یادداشت‌ها

وضعیت بازار در کشور ایران؛ بویژه در 2 سال اخیر آدم را یاد قصه اصحاب کهف می اندازد. با این تفاوت که آنها پس از سیصد سال، فقط یک بار، شاهد تغییر محسوس در بازار و جامعه شده اند ولی مردم ایران هر صبح که از خواب بیدار می شوند متوجه می شنود چقدر قیمت اجناس مختلف در مقایسه با روز گذشته، افزایش یافته است و از این رو؛ هر روز این بخش از تغییر قیمت کالاها در بازار در قصه مردان آنجلس برای ما تکرار می شود و شاید بتوان بر هموطنان ما در دوره دوم مسئولیت آقای روحانی در مسند ریاست جمهوری؛ لقب مردان اینجلس را گذاشت.

تفاوت نرخ دلار و ریال ایران باعث شده تا ایران به یک مقصد گردشگری ارزان‌قیمت تبدیل شود و اگر این تفاوت یک آسیب اقتصادی محسوب می‌شود، اما بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ایران در دوران پساکرونا، با سیل عظیم تقاضای سفر مواجه خواهد شد و مقصد گردشگری ارزان‌قیمت می‌تواند به فرصتی بی‌بدیل برای اقتصاد کشور تبدیل شود.
سال‌هاست که همه می‌دانیم صادرات کلید موفقیت توسعه اقتصاد و صنعت کشور است. صادرات از چند منظر موضوع مهمی است. نخست وقتی صادرات داریم که کالایی رقابت‌پذیر در سطح جهانی داریم؛ کالای رقابت‌پذیر یعنی کالای باکیفیت و قیمت مناسب. برای صادرات، باید به دانش و فناوری روز مربوط مسلح باشیم. پس وقتی صادرات داریم یعنی در حال سرمایه‌گذاری روی تحقیق‌وتوسعه هستیم.
درسال‌های اخیر در خصوص اقتصاد مقاومتی ولزوم اجرای آن در صنایع ایران بسیار گفته شد اما آنچه که مغفول واقع شده است، تدوین شاخص هایی جهت سنجش کمی آنچه که حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی می خوانیم، است در این نوشتار تلاش می‌شود تا به تشریح اقتصاد مقاومتی با رویکرد زنجیره ارزش بپردازیم.
حوزه بازرسی وزارت کشور در گزارشی، نتیجه ارزیابی عملکرد استانداری های کشور در شاخص‌های اختصاصی و عمومی را اعلام کرد و آنچه از جدول فوق برمی آید خوزستان تهِ جدولی ست.
یادداشت/ موسس تئاتر ملی ایران می گفت: هنر و به ویژه هنر تئاتر مثل آب رونده است و هر جا جلوی آن سد شود از جای دیگر سر در می‌آورد. جلوی خلاقیت را هم نمی‌توان گرفت و تئاتر پای رونده دارد، نه پای ایستا.
میانه بهار امسال در روزهایی که دلار در ابتدای جریان اوج گرفتن و در آستانه عبور از ۲۰ هزار تومان بوده و قیمت سکه رکوردهای جدیدی به ثبت می‌رساند، بانک مرکزی و رئیس‌کل آن عبدالناصر همتی از هدف‌گذاری تورمی رونمایی کردند.

یادداشت/معاون آموزش حوزه علمیه یزد با انتشار یادداشتی به دلتنگی دوستداران اباعبدالله الحسین (ع) و راهکارهایی برای رفع این دلتنگی پرداخته است./پرسون
61 مرد، 61 نفر که با عنوان رئیس بلدیه، بلدیه‌چی، شهردار، کفیل‌شهرداری، شهردار موقت و سرپرست در طول 113سال برکرسی اداره شهر تهران نشستند و تقدیرشان با سرنوشت این شهر گره خورد.
سیاست عرصه ای صفر و صد نیست. در واقع پیش بینی آنچه در این حوزه اتفاق می افتد را باید تا حدی به صورت قاطع ناممکن دانست. از آنجایی که دیپلماسی مجری سیاست های منطقه ای و فرامنطقه ای در چارچوب دکترین سیاست خارجی هر کشور است در زمان های مختلف می تواند به شکل های متفاوتی بروز کند. اما آنچه مهم است حفظ منافع ملت و دولت توسط دستگاه دیپلماسی یا سیاست خارجی است.
به بهانه مرگِ گوینده خوش صدا و سیمای کرمانشاه

هنرمندان نمی میرند

امروز سرانجام ویروس منحوس کرونا، نفس گوینده خوش نفس صداوسیما را پس از چند روز تنگی نفس، بند آورد و بند دلمان را پاره کرد.
اقتصاد در پساکرونا شرایط و وضعیت متفاوتی برای جهان و کشورها در پی خواهد داشت البته قبل از پیش‌بینی این شرایط باید در نظر داشت که دوران پساکرونا به دو صورت کلی ترسیم می‌شود، ابتدا اینکه برای این بیماری درمان قطعی پیدا شود و مثل بسیاری بیماری‌ها مانند طاعون، درمان و ریشه کن شود و در منظر دوم این بیماری مثل بیماری آنفولانزا و ایذر با بشر خواهد ماند.
اعلام آمادگی دانشمند سرم شناس هندی که از تبار پارسیان است تنها یکی از ظرفیت‌های ایرانی تباران در دیگر نقاط جهان است. بیایید برای هموطنان کوچیده از وطن و مقیم در غربت ارزش بیشتری قائل باشیم، گاه به دیدن‌شان برویم و گاه به سرزمین مادری دعوتشان کنیم. بیایید با صله ارحام مهربان باشیم. صدایشان را بشنویم و ببخشیم تا بخشیده شویم.