موافقان طرح صیانت چه کسانی هستند؟

جدا از تمام جدل‌ها و حواشی‌ها در مورد طرح صیانت از کاربران فضای مجازی بنده فکر می‌کنم موافقان این طرح را باید به دو گروه عمده تقسیم نمود.
تصویر موافقان طرح صیانت چه کسانی هستند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد جواد پهلوان نوشت: گروه نخست افرادی هستند که به یقین اطلاع چندانی از فضای شبکه‌های اجتماعی،کاربرد و باگ‌های آن ندارند.یعنی نمی‌دانند در واقع این فضا چگونه شکل گرفته ،چرا رونق گرفته ،چرا تاثیر گذار است و چرا جامعه به آن احتیاج دارد.

افراد مذکور براساس مواردی که به گوشش‌شان به صورت جسته و گریخته رسیده و یا بعضا دیکته شده اظهار نظر نموده و و موضوع به این مهمی را کارشناسی می‌کنند.چندی است ویدئویی از حضور یکی از موافقان همین طرح در یکی از بخش‌های خبری دست به دست می‌شود که نماینده مجلس حتی اصطلاحات مربوط به فضای مجازی و علی الخصوص بازار رمز ارزها را که وابسته به اینترنت است را به درسی تلفظ نمی‌کند.

اما همین فرد در کمال اعتماد به به نفس در حال تعیین و تکلیف برای حیات و ممات کسانی است که حتی سفره های شان وابسته به اینترنت و فضای مجازی است.بهر حال به نظر می رسد شاید بتوان با آگاهی بخشی و تکرار مکررات اصول بدیهی فضای مجازی و انتقال به این افراد نظر آنان را تغییر داد تا متوجه شوند آن چیزی که در طرح به دنبال آن هستند صرفا یک نتیجه روشن بیشتر ندارد و آن افزایش عصبانیت و خشم مردم است.

اما گروه دوم چه کسانی هستند؟این گروه شامل افرادی هستند که دقیقا می‌دانند چه می‌کنند! آنان سواد رسانه‌ای مطلوبی دارند و اشراف کامل دارند که چقدر مردم ایران با توجه به شرایط موجود وابسته به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند. افراد مذکور حتی مطلع هستند در حال حاضر عطف به تجربه قبلی هیچ پلتفرم بومی و ایرانی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای نوع خارجی و اصلی آن باشند. به هرحال همانطور که ما می‌دانیم آنان نیز می‌دانند بعد از بستن تلگرام ،کاربران این پیام رسان رشد داشت نه کاهش و از سوی دیگر تمام جایگزین‌های داخلی آن نیز شکست سنگینی خوردند از جمله سروش. این مدل‌های بومی یک پولی به جیب زدند و در نهایت کرکره را برای همیشه پایین کشیدند و تمام!

طبعا سوال اینجاست: این افراد اگر می‌دانند چرا مُصر هستند؟پاسخ روشن است.متاسفانه برخی حامیان مطلع طرح صیانت صرفا از باب خودشیرینی برای گروهی دیگر اینگونه سفت و سخت پای کار هستند.آری؛آنان می‌خواهند برای دل عده‌ای قلیل و به جهت آنکه جای پای خود را در قدرت محکم کنند با علم به اینکه مردم متضرر اصلی چنین طرح‌هایی هستند بر موضع خود پای می‌فشارند.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی رسانه و فعالان مدنی وظیفه مهمی دارند. در واقع رسانه باید نقش مهمی ایفا کرده و گروه نخست را کاملا مطلع کند این طرح‌ها الویت مردم نیست و اگر هم بناست ضابطه‌ای برای شبکه‌های اجتماعی اعمال گردد نبایستی جامعه متضرر شود. امیدوارم رفتاری صورت نگیرد که قابل جبران نباشد.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

328166