یادداشت وارده؛

شایسته گزینی مطالبه جامعه ایران امروز

لازمه پیشرفت هر کشوری انتخاب افراد شایسته برای ایفای نقش‌های مختلف یک مدیر شهرداری از پیش‌بینی اش در مورد شایسته گزینی در دولت جدید می‌گوید.
تصویر شایسته گزینی مطالبه جامعه ایران امروز

به گزارش سایت خبری پرسون، موسوی می‌نویسد: انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و حضور آیت الله رئیسی در این مسند امیدهایی را در دل‌ها زنده کرده است و آن هم به واسطه بیاناتی است که وی در چند وقت اخیر ایراد کرده‌است. مستقل بودن، عدالت محوری، مبارزه با فساد و شایسته گزینی. اینها مهمترین کلید واژه هایی بوده که به کار برده و در پی تحقق آن است. ما هم امیدوار به این نگاه و عبارات پیگیر اقدامات عملی او هستیم و به این واسطه دلگرم محقق شدن آن. چرا که این عبارات بیان میدارند که رئیس جمهور منتخب مایل به پیمودن مسیرهای مشابه گذشته نیست و متفاوت عمل خواهدکرد.


امروز بیش از هر زمان دیگری مطالبه عمومی جامعه شایسته گزینی است. امروز رفع چالش ها و مشکلات کشور با مسند گزینی مدیران سیاسی محقق نخواهد شد. مدیران سیاسی در این چهل سال امتحان خود را پس داده اند و آزموده را آزمودن خطاست.

خوب است یکبار برای همیشه برای شایسته گزینی فرایندی به صورت شفاف، صریح و واضح تدوین کنیم و به همگان اجازه دهیم بر اساس شایستگی و توانمندیشان برای خدمتگزاری و رفع مشکلات پیشقدم شوند. اجازه دهیم برای در اختیار گرفتن مسندهای مدیریتی در کشور رقابت بر اساس سوابق تحصیلی، تجارب، سوابق و ارائه برنامه ها باشد نه بر اساس توانمندی در ایجاد رابطه ها و استفاده از رانت های سیاسی.

امروز در کشورهای توسعه یافته معیارهای انتخاب مدیران را به صورت دقیق، واضح و شفاف اعلام میکنند و آن را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. افرادی که معیارها را داشته باشند در ماراتنی سنگین با دیگر رقبای توانمند خود مسابقه می‌دهند و شایستگان گزینش می‌شوند. افراد عامه جامعه نیز که این نحوه انتخاب مدیران را می‌بینند دیگر دنبال ایجاد رابطه ها نخواهند رفت و مطمئن هستند که چنین مدیری ضابطه مند است نه رابطه مند.

چالش‌های جامعه امروزی ایران نیازمند مدیران لایق و توانمند است؛ مدیرانی که در فرایندی شفاف و مشخص ارزشیابی می‌شوند و بر اساس توانمندیشان گزینش می‌شوند. پس از انتخاب این چنین مدیرانی، توقع رفع چالش‌ها و مشکلات دور از دسترس نیست و به واقعیت نزدیک تر است.

پس منتظر تحقق شعارهای رئیس جمهور منتخب در خصوص شایسته گزینی هستیم تا برایمان مسجل شود که در این مسیر همراهی کنیم یا باز هم ناامیدانه و منفعلانه سکوت پیشه کنیم.

نویسنده:سید سجاد موسوی،دکتری مهندسی صنایع،مدیر در مجموعه شهرداری تهران

310551