون، گفت: برخی از همکاران متأسفانه تعرفه‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند و بیش از میزان مقرر از مراجعین خود پول دریافت می‌کنند که اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی است. مشاوری که با تخلف هزینه بیشتری دریافت می‌کند؛ حتی در صورتی که کار خوبی ارائه دهد، در کل روانشناس خوبی نیست. زیرا اخلاق‌مدار نیست. اگر روانشناس دیگران را سفارش به ویژگی‌هایی نظیر تعهد، قانون، عرف، شرع و ارزش می‌کند؛ ابتدا باید خود در این موارد نمونه باشد.

شریفی یزدی تصریح کرد: اقشار آسیب‌پذیر جامعه که به دلیل مشکلات اقتصادی توان بهره گیری از تخصص‌های گران قیمت را ندارند؛ می‌توانند از روانشناسان در تشکیلاتی مانند معاونت اجتماعی شهرداری، معاونت اجتماعی ناجا، آموزش و پرورش بهره گیرند که نسبتا خدمات ارزان قیمتی را در اختیار مردم قرارمی‌دهند. ضمن این که برخلاف تصور برخی، افراد باسواد، متعهد و توانمندی با مبالغ اندک در این مراکز مشغول فعالیت هستند.

این روانشناس افزود: یک توصیه برای مشاوران وجود دارد و آن موضوع زکات علم است. بسیار زیبنده است که روانشناسان یک بخش کوچکی از زمان خود را صرف خدمات رایگان در مراکز خاصی به افرادی که هزینه‌های سنگین مشاوره را ندارند، کنند.

شریفی یزدی در پایان تاکید کرد: جامعه بزرگ روانشناس و مشاوره در سطح کشور که عمدتا انسان‌های توانمندی هستند که باید با توجه به ناتوانی اقتصادی افراد محروم خدماتی را برای این قشر در نظر گیرند.

306338