یادداشت‌ها

در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری چهاردهم باید توجه کرد که حل معضلات اقتصادی کشور زمان‌بر و نیازمند راهبردی صحیح در حوزه‌‌‌های غیراقتصادی است. تجربیات کشورهای دیگر و علم اقتصاد می‌‌‌گوید که مهم‌ترین اولویت، کاهش بی‌‌‌ثباتی سیاسی و تورم است تا افق مناسبی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم شود.
اکنون ما در آستانه انتخابات رئیس جمهور (سکاندار دولت آینده) قرار گرفته‌ایم و پرسش اساسی مردم این است، کدام نامزد آینده را با محوریت تحول‌خواهی و ترمیم کاستی‌های دولت گذشته محک می‌زند.
انتخابات قرار است کشور ما را به کدام سمت رهنمون شود؟ ادامه پیشرفت‌های درخشانی که در دوران شهید رئیسی عزیز ریل‌گذاری شده‌، یا بازگشت به قهقرای گذشته؟ مردم ما سخنان آقای روحانی را باور کنند که دعوت می‌کند به نامزد مورد نظر او رای بدهند.
شجاع‌الدین احمدی یک فعال رسانه در یادداشتی نوشت: موی دماغ، دم خروسی بود که ماهیت تفکر غرب‌زدگی و ماهیت کارشناسان و مشاوران نامزد ریاست‌جمهوری را نشان داد.
اعظم موسوی فعال رسانه در یادداشتی تأکید کرد: با این باور که مهم‌ترین عنصر هر نظامی مردم آن هستند، تجلی حضور و اعمال اراده هر کدام از شهروندان در عرصه مهم انتخاباتی، تعیین‌کننده اتفاقاتی است که در آینده رقم می‌خورد تا در جامعه ولایت‌مدار ایران، آنچه مطمح نظر جامعه و مردم مشارکت‌جوی آن است شکل بگیرد و خروج از تنگناها و کاهش نارضایتی را به دنبال داشته باشد.
اگر کاندیداها مجموعه‌ای از ایده‌های سلبی و ایجابی را در مناظره دوشنبه ارائه می‌دادند می‌توانستند کار را یک سره کنند. اما نه پزشکیان آنقدر ایده ایجابی داشت که بتواند خودش را آلترناتیو جلیلی نشان دهد و نه جلیلی ایده‌ای برای سلب هویت از رقیب داشت.

اگر با نگرشی روشن به انتخابات اخیر بنگریم، باید بپذیریم که دیگر نمی‌توان بی ضمان و پشتیبان، حرفهای دهان پرکن زد و آرای پرشمار و میلیونی را با تبلیغات و شعار و وعده از مردم گرفت. سطح و عمق آگاهی تغییر کرده و بر کیفیت آن بسیار افزوده شده است. اکنون در بزنگاه یک دوران جدید هستیم.
اگر راه شهید رئیسی در 15 تیر ادامه پیدا کند می‌توان به استمرار روند روبه بهبود اوضاع کشور همچنان امیدوار ماند چون دولت رئیسی مهره آمریکا  نبود.
مجتبی لشکربلوکی در یادداشتی با اشاره به پیام‌های مباهله نوشت: اگر در مقابل دشمن محکم بایستیم، دشمن عقب‌نشینی می‌کند.
روح‌الله رئیسی عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز در یادداشتی تأکید کرد: شهید رئیسی در دوران کوتاه مسئولیت‌های خود، گام‌های بلندی را در این راه برداشتند؛ به‌گونه‌ای که بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان منصف اقتصادی، آثار مثبت این اقدامات در آینده ملموس‌تر خواهد بود؛ لذا ضرورت دارد که دولت آینده در امتداد مسیر دولتی باشد که رهبر معظم انقلاب، رئیس شهید آن دولت را الگوی تراز ریاست‌جمهوری نامیدند.
رصد منظومه گفتمانی رهبر معظم انقلاب و توجه به تکرر تأکید ‌ایشان بر شاخص بودن حضور مردم در انتخابات، به طور کامل نشان می‌دهد مشارکت نه یک مسئله تشریفاتی که امری حیاتی و نیازی قطعی برای دوام، قوام، عزت و آبروی جمهوری اسلامی ایران در عرصه داخلی و بین‌المللی است.

علی عبدالملکی در یادداشتی نوشت:

مردم؛ قوه مجریه را به طبیب قلوب می سپارند

تحلیلگران پیش بینی می کنند که مردم در مرحله دوم انتخابات ممکن است شیوه دیگری را برای بیان حرف های ناگفته و حقوق از دست رفته خود اتخاذ نمایند و اینبار اندیشه های مردم محور، آزادی خواهانه و عدالت جویانه دکتر پزشکیان مورد استقبال گسترده تری از مردان و زنان کشور عزیزمان در پای صندوق آراء قرار گیرد.
شورای نگهبان باید تأیید نهایی هر فردی برای نامزدی انتخابات در سطح ملی، چه در مجلس یا ریاست جمهوری را منوط به ارائه تعهد کتبی برای باقی ماندن تا پایان رأی‌گیری انتخاباتی کند. تعهد اخلاقی چنین است که از جیب مردم و دولت، هزینه‌سازی زیان آور نکنیم.
مساله اصلی مشارکت است. حیات و سرنوشت سیاسی عمدتا در گروی این شاخص است و نه فقط نتیجه نهایی.
هر دولتی در ایران بدون توجه به گرایش سیاسی و الگوی کنش اجتماعی ‌باید اهداف سیاست خارجی کشور را براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت پیگیری کند. چنین رویکردی را باید مبانی اساسی امنیت و سیاست خارجی ایران در دوران آینده دانست.
کاش برادر عزیزمان جناب آقای دکتر جلیلی، خاطرات مستند خود از مذاکرات و شجاعت و درایتی که در پیشگیری از برباد رفتن منافع ملی کشورمان به خرج داده بود را برای اطلاع عموم منتشر می‌کرد تا همگان از خدمات برجسته‌ای که در این عرصه انجام داده است باخبر باشند و عده‌ای نابلد و خودباخته در مقابل آمریکا و متحدانش، سراب را آب قلمداد نکنند‌...
مرتضی نجفی در یادداشتی نوشت:

داستان " مباهله " چیست؟

مباهله واقعه شگفت انگیزى است که در اهمیت کمتر از غدیر نیست زیرا مباهله زیربناى غدیر است و پیش از غدیر خداى سبحان در قرآن وجود مبارک امیرالمؤمنین على (ع) را به منزله نفس پیامبر یاد کرده است.
مراکز و مؤسسات نظرسنجی، جناح‌های سیاسی، ایران اینترنشنال و فعالان تحریم، مسئولان و رسانه‌های رسمی بزرگ‌ترین بازندگان انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری بودند.

یک نکته مهم که بطور کلی در هر انتخاباتی باید توجه داشت این است که رأی ندادن به کسی هرگز به معنای بدبین بودن به او یا خصومت با او و بی احترامی به او نیست.
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که بر طبق تقویم رسمی کشور باید در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌ شد، با وقوع سانحه‌ای تلخ و پیش‌بینی نشده در اردیبهشت ۱۴۰۳ که منجر به شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم و هیئت همراه وی شد، در مسیر برگزاری زودهنگام قرار گرفت.
کسی حق ندارد در پوشش حمایت فلان نامزد و تخریب نامزد مقابل، آمریکای خبیث را تبرئه کند و اتهام را متوجه طرف ایرانی نماید، یا صاحب نظری را متهم کند که سال ۹۴، نسبت به کلاهبرداری آمریکا هشدار داده بود و ارزیابی اش هم درست از آب در آمد.