یادداشت‌ها

در اغلب کشورهایی که انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد، اکثر نامزدها در سخنرانی‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی ضمن بیان نظرات وبرنامه‌ها در مورد حل مشکلات وجبران کاستی‌ها و کمبود ها، قول‌هایی می‌دهند که به «وعده‌های انتخاباتی» معروف هستند.
به باور برخی، اشخاصی که خود را مستقل و یا خاکستری می‌نامند و از این طریق می‌خواهند از جریان اصولگرا ویا اصلاح طلب تبری جسته و عبور کنند، این ظرفیت را دارند که خطرناک‌ترین‌ها در شطرنج سیاسی ایران باشند.
سرانجام پس از نزدیک به 10 روز بررسی و زیر و رو کردن پرونده‌های کاندیداهای آماده برای به‌دست‌گرفتن سکان اداره کشور از طریق حضور مردم در پای صندوق‌های رأی، شورای محترم نگهبان قانون اساسی، اسامی هفت نفر از بین حدود 500 نفر کاندیدای ثبت‌نام‌شده در وزارت کشور را واجد کاندیداتوری اعلام کرد.
آنچه امروز موجب بی‌انگیزگی یا سردی و بی‌تفاوتی بخشی از مردم نسبت به تحولات انتخابات شده، یحتمل از تصور و ذهنیت مسئولان است. اگر این تصور و ذهنیت جامه‌عمل بپوشد، موجب آسیب به وحدت و انسجام ملت می‌شود. تصور می‌شود جدا از اصلاح‌طلبان، بخش گسترده‌ای از اصولگرایان نیز در این باره متعجب شده‌اند.
برگــزاری انتخابــات به نوبه خود نشان‌دهنده رشد و آگاهی یک جامعـه و حضور مردم در انتخابات نیز به منزله وفاق عمــومی و همراهی با نظام تلقی می‌شود که در این زمینه همواره مشاهده شده مردم نسبت به کشور و انقلاب‌شان سنگ‌تمام گذاشته‌اند.
در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم که قرار است مطابق اعلام قبلی و برنامه‌ریزی ستاد انتخابات وزارت کشور در واپسین جمعه خردادماه جاری و به‌صورت یکپارچه در سراسر کشور برگزار شود.
یادداشت/ قانون اساسی ایران، با همین کیفیت فعلی بستر مناسبی برای مدیریت مناسب و حتی تأمین خواسته‌های دموکراتیک قشر عظیمی از جامعه است. اما تحقق ظرفیت‌های آن مستلزم عملکرد درست و نیل به «فرهنگ سیاسی» متناسب با اهداف غایی این سند است.

کسانی که دست به جعل اخبار بی‌بنیاد و سراسر توهم‌آلود و توطئه‌مند می‌زنند، گمان می‌برند شاید چندصباحی بتوانند فضای رسانه‌ای رقابت‌ها و گفت‌وگوی منطقی دو جریان سیاسی را تحت‌الشعاع قرار دهند، لکن آگاه نیستند که در کمترین فرصت دست آن‌ها باز و حیله‌های آن‌ها رسوا خواهد شد.
بند ۶ - ج اصل دوم قانون اساسی در راستای کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئولیت او، هرگونه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری را نفی کرده، بند هشتم از اصل سوم قانون اساسی‌، مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی خویش را مورد تاکید قرار می‌دهد.
استفاده از سیاست مسکن استجاری هیچ تطبیقی با شرایط اقتصادی بازار مسکن کشور ندارد و دولت آینده باید با مهیا کردن شرایط صاحب‌خانه شدن مردم از آمار اجاره‌نشینی بکاهد.

باید گربه را دم حجله کشت. متن توافق مذاکرات وین را بگذارید روی میز مجلس و خداحافظی کنید. از اینجا به بعدش به عهده آقایان باشد تا ببینیم اکنون که خودشان مواجه با مساله شده‌اند تا چه حد حاضر هستند که به شعارهای پوچ و ضد منافع ملی که تاکنون داده‌اند، پایبند باشند.
یادداشت وارده؛

«اصلاحات» حذف شدنی نیست

یادداشت/ به همان میزان که جریان حاکم عرصه را بر جریان اصلاحات تنگ و تنگ‌تر کرده گفتمان اصلاحات دامنه و نفوذ خود را نه تنها در بطن جامعه که در حوزه و قلمرو جریان حاکم نیز بسط داده است.

یادداشت/ این که از یکسو شرایطی فراهم شود که صنف زحمت کشی همچون وکلا از چندرغاز وام تخصیصی آن هم با بهره های آنچنانی مایوس و سرخورده شود و از سوی دیگر، گردن کلفتی همچون حسن رعیت میلیاردها وام مثل آب خوردن بگیرد و آن را پس ندهد با هیچ منطقی قابل تحلیل نیست جز این که بگوییم ما همان باکسر های این روزگاریم.

یادداشت/شیوع کرونا تحول عظیمی در جهان و سبک زندگی تمام افراد به وجود آورد و صدمات جانی و مالی بسیاری را بر جوامع بشری تحمیل کرده است و تداوم آن طی یکسال گذشته باعث شد تا فعالیت بسیاری از صنوف و کسب و کارهای خدماتی دچار مشکل شود و در مقابل فعالیت بسیاری از کسب وکارهای آنلاین و اینترنتی رونق یابد.
به مناسبت آغاز دومین سال شروع به کار مجلس یازدهم؛

مثل مدرس

یادداشت/در دومین سالروز آغاز به کار مجلس یازدهم نگاهی انداخته‌ایم به دلایل ماندگاری شهید مدرس یکی از نمایندگان مطرح مردم در تاریخ مشروطه
یادداشت/یکی از مهارت های مورد نیاز انسان در جامعه کنونی مهارت خودآگاهی و مهارت خود شناسی است که میتوان در سطوح مختلف از این مهارت استفادا ابزاری کرد
در دوران کرونا، ماسک زدن، رعایت فاصله فیزیکی، مشارکت فعال در کنترل بیماری توسط خودمان و اطرافیان گویاترین تعهد نسبت به هم‌نوعان است. تعهدی که چون نمی‌تواند بیش از حد در چارچوب قواعد و قوانین وضع شده قرار گیرد بنابراین امکان مطالبه‌اش هم از سوی افرادی که قربانی کرونا می‌شوند، وجود ندارد. اما کدامیک از ما می‌توانیم پس از تجربه یک سال و اندی ازکرونا در مشروعیت و اخلاقی بودن این حق و تعهد اخلاقی و انسانی نسبت به یکدیگر تردید کنیم؟