به گزارش سایت خبری پُرسون، در سرمایه گذاری خطر پذیر، منابع مالی به شرکتها و استارتاپهای نوپا و تازه تأسیس اختصاص داده میشوند. در این روش، حامیان علاوه بر ارائه سرمایه، از تخصص، تجربه و شبکه ارتباطی و اجتماعی خود هم برای کمک به پیشرفت این پروژهها استفاده میکنند. پیش از جذب سرمایهگذار لازم است برنامهای دقیق و تیمی مجرب داشته و از بازخورد مثبت مشتریان نسبت به محصولی که ارائه میدهید، مطمئن باشید. همچنین، هرچه اندازه بازار بزرگتر باشد، احتمال جذب حامی و چندین برابر شدن سودتان بیشتر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این نوع سرمایهگذاری، همراه ما باشید.
سرمایهگذاری خطرپذیر چیست و چه تفاوتی با سرمایهگذاری سنتی دارد؟
سرمایه گذاری خطر پذیر نوعی سرمایهگذاری است که طی آن حامیان به کسبوکارهای کوچک و نوپا کمک میکنند. شرکتهای تازهتأسیسی که بهدنبال رشد و توسعه هستند، از این روش برای رسیدن به سود سریع استفاده میکنند. این نوع کسب سود از مهمترین عوامل رشد و نوآوری در اقتصاد جهان محسوب میشود، ولی نسبت به روش سنتی ریسک بیشتری دارد.
بازدهی در روش سنتی پایینتر است و معمولاً روی حفظ سرمایه و پایداری بالاتر تمرکز میشود؛ درحالیکه در مدل سرمایه گذاری VC روی نوآوری و رشد سریع تمرکز میکنند. ریسک این روش بیشتر بوده و احتمال شکست پروژه و از دست رفتن سرمایه هم بالا است.
چطور سرمایهگذاری خطرپذیر باعث رشد سریع و چندبرابری کسبوکار میشود؟
کسبوکارهای نوپایی که دارای بودجه محدودی هستند و به دیگر منابع مالی دسترسی ندارند، از این روش برای پیادهسازی ایدههای نوین خود استفاده میکنند. استفاده از این نوع منابع مالی، نیازی به پیشپرداخت ندارد و تنها کافی است حامیان را متقاعد کنید که ایدهها جذاب و کارآمد هستند.
بدینترتیب، سرمایهگذاران، سرمایه اولیه را در اختیار آنها قرار داده و به رشد بیشترشان با تبلیغ و معرفی برند به بازار کمک میکنند. تمام این مراحل، باعث رشد سریع کسبوکار میشوند.
مزایای استفاده از سرمایهگذاری خطرپذیر برای استارتاپها و کسبوکارهای نوپا
سرمایه گذاری خطر پذیر با یکسری مزایا همراه است که به شرح زیر هستند.

- حمایت معنوی: در این روش علاوه بر کمک مالی، حامیان مشاورههای ارزشمندی را به کسبوکارهای نوپا جهت تسریع رشدشان ارائه میدهند. به عنوان مثال، سرمایهگذاران در مدیریت منابع مالی و اتخاذ تصمیمهای بهتر در زمینه تولید محصول کمک میکنند.
- شبکه ارتباطی قوی: حامیان حرفهای میتوانند از ارتباطات اجتماعی قدرتمند و گسترده خود برای پیشرفت و ارتقا استارتاپهای نوپا استفاده کنند. به عنوان مثال، در پلتفرمهای بزرگتر آنها را تبلیغ و حمایت کرده و برندشان را به بازار معرفی میکنند.
- ایجاد ارتباطات قوی: اگر استارتاپها بتوانند از این سرمایه بهصورت هوشمندانه استفاده کرده و پیشرفت کنند، ارتباطات قویتری هم خواهند ساخت. ایجاد ارتباط با شرکتهای بزرگ و جذب مشتریان جدیدتر و متفاوتتر، از مزایای این روش هستند.
- تسریع پیشرفت: ایدهپردازان با استفاده از منابع مالی روش سرمایه گذاری خطر پذیر، میتوانند بسیار سریعتر به جذب مشتری بپردازند و برند خود را به مخاطبان معرفی کنند. در اختیار داشتن منبع مالی، به استخدام نیروهای مجرب و ارائه خدمات باکیفیت جهت توسعه بهتر و سریعتر کسبوکار کمک میکند.
چه شاخصهایی نشان میدهد کسبوکار شما آماده جذب سرمایه خطر پذیر است؟
پیش از جذب سرمایه خطرپذیر، باید از داشتن تیم مناسب، اطلاعات کافی در مورد بازار، برنامه حرفهای برای آینده و موارد دیگر مطمئن باشید. شاخصهایی که مشخص میکنند کسبوکارتان برای جذب سرمایهگذار آماده است، به شرح زیر هستند.
- تیمسازی مناسب: بیشتر حامیان علاوه بر ایده و امکان عملیسازی آن، به تیم، مهارت و استعداد اعضای آن توجه میکنند. پس، باید تیمی مجرب و باانگیزه داشته باشید.
- اندازه بازار: حامیانی که قصد سرمایه گذاری خطر پذیر را دارند، معمولاً استارتاپهایی را انتخاب میکنند که امکان گسترش و تولید طولانیمدت محصولات آنها وجود دارد. به همین دلیل، باید در مورد بازار و میزان تقاضای محصول خود تحقیق کنید.
- واکنش مخاطبان به محصول: محصولی که تولید میکنید باید بادوام باشد و توجه جامعه هدفتان را جلب کند. حامیان در مورد نظر و واکنش مخاطبان در ارائه اولیه محصول و خدمات کسبوکار، سؤالاتی را مطرح میکنند. هرچه بازخورد مشتریان مثبتتر باشد، احتمال جذب سرمایهگذار بیشتر خواهد بود.
- برنامه حرفهای: برای جذب حامی، باید برنامهای بینقص با طرحهای جذاب و با جزئیات داشته باشید. یک بیزینسپلن مطلوب از خلاصه اجرایی ساده، شرح وضعیت مشتریان، برنامه مالی و دیگر موارد تشکیل شده است.

چگونه میتوان با سرمایهگذاران خطرپذیر همکاری مؤثر داشت؟
همانطور که گفته شد، برای همکاری مؤثر با سرمایهگذاران خطرپذیر، ابتدا باید با یک برنامه حرفهای و قوی آنها را تحتتأثیر قرار دهید. اندازه بازار بهشدت روی این حامیان تأثیرگذار است. سرمایهگذاران تمایل دارند سرمایه خود را صرف کسبوکاری کنند که میدانند بازار بزرگی دارد و قرار است چند برابر سرمایه مالیشان به آنها بازگردد.
خطرات و چالشهای سرمایهگذاری خطرپذیر و راهکارهای مدیریت آنها
مهمترین ریسک سرمایه گذاری خطر پذیر، احتمال شکست پروژه است. از آنجا که این منابع مالی به پروژهها و کسب و کارهای جدید و بیسابقه اختصاص داده میشوند، احتمال شکست و از بین رفتن کل سرمایه حامیان وجود دارد.
شکست پروژه به عوامل مختلفی مانند وضع اقتصادی کشور، طرحهای دولتی، تورم، واردات مواد اولیه و... بستگی دارد. برای مدیریت بهتر و جلوگیری از بروز این مشکل، لازم است پیش از سرمایهگذاری بهخوبی در مورد سابقه، تجربه تیم و اهداف و طرحهای استارتاپها تحقیق کنید.
منبع: صندوق پژوهش و فناوری شریف