دکترای روانشناسی مشاوره و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

چگونه وابستگی در فرد تبدیل به پارانوئید یا سوء ظن می‌شود

دکتری روانشناسی مشاوره و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان به مقوله پارانوئید یا سوظن اشاره و عنوان کرد: وابستگی در حالت شدید تبدیل به پارانوئید یا سوظن در فرد می‌شود.

تصویر چگونه وابستگی در فرد تبدیل به پارانوئید یا سوء ظن می‌شود

اباذر چراغی در گفت‌وگو با رسانه سایت خبری پرسون از زنجان، اظهار کرد: سوء ظن یا پارانوئید از وابستگی نشأت می‌گیرد و هرچه وابستگی شدید تر شود اختلالات در فرد نیز بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه وابستگی تا زمانی که به صورت مرضی در نیامده است و منجر به آسیب به فرد نشود وجود آن مشکلی ندارد، افزود: زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید به مادر خود وابسته است که این وابستگی مثبت بوده و باید فرآیند آن در انسان پیش رود.

این کارشناس موضوع وابستگی را یک مسئله ذاتی در انسان برشمرد و گفت: وابستگی در سایر جانداران نیز وجود دارد، به عنوان مثال زمانی که جوجه اردکی از تخم بیرون می‌آید به دنبال مادر خود راه می‌افتد و چنانچه در زمان تولد آن مادر نباشد این جاندار به هر آنچه در پیش چشم او باشد وابستگی پیدا خواهد کرد.

چراغی با اشاره به اینکه وابستگی طی فرآیند رشد رفته رفته کمتر خواهد شد، افزود: در زندگی مشترک در صورتی که وابستگی بیش از حد شود هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که یکی از طرفین در زندگی مشترک دچار وابستگی شدید شود این حالات او تبدیل به وسواس یا پارانوئید خواهد شد، تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که یک خانم به همسر خود وابستگی شدید دارد به علت ترس از دست دادن آقا به طور مکرر با همسر خود در محل کارش تماس برقرار می کند و به نوعی دچار سوء ظن شدید نسبت به طرف مقابل خود می‌شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه اغلب وابستگی در میان خانم‌ها متاهل شایع تر است، تاکید کرد: فرد باید در خصوص وابستگی در خود اعمال مدیریت کند تا دچار تبعات منفی و نامطلوب آن در زندگی نشود و در صورت لزوم از کمک‌های مشاوره و تکنیک‌های آن در این خصوص استفاده کند.

چراغی در خصوص تبعات وابستگی شدید در زندگی مشترک هشدار داد و گفت: وابستگی در صورت شدت یافتن منجر به اختلال در فرد و رفتارهای روزانه او شده، همچنین سبب ایجاد احساسات نامطلوب در هر دو طرف و به نوعی انزجار و از هم پاشیدگی زندگی زناشویی خواهد شد.

فاطمه شمشیرگر _استان زنجان

322976