یادداشت‌ها

آقای همتی بارها گفته که نرخ ارز پایین خواهد آمد و ظواهر امر و اتفاقات رخ دادۀ داخلی و بین المللی هم مؤید این موضوع است و همین انتظار مردم جهت کاهش نرخ ارز موجب شده تا بازار سکه و ارز از تب و تاب همیشگی بیافتد.
ویژگی تلاطم، در بین تمام بورس‌های جهان مشترک است؛ اما وضعیت عاملی به نام کارایی بازار، نوسان‌های بورس ایران را شدت و سرعت بیشتری بخشیده و عوامل درونی و بیرونی و متغیرهای کنترل‌پذیر و کنترل‌ناپذیر متعددی توانسته‌اند پدیده‌ای به نام بیش‌واکنشی را در بورس سهام ایران شدت و قوت بیشتری ببخشند.
هر گونه کوششی برای یک‌دست کردن جامعه و ساختار مدیریتی آن، آب در هاون کوبیدن است. با  هر سرعتی که از تنوع و گوناگونی فرار می‌کنید با سرعت بیشتری به آن نزدیک می‌شوید. از آنچه که فرار می‌کنید به‌ زودی آن را ملاقات خواهید کرد، یک‌دستی سراب  است.
سازمان صدا و سیما به‌رغم هزینه‌های چند صد میلیاردی تاکنون هیچ توفیقی نداشته است؟ اینها و ده‌ها سوال دیگر در پایان منتهی می‌شود به این واقعیت موجود که با پای لنگ ساترا نمی‌توان غزال تیزپای فضای مجازی را دنبال کرد.
سفر پاپ به عراق و نجف و دیدار با آیت‌الله سیستانی می‌تواند این آموزه را داشته باشد که چنین دیدارهایی یک‌طرفه نباشد و بلند‌پایگان مذهبی هم در برنامه‌های خود به چنین ضرورت‌هایی بیندیشند. واقعیت این است که مراجع تقلید می‌توانند در عرصه پیام‌رسانی به منظور تقویت بنیان‌های اعتقادی یا ترویج اندیشه‌های دینی گام‌هایی فراتر از چار‌چوب‌های سنتی بردارند و از این طریق مذهب شیعه را از رسانه‌های بین‌المللی فراگیرتر معرفی کنند.
یادداشت/ در آخرین روزهای سال 1399 قرار داریم و بسیاری از وعده های مجلس نشینان، مسئولان و دولتمردان همانند فوق العاده ایثارگری و... هرگز عملی نگردید و همچنان بازنشستگان در حسرت این وعده ها هستند.

قاچاق سوخت اقدامی نادرست است و نمی‌توان بر این اقدام نادرست با تغییر کلمه به «سوخت‌بری» جامه نیکو پوشاند! قاچاق یعنی فعالیت خلاف قانون، پس نادرست است. قاچاق سوخت یعنی دادن یارانه سوخت به شهروندان کشورهای همسایه و این نیز امر درستی نیست؛ زیرا شهروندان کشورهای همسایه مستحق دریافت یارانه توسط مردم ما نیستند.
قضاوت اخلاقی عملکرد احسان حاج صفی در انتخابات فدراسیون فوتبال، کار سختی است. عده‌ای معتقدند که او از حق خود استفاده کرده و به هیچکس مربوط نیست که به کدام نامزد رای داده. عده ای دیگر اما بر این باورند که کاپیتان تیم ملی در این ماجرا، دورویی کرده و ضمن تظاهر به حمایت از کریمی-چه در پیش خود او و چه در فضای مجازی- به کاندیدایی دیگر رای داده است.
پاپ فرانسیس درمقایسه با اسلافش بسیار متواضع است. او از همان روز نخست که به این سمت برگزیده شد، به جایگاه پر تشریفات پاپ های قبل در واتیکان نرفت و دفتر کارساده ای برای خویش برگزید.
آنچه تأمین کننده منافع ملی ماست مذاکره نیست بلکه اتکاء به ظرفیت‌ها و توانمندی های داخلی و معطل دشمن نشدن است. مذاکره با چنین دشمنی در بهترین حالت جز اتلاف وقت هیچ نتیجه‌ ای بدنبال نخواهد داشت.
مصدق این‌قدر تنها بود که حتی یارای گفتن برخی مطالب را به نزدیک‌ترین اشخاص خود نداشت. البته که این وضعیت برای او هزینه داشت؛ ولی این هزینه‌ای است که سیاست‌مدار وطن‌خواه باید بپردازد.
دستگاه دیپلماسی آمریکا تاکنون به پیشنهاد محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای اقدامات گام به گام، هماهنگ و متناظر برای بازگشت طرفین به برجام پاسخ روشنی نداده‌ است، اقدامی که این سوال را در افکار عمومی مطرح کرده‌ که آیا دولت بایدن حقیقتا جدیت و تمایلی برای بازگشت به برجام دارد یا خیر؟

ما نیازمندیم که در سیاست داخلی ایجاد فضایی آرام و گسترش تسهیل‌گری برای کنش اجتماعی مردم و نیز در عرصه اقتصادی مقاوم کردن اقتصاد همزمان با تلاش برای رشد و توسعه را دنبال کنیم.هم زیرساخت‌های رشد و توسعه را گسترش دهیم و هم زیرساخت‌های امنیت روانی، آسایش و معیشت قابل قبول را تامین کنیم.
حضور نظامیان در انتخابات و پیروزی‌شان در آن، نظامیان را در جایگاه مربی-بازیکن قرار خواهد داد. .برخی بر این باورند شاید منافع نظامیان و مراکز نظامی و نهادهای رسمی به طور طبیعی با سایر دستگاه‌ها تعارض داشته باشد و اگر بعضی از این تعارض‌ها ماهوی باشد، به شکل تعارضی بنیانی بروز خواهد کرد.
دربارۀ دلایل ناکامی و نامحبوبی محمود فکری و دستیاران او که در قالب یک مثلث آمده بودند تا از فرصت ممنوعیت استخدام مربی خارجی بیشترین بهره را ببرند ۱۰ مورد را می‌توان یادآور شد.

تصور کنید که جنگ است، با نیروهای خط مقدم چه رفتاری باید داشت؟ روشن است که با تمام توان برای آرامش خاطر و دسترسی آنان به امکانات کوشش می‌کنیم. حالا اگر آنان را درگیر کاغذبازی و امور پیش پا افتاده کنیم نتیجه چه خواهد شد؟
شرمن این بار بر خلاف دفعه قبل تنها یک دیپلمات و مامور اجرایی نیست، اما او به عنوان یک سیاستمدار منصوب دولت بایدن نیز همچنان برای وزیر خارجه و  رییس‌جمهور امریکا کار خواهد کرد و ملزم به انجام شرح وظایفی خواهد بود که از سوی مقامات مافوقش تعیین خواهد شد.
در شرایط تورم افسارگسیخته و توفانی و زیر سایه انواع شعارهای محروم‌نوازانه و فریادهای عدالت‌خواهانه که از هر سو و هر جناحی بلند است برخی رویدادها اگر بهت‌آور نباشد، تعجب‌ساز و بعضا غیرقابل باورند. هیچ کس نمی‌تواند منکر فشارهای فزاینده و دردناک معیشتی برا قشار آسیب‌پذیر خصوصا کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی باشد.
تلاش برای انحلال جمعیت امام علی منحصر به وزارت کشور نیست و دولت مستقیم مسئول این تلاش است. طبق دادخواست وزارت کشور «شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد» تصمیم به درخواست انحلال جمعیت امام علی گرفته است.
یادداشت/در این میان این نصابان ماهواره ها هستند که از این اقبال عمومی و ضعف صدا وسیما بهترین بهره را برده ماهانه درآمدی بیش از یک معلم با مدرک فوق لیسانس ویا بازنشسته را به جیب های خود سرازیر می کنند.