این فتنه سر دراز دارد!

در اسفندماه ۸۷ زمانی که کشور در تب وتاب انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود، آیت‌ا... هاشمی فرآتر از وقایع جاری به دنبال حل معضلی دوباره شدت گرفته به نام «رابطه ایران و عربستان» بود که دود فتنه‌های آینده اش را در آینده آسمان منطقه به خوبی دیده بود!. پس رخت سفر حج برای مصلحت ممالک اسلامی پوشید تا در مکه و ریاض به دنبال راهکاری برای بستن پنجره فتنه های آینده بگردد.
تصویر این فتنه سر دراز دارد!

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدمحمودی تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: قصه پر غصه آن سفر تاریخی و ماجرای برهم زدن توافقات بی‌نظیر هاشمی- ملک عبدا... را هم که دیگر همه می‌دانند که وزیر خارجه احمدی‌نژاد چگونه با انتشار یک خبر جعلی، کل توافق ۱۴ ماده‌ای ایران و عربستان را یکجا هوا کرد تا فردای شام و افغانستان و یمن و عراق و لبنان به‌گونه‌ای دیگر رقم بخورد و صدالبته داغ این جفای تاریخی تا روز رحلت بر سینه آیت‌ا... هاشمی باقی بماند!.

چند ماه بعد وقتی احمدی نژاد خیالش از دوقطبی سازی داخلی در سال ۸۸ راحت شد، سراغ دوقطبی سازی اسلامی در منطقه رفت و با طرح «اسلام ایرانی» چنان بنزینی بر آتش افروخته شده دشمنان اسلام ریخت که آیت‌ا... هاشمی وقتی در بهمن ۸۹ به زیارت مرقد امام(ره) رفت در پیش بینی بسیار تلخی گفت: فتنه‌ای در منطقه می بینم که حالا حالاها کوتاه نخواهد آمد! جالب است که بعدها آیت‌ا... هاشمی ردپای پازل «فتنه‌های نوبتی در منطقه» را حتی در انقلاب‌های مصر، تونس، لیبی و... هم دیده بود که وقتی اوج اختلاف کلید واژه ها میان «بیداری اسلامی» و «بهار عربی» درگرفت با هوشمندی خاصی- نقل به مضمون- گفته بود که من نگران آینده این انقلاب‌ها هستم نه عنوان آنها‌.

آیت‌ا... هاشمی در مقابل جابجایی نوبتی القاعده، داعش، بوکوحرام، طالبان و... هم معتقد بود اینها همه در یک ماموریت مشترک هستند که باید تصویر اسلام را در افکار عمومی جهان مخدوش کنند، چرا که دشمنان اسلام معتقدند دنیا نباید هرگز اسلام را با چهره‌هایی نظیر محمدجواد ظریف بشناسد که شمشیرشان «منطق اسلامی» است!. همزمانی روی کار آمدن طالبان و کنار رفتن ظریف از این منظر، بسیار معنادار است.

روی کار آمدن طالبان در افغانستان سال ۱۴۰۰ نشان داد پیش بینی آیت‌ا... هاشمی از فتنه های نوبتی در منطقه، چقدر دقیق و با شناخت کامل بوده است و در حالی‌که حافظه جهانی هنوز از جنایات ضدانسانی القاعده و داعش و بوکوحرام -آن‌هم به نام اسلام- خالی نشده، طالبان در مدلی ارتقا یافته به زمین بازی فراخوانده می‌شود تا این‌بار تصویر «اسلام غیر مردمی و بدون دموکراسی» را از قلب کابل به دنیا مخابره کنند تا تئوری «مردمسالاری دینی»با تشکیل بی‌مخاصمه و « امارت اسلامی در افغانستان» با چالشی جدی در افکار عمومی جهان روبه‌رو شود!

سوال این است در مقابل این فتنه های نوبتی چه باید کرد؟ شاید پاسخ های فراوانی بر این سوال مطرح شود که اگر گوینده‌اش را قانع کند، قطعا نتیجه‌ای برای توقف این فتنه‌ها نخواهد داشت. تنها پاسخ با نتیجه بر این سوال کلیدی، تکرار مسیر هاشمی برای مصالحه با عربستان است. مصالحه‌ای که می‌تواند با یک مصافحه علنی و دوستانه بین مقامات ایران و عربستان در یکی از نشست‌های منطقه‌ای رقم بخورد.

وگرنه با ادامه وضع موجود و تداوم جنگ سرد میان ایران و عربستان، .... سوگ‌مندانه باید گفت این فتنه، سر دراز دارد و دشمنان اسلام، فراتر از دو قطبی طالبان و احمد مسعود به دنبال حفظ تنش ۱۰- ۱۵ سال اخیر میان «ریاض و تهران» هستند تا نه تنها ابرهای فتنه از آسمان ممالک اسلامی نروند که هر روز هم بر آتش تقابل ها و تناقض‌ها میان ملت‌های منطقه افزوده گردد. واقعیت آن است که رحلت آیت‌ا... هاشمی بهترین خبر برای طراحان پروژه فتنه‌های نوبتی در منطقه بود. فتنه‌هایی که هر چند از جهت نام و عنوان و جغرافیا متفاوتند ولی از دو جهت کاملا مشترک هستند. اول از جهت سیاسی- دیپلماتیک و دوم از بابت ریشه‌های مذهبی- فرقه‌ای. آیت‌ا... هاشمی تنها شخصیتی بود که موفق به الگوسازی برای مهار فتنه‌های منطقه‌ای از طریق اصلاح رابطه ایران و عربستان شد.

فقدان آیت‌ا... هاشمی هر چند فرصت تکرار رفع فتنه‌های منطقه‌ای را با اتکا به کاریزمای خاص خود، سلب کرده ولی از خود یادگار بزرگی به‌جا گذاشته که هنوز هم می‌توان طرح ۱۴ ماده‌ای توافق تاریخی هاشمی- ملک عبدا... را به عنوان ابتکار عمل مصلحانه ایران در منطقه، به روی میز مذاکره گذاشت و دشمنان اسلام را از تداوم جنگ سرد میان دو کشور بزرگ جهان اسلام، ناامید کرد. بالاخره روزی باید بپذیریم راهی جز حل مشکلات منطقه از سرچشمه نیست.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

339223