یادداشت‌ها

مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی نوشت:

موجی که شیرخوارگان حسینی در جهان آفریدند

به موازات گسترش حرکت شیرخوارگان حسینی در سطح جهان که اثر بسزایی در معرفی مکتب امام حسین (ع) داشته است، جبهه ی استکبار و عواملشان نیز ساکت ننشسته و به انحاء مختلف در مقابل این خیزش و جریان حسینی موضع گرفته اند.
رییس جمهور جدید به مثابه یک کاراکتر سینمایی؛

پزشکیان؛ داش آکلی نه پروتکلی

«نوع راه رفتن و دست دادنش یا استایل او از نیم‌رخ، در کنار حرکات دست و سر حین سخنرانی، راحت بودن در حرف زدن یا با دوربین یا مردم، آن تصویر قالبی خشک و عصا قورت داده بودن یک سیاست‌مدار را شکسته و حس صمیمیت و خودمانی بودن در ذهن و حس مردم ایجاد می‌کند.
ما متاسفانه در برخی از موارد  با کسانی روبه‌رو هستیم که یا با برنامه خارجی برای تحقیر ایران و سپس ربودن سرمایه‌های ارزشمند از دست این ملت تلاش می‌کنند و یا ساده‌لوحانه فریفته تبلیغات مسمومی شده‌اند که بر مبنای ضعیف نشان دادن ایران تنظیم گردیده‌اند.
اکنون انتخابات ۱۴۰۳، پس از پانزده سال بُرد همگانی است. آن زخم ناسور با انتخابات منزه و آرای صیانت شده درمان شد. مسعود پزشکیان با سخنی که بیش از حد صراحت داشت گفت: «اگر تدبیر رهبری نبود، معلوم نبود که نام من از صندوق بیرون بیاید!» دیگر صریح‌تر از این؟! ما با جماعتی روبه‌رو هستیم که خود را برتر از قانون و ملت می‌داند.
عطیه اکبری کارشناس ارشد علوم سیاسی در یادداشتی نوشت:

نقدی بر فعالیت احزاب در ایران: بعد از انتخابات تا اطلاع ثانوی تعطیل!

احزاب در ایران جز به انتخابات و فرایندهای مرتبط با آن نمی اندیشند و به همین دلیل در آستانه انتخابات شاهد ظهور احزاب در کشور هستیم و پس از آن احزاب تا اطلاع ثانوی تعطیل می شوند!!
این چند روزی که زمان هست تا دکتر مسعود پزشکیان رسما سکاندار پاستور شود فرصت خوبی است که همگی درخصوص شرایط کشور، موقعیت دولت و نسبت خودمان با این دو، بلند بلند فکر کنیم.

از اوایل دهه نود تا کنون رشد اقتصادی کشور فاصله معنا داری از رشد اقتصادی متوسط داشته و عملا به طور میانگین در محدوده صفر تا یک درصد قرار داشته است. از سوی دیگر خالص سرمایه گذاری صفر یا منفی بود و عملا تشکیل سرمایه، سرمایه گذاری دارایی ثابت چندان صورت نگرفته است.
شکی نیست که دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کل ملت و تک‌تک مردم ایران و مورد حمایت نیرو‌های انقلاب است، هرچند برخی از نیرو‌های منتسب به انقلاب در رقابت میان نامزد‌ها از نامزد رقیب ایشان حمایت کرده باشند.

حدود یک هفته‌ای می‌شود که نتایج انتخابات ریاست جمهوری منتشر، و آقای دکتر مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور کشورمان برگزیده شده است. هنوز دولت شهید رئیسی در راس کار است و تا دولت جدید مستقر شود، دو ماهی زمان لازم است.
ما آقای دکتر پزشکیان را انسان شریف و منتخب همین مردم می‌دانیم. قاعده بازی در انتخابات را هم می‌دانیم. مثل آنها جِر نمی‌زنیم و علیه قانون و انتخاب مردم نمی‌شوریم. نمی‌گوییم تقلب شده و... از همین‌رو به ایشان از هم اکنون برادرانه توصیه می‌کنیم، مراقب دور و بری‌های خود باشند و به قول رهبر معظم انقلاب، از کسانی که با جمهوری اسلامی ایران زاویه دارند، استفاده نکنند.
رئیس جمهور منتخب مردم در یادداشتی اختصاصی با عنوان «با هم برای منطقه قوی و شکوفا» برای روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» ضمن تأکید بر ضرورت همکاری و تعامل سازنده تمامی کشورهای منطقه برای توسعه و اعتلای جایگاه جهانی آن نوشت: درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین و حل آن مسئله همه ما است.

تحقیقات نشان می‌دهد عزاداری برای امام حسین(ع) برخلاف تمام حس‌های غمگینی که حس پوچی و بن بست را به دنبال دارد،همراه با شعفی معنویست که با یکی کردن اهداف شخصی با هدفی والاتر راهی برای گشایش گره‌های روانی باز می‌کند.

حسن استفاده از فرصت انتخابات اخیر با ظرائف پیچیده ای توام بود که شاید فقط ترکیب پیچیده نیروهای حاضر در صحنه سیاست ایران می‌توانست از پس آن برآید و هرکدام آهنگی بنوازد که حاصل آن، موسیقی موزون ارکستر انتخابات اخیر با برونداد شگفت و افتخار آمیز باشد.

در سه دوره انتخابات اخیر، به خوبی روشن بود که بخشی از جامعه هنری مشتاق مشارکت نیست و همچون دوره های گذشته فعالانه عمل نمی کند.

امیر رسولی از مدیران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور هدف ازنگارش این یادداشت را توجه دادن به چالشی در همین رابطه با رویکردی جدید می داند که می توان از آن به عنوان مهاجرت مجازی نخبگان یاد کرد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
فعال اصلاح طلب نوشت: مشاور نامزد شکست خورده معتقد است؛ کسانی که به پزشکیان رای دادند نادان، کودک‌صفت و بی‌بهره از عقل هستند! و ۱۷ میلیون رای‌دهنده به پزشکیان هزینه نادانی خود را به بخش دیگر جامعه تحمیل کردند.
یادداشت‌های اسدالله علم: بعد از ظهر به مراسم سان و رژه ارتش در میدان مهرآباد رفتیم. شاهنشاه این دفعه سواره سان دیدند، ولی بیچاره سپهبد [جعفر] شفقت فرمانده ارتش یکم تهران و شمال که ضمنا فرمانده سان و رژه بود چون افسر پیاده است از اسب افتاد و بعد اسب بی صاحب او جلوی اسب شاهنشاه افتاده بود. از آن بدتر آن که این جریان را تلویزیون هم پخش می کرد!
برگزاری انتخابات برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در کشورمان و تشکیل دولت چهاردهم، واجد معانی و آثار بسیاری است. بخشی از این معانی و آثار، حاصل است و برخی دیگر، می‌تواند در آینده پدیدار شود؛ بسته به این که رئیس‌جمهور و دولت جدید چه رویکردی را در پیش بگیرند.
چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت تقریبا 50 درصدیِ مردم در دور دوم به پایان رسید و بار دیگر نشان داد: نظام جمهوری اسلامی صادقانه و بدور از هر گونه شائبه‌ای، امانتِ رای مردم را به درستی ادا نمود.
تاریخ‌پژوه و کارشناس مسائل سیاسی نوشت: انتخابات دور دوم نشان داد که اگر سیستم تنوع درونی خود را فعال و تشدید کند، به‌راحتی می‌تواند بخشی از آرای خاموش را جذب نماید. آن هم نه‌تنها به نفع تجدیدنظرطلبان یا رفُرم‌خواهان، که حتی انقلابیون نیز در فاصله یک هفته، می‌توانند چهار میلیون به رأی خویش بیفزایند.