یادداشت میهمان؛

قطعی مشکوک برق در عراق و چند نکته

یادداشت/ قطعی برق عمدتا در مناطق جنوبی و شیعه نشین اتفاق می‌افتد و وضعیت مناطق کردی و سنی نشین در این زمینه بسیار بهتر است‌ و در نتیجه تحلیل ایجاد نارضایتی از اصل حکومت در میان اکثریت شیعه را به اذهان مبادرت می کند.

تصویر قطعی مشکوک برق در عراق و چند نکته

سایت خبری پرسون ـ از دیشب برق اکثر مناطق عراق (به جز اقلیم کردستان) قطع شده و به همین علت اعتراضات مردمی خصوصا در مناطق شیعه نشین به شدت اوج یافته است.

مساله برق از دیرباز یکی از معضلات اصلی عراقی‌ها در فصل تابستان بوده و عملکرد هر دولتی با میزان توانش برای جلوگیری از قطعی برق سنجیده می‌شود.

از سال‌های گذشته عراق بخش قابل توجهی از برقش را از ایران وارد می کند لکن این حجم از واردات کفاف مصرف بالای این کشور را در فصول گرما نمی‌دهد.

بنابراین «عادل عبدالمهدی» در دوران نخست وزیری اش قرار دادهای کلانی را با شرکت زیمنس آلمان و برخی کارتل‌های چینی منعقد ساخت اما با فشار ایالات متحده این توافقات به مرحله اجرا نرسیدند زیرا ۵۰ ساله بودند و عراق تا ۵ دهه آتی به آنها وابسته باقی می‌ماند.

اما بالعکس با فشار طرف آمریکایی، مصطفی الکاظمی که به تازگی نخست وزیر شده بود در سال گذشته مجددا قراردادی با ابرشرکت جنرال الکتریک امضا کرد که این غول ثروتمند تاکنون نتوانسته است تعهدات خود را طبق زمان بندی اجرا کند‌.

جالب اینجاست جنرال الکتریک با فاصله کمی پس از اشغال عراق، وارد مقوله صنعت برق این کشور شده بود اما پس از ۱۷ سال هنوز مردم آنجا این معضل را لمس می کنند و تلاش‌های نخست وزیرانی که قصد دارند انحصار آمریکایی ها را لز بین ببرند با فشار نیروهای اشغالگر مواجه می‌شوند‌.

قطعی برق دیروز و امروز نیز ۳ عامل اصلی دارد:

1) ضعف زیرساخت‌های عراق و عدم اجرای تعهدات طرف آمریکایی

2) حملات هفته‌های گذشته داعش به خطوط انتقال برق و برخی نیروگاه ها که خسارات قابل توجهی برجای گذاشته است.

3) مصرف به شدت بالای برق خصوصا به علت وفور کولرهای گازی با توان بالا

البته نگارنده معتقد است اهداف سیاسی نیز پشت پرده این قطعی‌ها وجود دارد زیرا با توجه به اینکه طرف‌های غربی، عربی و رسانه‌های وابسته به آنها در عراق به خوبی می‌دانند این رخدادها هیچ ارتباطی به ایران ندارد، جمهوری اسلامی و نخست وزیران سابق و احزابی که متحد نظام سیاسی یاد شده بودند را به عنوان مقصر معرفی می‌کنند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر فعلی نیز تقصیر مشکلات تامین الکتریسیته را به گردن صدراعظم‌های گذشته و فساد مرتبط با آنها می‌اندازد در حالی که در دوره عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق، قطعی های برق به حداقل خود رسیده بود.

نکته دیگر این ‌‎است که قطعی برق عمدتا در مناطق جنوبی و شیعه نشین اتفاق می‌افتد و وضعیت مناطق کردی و سنی نشین در این زمینه بسیار بهتر است‌ و در نتیجه تحلیل ایجاد نارضایتی از اصل حکومت در میان اکثریت شیعه را به اذهان مبادرت می کند.

در هر حال به نظر می‌رسد مشکل برق عراق به یک موضوع سیاسی و امنیتی بدل شده و آمریکا نیز به دلایل خودش قصد ندارد فعلا آن را حل کند.

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

310538