یادداشت‌ها

علی عبدالملکی صاحبنظر و از مدیران موفق کشوری نوشت:

پزشکیان را زود قضاوت نکنیم

علی عبدالملکی از مدیران موفق و از صاحبنظران و فعالان سیاسی کشور نوشت: مهم آن است که دولت دکتر مسعود پزشکیان با هرکابینه ای بر سر پیمان‌های که با مردم بسته‌ است، بماند. از آزادی‌های مردم و حقوق آنان در مقابل حاکمیت دفاع کند، کرامت ایرانیان، زنان، دختران و جوانان کشورمان را پاس بدارد، معیشت مناسب، رفاه و آسایش مردم را با اصلاح سیاست ها و جهت ‌گیری های اقتصادی به ارمغان آورد، سایه ی جنگ را از کشور دور کند و سیاست خارجی و تعامل سازنده با دنیا را بر پایه عزت ملت ایران احیا نماید. قاعدتا پایبندی وخدای ناکرده عدول از هرکدام از این معیار ها باید مبنای قضاوت ما از دولت چهاردهم باشد.
ما وعده مراعات بزرگ‌ترین مفاهیم ارزشی را به مردم دادیم و گردن‌مان را بر سر آن گرو گذاشتیم و مردم، ما را با این مفاهیم قضاوت خواهند کرد. بنا بر این مردم از آقای رییس‌جمهور انتظار دارند به منظور اثبات پایبندی به این مفاهیم در اولین فرصت در حضور رسانه‌های عمومی نه فقط صدا و سیما درباره این فرآیند و خروجی آن گزارش بدهند.
درخشش ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران در المپیک پاریس و صعود 6 پله‌ای کشورمان نسبت به دوره قبل، مدیون بسترسازی درست برای ورزش در دولت شهید رئیسی است. این مدال‌های درخشان، یادگاری ارزشمند از شهید آیت‌الله رئیسی است. امید است که جناب آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم با استمرار رویکرد شهید رئیسی در ورزش و دیگر عرصه‌ها، موفقیت‌های روزافزون را در پیش داشته باشد.
داشتن خانواده سالم و شاد باعث می‌شود تا فرد سلامت روانی بهتری را تجربه کند و در آینده فرد موفق‌تری باشد. درواقع خانواده‌های سالم با تربیت فرزندانی سالم‌تر، سلامت جامعه را تامین می‌کنند. با این تفاسیر جوامع نیازمند شکل‌گیری خانواده‌های شاد هستند و در این زمینه باید تلاش و برنامه‌ریزی مستمر داشته باشند.

راهکار پایدار مقابله با فقر افزایش رشد اقتصادی فراگیر است. با این‌ حال، در شرایط موجود نمی‌توان نسبت به برخی گروه‌هایی که بیش از سایرین آسیب‌پذیر هستند، بی‌تفاوت بود. به طور خاص باید پذیرفت که اگر دولت نمی‌تواند فقر را به طور کلی ریشه‌کن کند، بهتر است مشکل تغذیه را که درحال تبدیل شدن به یک بحران با ابعاد اقتصادی و اجتماعی برای نسل فعلی و آتی است، به عنوان اولویت فوری در دستور کار قرار دهد.
عمده ترین نقدها این است که کابینه جوان نیست و میانگین سنی 7/59 سال برای کارهای سترگ و چالاکی بی وقفه، رقم مناسبی نخواهد بود. پاسخ این است که معاونان وزرا می توانند و می باید جوان باشند ولی در هرصورت به دو دلیل، نباید دولت کنونی با افراد کم تجربه کار کند؛ یکی شرایط حساس کشور و منطقه و دوم انتظارات مردم و مواجهه با افکار عمومی.
معرفی کابینه چهاردهم، با دوره‌های قبل، اندکی تفاوت داشت. هر چند که در هر دوره، رئیس‌جمهور منتخب با مشاوران مشورت و کابینه را معرفی می‌کرد، اما این بار آقای ظریف اعلام کرد «شورای راهبری» و کارگروه‌های زیر نظر آن تشکیل شده تا برای هر وزارت، چند نفر را پیشنهاد کند. متاسفانه باید گفت ترکیب این شورا، بی‌صداقتی در امانتی بود که آقای پزشکیان به متولیان آن سپرده بود.
بیش از ۱۰۰ فلسطینی که ۳۳ تن از آنان کودک بودند بر اثر حمله اسرائیل به مدرسه‌ای به نام تابعین در غزه که محل اسکان آوارگان فلسطینی بود، کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.
«مردمی که اکثریت قاطع آنان از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند و نمی‌دانند چرا حکومت مانع دسترسی آزاد آن‌ها به این شبکه‌ها است؟ مهمتر از همه یوتیوب است که عدم دسترسی به آن نوعی بلاهت محض است. در توئیتر هم که خود آقایان حضور دارند و برای آگاهی مردم توئیت می‌زنند و مردم با خرید فیلترشکن باید وارد آن شوند. آقای پزشکیان هم در این برنامه هستند.»
برای سربلندی و افزایش توان اقتصادی و اقتدار ملی باید تصمیمی جدی گرفت و عزم و انسجام ملی را افزایش داد. زمان آشتی با محیط های پیرامونی و محیط بین الملل برای جلب و جذب سرمایه های خارجی(بویژه سرمایه های ایرانیان مقیم خارج از کشور) فرارسیده است.
مساله مهم ضرورت مقابله با فساد در لایه‌های مختلف اجرایی است. مقوله‌ای که طی سال‌های اخیر به نسبت سال‌های ابتدایی انقلاب گسترش پیدا کرده و لازم است دولت در خصوص مقابله با آن اقدامات عاجلی صورت دهد. متاسفانه در دولت قبلی، موضوع به اندازه‌ای بغرنج شد که پای برخی وزرای کابینه سیزدهم هم به پرونده‌های فساد باز شد.
مجاهد عظیم‌الشأن سیدحسن‌ نصرالله در آخرین سخنرانی خود گفت اگر رژیم سیاست کوچاندن جمعیت در غزه را به نتیجه برساند، همین روش را برای اشغال کرانه باختری به‌کار می‌گیرد. این وضعیت یعنی کشورهای اطراف فلسطین یا باید با توسل به اقدامات عملی، سیاست تهجیر فلسطینی‌ها را متوقف کنند و یا خود را برای موج بزرگ میلیونی فلسطینی‌های آواره آماده کند. این یک موضوع بسیار جدی است و برای برهم خوردن آن به سیاست و روش جدید احتیاج است.
در شرایط کنونی استان‌های کشور نیازمند استاندارانی با برخورداری از شاخص‌های فوق هستند لذا ضروری است تا مدیران ارشد دولت از هم اکنون به فکر گزینش و انتخاب نیرو‌هایی توانمند که قابلیت ایجاد کارنامه قابل قبول از خود در سطح استان هستند باشند چرا که بستر خدمت تنها در تهران گسترده نیست و می‌بایست ابعاد آن را به سطوح مختلف استان‌ها بسط داد.
این مشی سیاسی رئیس جمهور را که درک جمهور را دارد، می‌توان نخستین دستاورد سیاسی دولت چهاردهم دانست. پزشکیان با این رویه نوعی از اخلاق سیاسی را در جامعه ایران به هنجار بدل می‌کند.

مهم‌ترین وظیفه و کاری که در کمیسیون نظارت و حقوقی شورا بر عهده ما قرار دارد، بررسی نحوه و فرایند اجرای طرح‌ها و لوایح، ایجاد ظرفیت‌های قانونی در ارتباط با امور شهری، تحقق و بهبود مدیریت یکپارچه شهری و طراحی الگوها و روش‌های کارآمد نظارتی و... است.

«هنگامی که برخی دولتمردان از «وفاق ملی» سخن می‌گویند، منظورشان «وفاق جناحی» است. البته «وفاق جناحی» نیز در یک جامعۀ دستخوش تشتت و تفرقۀ فزاینده، هم می‌تواند گامی به سمت بهبود باشد و هم به عنوان عبور از یک مرحله، راه «وفاق ملی» را در آینده بگشاید، اما به شرط آنکه واقعاً از جنس «وفاق» باشد نه تقسیم قدرت به مثابۀ «گوشت قربانی»!»
اکنون که زمان انتقال دولت است جناب دکتر پزشکیان، ریاست محترم جمهوری، از همه وزرا و رؤسای دستگاهها بخواهد، گزارش دقیق و مستندی از وضع موجود وزارت خانه و دستگاههای مربوطه خود، اهم از اعتبارات، بودجه، طرحهای اتمام یافته و نیمه تمام، تعداد پرسنل دستگاه هنگام تحویل دولت از دولت دوازدهم و تحویل به دولت چهاردهم، ارائه دهند، تا این متن مستند تحویل و تحول، دلیل مستندی باشد، برای دولت چهاردهم که دستگاه را چگونه تحویل گرفته است.
نتیجه و موفقیت دیگر ورزشکار بانوی ایرانی در این مسابقات گویای این واقعیت بود که برخلاف دروغ‌ها و وارونه‌نمایی‌ها، نه داشتن حجاب و زندگی در ایران مانع موفقیت یک زن است و نه زندگی در غرب و کشف حجاب تضمین‌کننده موفقیت او.
آقای وزیر مسکن دولت خاتمی، در جلسه رسمی دولت با شنیدن صدای سرود ملی از خارج جلسه، به احترام از جای برخاسته تا پایان سرود ایستاده است. به نظر من این حرکت نشان از عمق میهن‌پرستی در وجود این بزرگوار است. همان‌طورکه خودش هم جایی گفته است، اجازه بی‌حرمتی به پرچم و سرود ملی را نمی‌دهیم.

دولت چهاردهم می‌تواند و باید برای تقویت جایگاه مطبوعات یک مجموعه از اقدامات عملی را انجام بدهد. به نظرم صاحب‌نظران این حوزه نقش مهمی در پیگیری و اجرایی کردن این مهم دارند. می‌توانند با هم‌فکری و هم‌افزایی بسته‌هایی قابل اجرا را در ابعاد حقوقی و معیشتی به دولت پیشنهاد بدهند.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با درماندگی از استمرار جنگ، در تلاش است تا پیش‌نویس قانونی را اعمال کند که خدمت نظامی شامل همه جوانان شهرک‌نشین از جمله حریدی‌ها شود و دوره خدمت اجباری را از ۳۲ ماه به ۳۶ ماه افزایش دهد و در عین حال این قانون درباره سربازان وظیفه فعلی نیز اجرا شود.