به گزارش سایت خبری پُرسون، سید محیالدین حسینی ارسنجانی روزنامهنگار و فعال رسانه ای در یادداشتی با بیان اینکه آغاز سال تحصیلی فقط شروع کلاسها نیست، بلکه باید با مهر، محبت و مهربانی همراه باشد، نقش معلمان، مدیران و حتی جامعه در ایجاد محیطی شاد و انسانی برای دانشآموزان را برجسته کرده و یادآور شده که توجه به دانشآموزان محروم و اجرای درست برنامههای آموزشی، میتواند مهر را شیرینتر و ماندگارتر کند.
سید محی الدین حسینی ارسنجانی روزنامه نگار نوشت:
نخستین تجربه همه ما در روز اول مدرسه و ماه مهر، قطعاً همراه با خاطرات شیرین و بعضاً تلخ بوده است؛ خاطراتی که هیچگاه از ذهنمان پاک نمیشود. همین تجربههای خوب و بد روزهای آغازین مدرسه و فصل بازگشایی، در زندگی، ادامه تحصیل، دوران دانشگاه و حتی پس از فارغالتحصیلی نیز تأثیرگذار خواهد بود.
بنابراین چه خوب است همه عوامل آموزشی، از دانشآموز گرفته تا مربیان تعلیم و تربیت و بهویژه آموزگاران و دبیران و تمامی کادر اداری مدارس در ایران، مهری زیبا و توأم با مهربانی را آغاز کنند. بهتر از آن این است که بانیان تعلیم و تربیت، مهر و پس از مهر را به تمرین مهربانی اختصاص دهند و آموزشهای مختلف را همراه با مهر و محبت آغاز کرده و در پایان سال تحصیلی نیز به همان منوال، جریان آموزش را با مهر و مهربانی به پایان رسانند.
آموزش تعطیلپذیر نیست و به اشکال و روشهای متفاوت انجام شده و میشود، اما هیچ آموزشی مهمتر و بهتر از آموزش در کلاس درس و با حضور معلم و شاگرد نیست. به عبارت دیگر، اگر اولین روز مدرسه و اولین کلاس درس با محبت و مهربانی آغاز شود، میتواند پایان خوبی هم داشته باشد.
برنامهریزیهای همراه با تدبیر و آیندهنگری در دو حوزه آموزش و پرورش، آمادهسازی مناسب محیط تحصیل برای فراگیران و معلمان، و اجرای درست مفاد مندرج در شیوهنامههای اجرایی «پروژه مهر» میتواند در آموزش مهربانی به فرزندان وطن مؤثر باشد. خوشبختانه برخی مدیران ادارات، از جمله مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز با مدیریت جناب دکتر مجید احمدی و شورای معاونان آن اداره، با درک شرایط جامعه و بهمنظور تکریم والدین، احترام به همکاران و فراگیران، بهویژه کلاساولیها، برنامههایی از قبل پیشبینی کرده و به اجرا درآوردهاند.
از جمله این اقدامات میتوان به ترتیب جلسه آشنایی مدیران مدارس مقاطع مختلف تحصیلی دولتی و غیردولتی با معاونان تازه منصوبشده اداره، گفتوگو و تبادلنظر با آنان و نیز دیدار چهرهبهچهره مدیران جدید و قدیم مدارس با مسئولان اشاره کرد. همچنین برگزاری جلسه عمومی مدیران همه مقاطع در یک مکان، بیان دیدگاههای نمایندگان آنان، شنیدن توصیههای شورای معاونان و پرسش و پاسخهای مرتبط با شروع سال تحصیلی، نشانگر اهمیتی است که روز آغازین مهر در جریان تعلیم و تربیت براساس سند تحول بنیادین دارد.
از اینها گذشته، اگر به وجدانهای بیدار خود رجوع کنیم، باید برخی دانشآموزان ضعیف و محروم در مناطق روستایی و عشایری را نیز یاد کنیم. باید در حد توان به تأمین حداقلهای آموزشی آنان، از جمله کیف، کفش، لباس فرم و لوازمالتحریر کمک کنیم تا آنها نیز مهر و سال تحصیلی خود را با شادی آغاز کنند. به عبارت دیگر، مهر و سال تحصیلی با یاریرساندن به دانشآموزان نیازمند و بازمانده از تحصیل، شیرینتر و جذابتر خواهد شد.
امید آن میرود امسال، بهدور از برنامههای کلیشهای و تکراری، روز آغازین مهر و نواختن زنگ مدارس با حضور مدیران غیرسیاسی و صرفاً آموزشی، تجربهای متفاوت رقم بخورد و سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ به دست بانیان واقعی آموزش و مؤثرترین نقشآفرینان تعلیم و تربیت، یعنی دانشآموزان و معلمان، آغاز گردد
منبع: پُرسون