نظارت و مدیریت برای آینده ای پایدار

پس از آب، ماسه ماده اولیه‌ای است که جهان در بیشترین مقدار مصرف می‌کند. مبالغه نیست اگر بگوییم که ماسه ریز و مواد درشت، سنگریزه‌های متوسط تا درشت دانه‌ها، سنگریزه‌ها و قطعات سنگی که در ساختمان سازی استفاده می‌شوند، سنگ بنای سازنده دنیای مدرن هستند.
تصویر نظارت و مدیریت برای آینده ای پایدار

به گزارش سایت خبری پرسون، فرهاد تقوامنش تحلیلگر ارشد صنایع و معادن مدل های کسب و کار در یادداشتی نوشت: وقتی ماسه با سیمان متصل می‌شود، بتن می‌شود. هنگامی که با قیر مخلوط می‌شود، آسفالت می‌شود. و وقتی گرم می‌شود، شیشه می‌شود. بدون شن و ماسه، ما هیچ بزرگراه، قطارهای بلند یا قطارهای تندرو نخواهیم داشت.

با این وجود شن و ماسه - که در اینجا به عنوان مختصر برای شن، ماسه و سنگ خرد شده استفاده می‌شود، منبعی است که هم فراوان و هم محدود است. از نظر جهانی، این ماده به وفور یافت می شود، به ویژه در مقایسه با بسیاری از مواد اولیه دیگر، هرچند اغلب در نزدیکی محل مورد نیاز موجود نیست. این امر محدود است به این دلیل که میزان استفاده ما از آن بسیار بیشتر از نرخ طبیعی است که توسط هوازدگی سنگها توسط باد و آب دوباره پر می شود.

صنعتی شدن، رشد جمعیت و شهرنشینی به رشد انفجاری تقاضای شن و ماسه دامن زده است. به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد استخراج شن و ماسه دشوار است و فقدان داده ها چالش مدیریت پایدار منابع را تشدید می کند. با این حال ، سازمان ملل برآورد می کند که استخراج کلی می تواند در منطقه 40 میلیارد تن در سال باشد، که عمدتاً ناشی از تقاضای بخش ساخت و ساز است. این مقدار برای هر فرد روی کره زمین معادل 18 کیلوگرم ماسه در روز است و نشان می دهد که این منابع از نظر استراتژیک برای توسعه پایدار آینده چقدر مهم هستند.

سرمایه گذاری بازیابی پس از COVID-19 در زیرساخت‌ها، فناوری‌های دیجیتال، گردشگری و سایر فعالیت‌های اقتصادی به منابع شن و ماسه بستگی دارد. تلاش های فعلی برای بهبود مدیریت منابع شن و ماسه در سطح محلی، ملی و جهانی نابرابر است.

این امر تا حدی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد زمین شناسی و جغرافیا است، اما همچنین تفاوت در جلوه های محلی "چالش شن"، تقاضای ملی و منطقه ای برای منابع ماسه و همچنین ظرفیت هایی برای اعمال یا اجرای بهترین روشهای ارزیابی عملکرد، شیوه های استخراج، مدیریت محیط زیست و الزامات مرمت ما باید شرایط قوی تری را برای گذار سریع، عادلانه و مقیاس بندی شده به مدیریت پایدار ماسه ایجاد کنیم. اما تلاش خود را برای بیشترین تأثیر مثبت در کجا متمرکز کنیم؟

لذا ایجاد رصدخانه ماسه ضرورت دارد تا این مرکز در جهت تجزیه و تحلیل دقیق و مستقل در مورد چگونگی ایجاد یک کشور پایدار، امن و مرفه و عادلانه ارائه دهد.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

338856