تاثیر کرونا بر عملکرد سمن‌ها

کرونا در دومین سال شیوع خود همچنان در حال تاخت و تاز است درصورتی که تصور می‌شد چند ماه بعد از پیدا شدنش با گرمایش هوا و گذشت زمان به حاشیه رانده شود اما کرونا هر روز قوی‌تر شد، اشکال دیگری از خود نشان داد و خود را تازه و تازه‌تر کرد، از نوع آلفا به بتا، گاما، دلتا، لامبدا و اخیرا مو تغییر شکل داد و هر نوع آن متاسفانه نسبت به نوع قبلی خطرناک‌تر شد و جان تعداد بیشتری را گرفت تا بدان حد که هیچ‌کس انتظار چنین تغییر، انتششار و جولانی نداشت.
تصویر تاثیر کرونا بر عملکرد سمن‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، نبی‌اله عشقی‌ثانی فعال اجتماعی نوشت: کرونا نه‌تنها جهان را به تسخیر خود درآورد بلکه همه دانش بشری را به مبارزه طلبید و از آن عبور کرد. البته خوشبختانه دانشمندان و فرهیختگان دانش پزشکی در سراسر جهان به پا خواستند و در چند کشور از جمله کشور خودمان واکسن ساخته شد و به بازار عرضه شد و واکسیناسیون رواج یافت که جای سپاسگزاری فراوان دارد. اگرچه در کشور ما به دلیل تاخیر زیاد در تامین واکسن متاسفانه تلفات انسانی خیلی زیاد بود، به‌طوری که جان حدود صدوبیست هزارنفر را گرفت و مرگ‌ومیرها همچنان ادامه دارد. کرونا در جهان حدود دو میلیون نفر را به کام مرگ برد.

بر روابط خانوادگی و خویشاوندی اثر گذاشت و موجب دوری و جدایی انسان اجتماعی از یکدیگر شد. کرونا بر همه فعالیت‌ها و کسب‌وکارها تاثیرمخرب گذاشت تا بدان حد که هیچ برنامه‌ای و اقدامی از پیامدهای آن در امان نماند. حجم و کیفیت اقتصاد جهان را کاهش داد، فعالیت دستگاه‌های سیاسی، اداری و تولیدی و عملکرد سیاسیون و دولت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. در این بین بر فعالیت‌هایی که استمرار آن به حضور افراد، اجتماع و تجمع و دورهم جمع شدن نیاز داشت، بیشتر اثر گذاشت و بسیاری را به تعطیلی کشاند و ضرر و زیان بسیاری بر جای گذاشت.

در این مسیر بر فعالیت‌ها و خدمات موسسه‌های مردم‌نهاد یعنی سمن‌ها به‌خصوص موسسه‌های خیریه تاثیر بسیاری گذاشت به صورتی که می‌توان گفت از حدود چهل هزار سمن فعال در کشور کمتر موسسه‌ای را می‌توان یافت که از عوارض کرونا یا همان کووید 19 در امان مانده باشد. متاسفانه پیامدهای آن به همین میزان بسنده نکرد بلکه به تعطیلی برخی از این تشکل‌ها و حذف خدمات آنها به اقشار آسیب‌‌پذیر جامعه منجر شد. موسسه‌های خیریه تشکل‌هایی هستند که توسط افراد خیراندیش، انسان‌دوست و نیکوکارتاسیس و اداره می‌شوند و صرفا اهداف خیرخواهانه دارند و موسسین هیچ انتظار مادی و کسب درآمد و فایده ندارند و نه‌تنها موسسه را به‌صورت غیردولتی، غیرانتفاعی اداره می‌کنند بلکه بخشی از دارایی و درآمد مادی خود را صرف باورهای دیگردوستانه می‌کنند و مهربانی را نشر می‌دهند و برای رضای خدا اموالشان را می‌بخشند.

ادامه فعالیت خیریه‌ها و حمایت آنها از اقشار نیازمند بستگی به رونق کسب‌وکار و درآمد اقتصادی موسسان و خیرین مرتبط با آن دارد پس طبیعی است که کاهش درآمد این عزیزان بزرگوار و بخشنده بر فعالیت این خیریه‌ها اثر گذاشته و خدمات آنان را کاهش داده است درحالی که جامعه هدف و خدمت گیرنده از این موسسه دهک‌های پایین جامعه هستند که نسبت به سایرین در اثر شیوع کووید 19 بیشتر دچار صدمه شده‌اند و در انتظار یاری بیشتر خیریه‌ها هستند.

برون‌رفت از این مشکل بسیار سخت و نیازمند همیاری و تشریک مساعی نهادهای حمایتی، دولت محترم و گذشت بیشتر کسانی است که دست تواناتری دارند و با وجود شرایط کرونایی در کشور الحمدا... کسب‌وکارشان فعال است و امکان مساعدت به دیگران را دارند.

اکنون از دولت جدید انتظار می‌رود به میدان عمل وارد شود با مشورت با خبرگان مسائل اجتماعی، دست‌اندرکاران خیریه‌ها و نهادهای مدنی و فرهیختگان جامعه و تجمیع امکانات دولت و نهادهای غیردولتی راهکار برون‌رفت از این مشکل را ارائه دهند و اجرا نمایند. در پایان از شما عزیزان خواهشی دارم. ماسک بزنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید و واکسن بزنید.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

338951