یادداشت‌ها

انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و نظرات متعددی در مورد آن وجود دارد متن پیش رو یادداشتی است که نظر یکی از هموطنان را در مورد انتخابات و شرکت در آن منعکس می‌کند
یادداشت/در نگاه تصمیم‌گیران، رسانه‌ها و مردم رژیم‌صهیونیستی این نکته حک شد که وقتی ارتش این رژیم نمی‌تواند شلیک راکت را در غزه 360 کیلومترمربعی متوقف کرده و به‌صورت زمینی به آن حمله کند، چگونه خواهد توانست دربرابر تهدیدات موجود در سوریه و لبنان، امنیت ایجاد کند.
به نظر می‌رسد که مساله مشارکت در این دور از انتخابات به محوری‌ترین موضوع تبدیل شده باشد. اگر اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را که در سال ۱۳۵۸ برگزار شد در نظر نگیریم، در سایر انتخابات همیشه تعدادی بودند که مردم را دعوت به تحریم انتخابات می‌کردند، ولی با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ‌گاه این دعوت‌ها منجر به نتیجه‌ای نمی‌شده است.
بازار مسکن از فردای «اعلام نتیجه انتخابات»، مطابق دوره‌های مشابه گذشته، به فضای جدید واکنش نشان می‌دهد. بر این اساس، اتمسفر ماه‌‌های آتی بازار ملک را می‌توان در دو افق زمانی پیش‌بینی کرد.
یادداشت میهمان؛

به «بودن موثر» فکر کنیم

یادداشت/ پیشنهاد می‌شود ضمن رایزنی با عقلای قوم و اصولگرایانی که مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، ائتلافی فراگیر شکل گیرد و طیفی از کاندیداهای موجود، اعم از اصلاح‌طلب و یا حتی اصولگرای معتدل قائل به اداره عقلایی کشور، تحت پوشش قرار گیرد و نهایتا بر کاندیدای واحدی توافق شود.

هرچند بانک مرکزی باید مستقل عمل کند ولی در کشور ما همانطور که اختیار تعیین رئیس کل بانک مرکزی برعهده رئیس‌جمهور است این نهاد مالی هم مجری سیاست پولی و مالی تعیین شده از سوی دولت است.
یادداشت/ در صورت تصمیم یمنی‌ها برای تصرف شهرهای عربستان، لطمه روانی و سیاسی جدی ای به ولیعهد سعودی و جایگاه وی در افکار عمومی وارد می‌شود.

از قرائن چنین برمی‌آید که انتخابات پیش‌رو نه فقط در رد صلاحیت‌های دور از انتظار بلکه در سایر زمینه‌ها بی‌بدیل و شگفتی‌ساز خواهد بود.
یادداشت میهمان؛

ما و انتخابات

یادداشت/ مطالبه‌گری حقوق ما یک فرایند است و قطعا با یک دوره و دو دوره حل شدنی نیست، بلکه موانع را باید به آرامی برداشت.

عبدالناصر همتی اقتصاد‌دان و سیاستمدار تکنوکرات ۶۴ ساله‌، رئیس کل بانک مرکزی ایران و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران‌، دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران و جزو صاحب‌نظران در زمینه اقتصاد کلان است.
پس از انتشار خبر اظهارات دادستان محترم تهران در باره رییس کل سابق بانک مرکزی و ایراد اتهام به وی مبنی بر تضییع ۳۰ میلیارد دلار و ۶۰ تن طلا، دولت نیز بیانیه‌ای در نقد این رفتار و گزارش منتشر کرد که در جای خود قابل توجه بود، به‌ویژه آنجا که به زمان اعلام آن اشاره کرده است.
دهه‌های پس از تاسیس جمهوری اسلامی ایران، جهان شاهد حرکتی بزرگ در مسیر عدالت اجتماعی و ثبات اقتصادی، از طریق حذف تورم و فراهم کردن شرایط صیانت از قدرت خرید ضعفا و همچنین تدارک لازم برای رشد در کشورهای مختلف بود.
رئیسی می‌توانست با بالاترین رای و کمترین حاشیه به ریاست جمهوری برسد، اینک پیروزیش جشنی در پی نخواهد داشت.
در بحث انتخابات بررسی شد؛

مطالبه گری، پرسشگری یا شیفتگی

پرسشگری از الزامات جامعه پویا و فعال است. انتخابات یکی از بزنگاه‌هایی است که پرسش‌گری می تواند خود را نشان دهد. در متن پیش رو مواردی که لازم است در انتخاب به آن توجه شود به گفت‌وگو گذاشته شده است
یادداشت/ همه افراد جامعه که به سن قانونی رسیده‌اند می‌توانند در فرایندهای سیاسی کشور مشارکت داشته و در انتخابات ریاست جمهوری که تعیین یکی از مسئولان عالی‌رتبه کشور است حضور داشته باشند.

شرکت در انتخابات و رأی‌دادن یک حق است. کسی مایل است از این حق شخصی استفاده کند و رأی بدهد و کسی هم به دلایل شخصی، مایل به شرکت نیست.
براساس اصل 114 قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور با رای مستقیم مردم برای یک دوره 4 ساله انتخاب می‌شود . اصول دیگر قانون اساسی وظایف و اختیارات رییس‌جمهور را تعیین کرده است.
یادداشت/ اقدامات نتانیاهو در زمینه نمایش پهپاد اقدامی در راستای شوهای تبلیغاتی او هستند تا بتواند بگوید ایران پشت درگیری‌ها با رژیم‌صهیونیستی است و از این طریق مظلوم‌نمایی کند.

در دوره‌های انتخاباتی طی سنوات گذشته، کاندیداهای اصلی شعارهای کلی می‌دادند. اکنون کاندیداهایی فرعی برای اینکه به‌زعم خود جلب رای کنند، وعده‌هایی سر می‌دهند که بعضا اگر در سطح جامعه انعکاس پیدا کند جز روش پوپولیستی چیز دیگری نیست و رای گرفتن بدین طریق با وعده‌های فریبنده تعریف می‌شود
یادداشت/این اولین ماموریت فرا منطقه‌ای مکران است و صرف حضور این ناو غول پیکر به معنای به چالش کشیدن دکترین نظامی «مونروئه»؛ استراتژیست و سیاستمدار آمریکایی تحلیل می‌شود و این اقدام علاوه بر تضعیف جایگاه ابرقدرتی آمریکا، پرستیژ و موقعیت ایران را در معادلات جهانی ارتقا خواهد داد.

این که نگرانی‌های کلی‌تر برای ایران و مشارکت و موارد دیگر مجال طرح دارد یا نه موضوع این نوشته نیست. غرض این است که توضیح داده شود چرا در میان اصلاح طلبان و اعتدال گرایان نگرانی مانند 84 به چشم نمی‌خورد و اگر باشد جنس آن متفاوت است؟
یادداشت میهمان؛

«فرزند کشی» و شُکر خدا

یادداشت/ با هیچ واژه و کلمه‌ای نمی‌توان چنین جنایاتی را تحلیل کرد، اساسا کلمات و معانی آن در برابر این رخدادها به بن‌بست می رسند در مغز انسان نمی‌گنجد پدر و مادری فرزند خود را به چنین شیوه سبعانه‌ای نابود کنند، شیوه‌ای که حتی در میان حیوانات نیز به ندرت اتفاق می‌افتد.