یادداشت‌ها

در مدتی که کرونا در کشور جا خوش کرده شاهد ۴ پیک از افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آن بوده ایم. پیک‌هایی که ناشی از ساده انگاری مسئولان و مردم از شرایط است.
روز گذشته نتیجه بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات منتشر شد و همه نیروهای اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شدند. شورای نگهبان صرفا صلاحیت محسن مهرعلیزاده را تأیید کرد که او اصلا در میان گزینه‌های اصلاح‌طلب مطرح نبوده است و حتی در سال 84 نیز به صورت انفرادی و جدا از هماهنگی با جبهه اصلاحات وارد انتخابات شد.
خروجی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را قابل دفاع نمی‌دانیم. این واقعیت آنقدر مشهود است که برای اثبات آن نیازی به استدلال نمی‌بینیم. از میان ثبت‌نام‌ کرده‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به هیچیک از آنان گرایش نداریم و با هیچکدام نیز مخالف نیستیم.
دوشنبه شب پس از آنکه خبرگزاری فارس اسامی نهایی نامزدهای تأیید صلاحیت شده را منتشر کرد، بعد از مدت‌ها خندۀ سیری کردم. چنان خندیدم که همسر و بچه‌هایم متعجب شدند.
نباید برای حضور مردم از رقم اندکی که نظرسنجی‌ها برای مشارکت اعلام کرده‌اند، توقع بیشتری داشت.کرونا با همه عوارضش انگیزه کافی ایجاد کرد که مردم امریکا رکورد مشارکت انتخاباتی را بزنند و به عنوان یک دستاورد مهم ترامپ را از کاخ سفید بیرون کنند. ما نه فقط کرونا که با مشکلات گوناگونی مواجهیم. بنابراین انگیزه اقدام سیاسی نزد مردم برای حل آنها وجود دارد.

نتایج مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری (رای تمایل اعضای شورای نگهبان به نامزدها) بسیاری را شوک زده کرده است حذف علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و برخی دیگر از نامزدهای سرشناس در کنار تایید تمامی نامزدهای دیگر انتقادها به شورای نگهبان را شدت بخشیده است.
به مراتب حتی عجیب‌تر از آنچه تصورش می‌شد، تایید صلاحیت نشدن علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری را بسیاری از هر زاویه‌ای که می‌نگرند نمی‌توانند هضم کنند. وضعیت به گونه‌ای است که آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی از اعضای شورای نگهبان که البته برادرش جزو رد‌صلاحیت شده‌هاست، می‌گوید‌: «‌هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل‌دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید‌ صلاحیت‌ها و چه در عدم‌ احراز صلاحیت‌ها.» اما در این ماجرا چند مساله و البته نگاه نیز قابل‌بررسی است.
یادداشت وارده؛

یارکشی شورای شهر اصفهان

یادداشت/ اگر بخواهم جریان شناسی اصفهان را با تحلیل ساختاری در چند کلمه به میدان کلامی سیاست معرفی کنم ، جریان ایدئولوژیک ساز خودی و غیر خودی یا مالک و مملوک یا حزب من و حزب دیگری به نظر مناسب می رسد و کارساز خواهد بود .
شرایط امروز مقصران زیادی دارد اما یکی از مهم‌ترین آنها حسن روحانی است. امروز اگر کار به درستی انجام می‌شد، بدون دردستر تفکر اعتدال و عقلانیت می‌توانست تداوم پیدا کند.
چرا کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری در تبلیغات غیر رسمی ضعیف ظاهر شدند؟
نامزد نهایی اصلاح‌طلبان بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها معین می‌شود؛ نامزدی که قرار است با نظر اعضای حقیقی و حقوقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان یا همان جبهه اصلاحات ایران معرفی شود و به گفته اعضای این نهاد تا این لحظه به‌‌هیچ‌وجه تصمیم نهایی گرفته نشده است؛ زیرا مشخص نیست چه افرادی از ممیزی و سد شورای نگهبان عبور می‌کنند.
ما چه زمانی می‌خواهیم از تاریخ درس بگیریم؟ درباره تاریخ ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ سال پیش صحبت نمی‌کنم. درباره تاریخ سال‌های اخیر عمرمان می‌گویم.
باید همه کاندیداهای ریاست‌جمهوری مواضع خود را در باره حدود دخالت حکومت‌ها در امور مردم به روشنی بیان کنند تا رای‌دهندگان نه در فضای مه‌آلود وعده‌های سر خرمن کلی و بی‌سرانجام، بلکه با علم و آگاهی دست به انتخاب بزنند.
سازمان ملل‌متحد مسوولیت فراهم‌آوردن زیرساخت‌های قانونی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را به‌عهده دارد و این مسوولیت را از طریق قطعنامه‌های شورای‌امنیت که برای کشورهای عضو سازمان ملل لازم‌الاجراست و در صورت عدم اجرا این کشورها مشمول مجازات‌های فصل هفت منشور ملل متحد خواهند شد، دنبال می‌کند.

یادداشت/ آمریکا در داخل دچار مشکلات عدیده‌ای بوده و به همین دلیل نمی‌تواند درصورتی‌که در جنگ میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها به جاهای باریک رسید کار خاص و موثری برای رژیم‌صهیونیستی انجام دهد.

گسترش فضایی بی رویه و بدون برنامه شهرهای بزرگ و متوسط کشور در چند دهه گذشته، باعث شکل گیری بافت‌های جدید شهری در مجاورت شهرها و جابجایی ساکنان و کاربریهای شهری به نواحی جدید شده است.
مسابقات کشتی آزاد جام بین‌المللی جهان پهلوان تختی در حالی برای همدانی ها به پایان رسیدکه کارنامه قابل قبولی را از خود به جای گذاشتند هرچند می‌توانستند بهتر عمل کنند و به‌جای ۳ مدال با ۶ مدال برگردند اما امید را برای نتایج درخشان‌تر میادین آینده در دل اهالی کشتی استان روشن کردند.
یادداشت/سال ها گذشت بدون توسعه زیر ساخت های برق در کشور و امروز سومین روز از برنامه قطعی برق در استان اصفهان است. عدم برنامه ریزی و غافلگیری مسئولان اتفاق تازه ای نبوده و نخواهد بود!
دولت‌های خارجی و رسانه‌های آنها که رسالت خود را توسعه دموکراتیک و توسعه سیاسی می‌دانستند و از گفتمان دموکراتیک حمایت می‌کردند، با وجود شعارهایی که سر می‌دهند اما هر موقع که جریان اصلاح‌طلبی با رای بالایی بر سر کار آمده و گفتمانش مردم‌سالاری و آزادی و بیان بوده، نهایت تلاششان را کرده‌اند که اصلاح‌طلبی در ایران ناکارآمد باشد.
یادداشت وارده؛

جریان 25 ساله یک پرونده

در نشست اخیر سخنگوی محترم قوه قضائیه سؤالی از سوی یکی از خبرنگاران درخصوص یک پرونده با سابقه 25ساله در محاکم مطرح شد که موضوع آن نیاز به بررسی و تشریح دارد. چراکه رأی این پرونده سال‌هاست که صادر و قطعی شده اما با وجود انجام همه تشریفات و تکالیف قانونی و گذشت بیش از 25 سال از تشکیل پرونده و 12 سال از تشکیل پرونده اجرائی هنوز این رأی به مرحله اجرای کامل نرسیده و در یک وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.
یادداشت/یکی از نامزدهای ریاست جمهوری که برخی از خبرگزاری‌ها که وی را مبتلا به بیماری پارکینسون اعلام کرده بودند برای رد این ادعا عملا وارد زمین فوتبال شد تا با زدن یک گل بر این شایعات پایان ببخشد.

در طول یک سال گذشته و قبل از آن تهرانی‌ها هرازگاهی قطع برق را تجربه می‌نمودند که با برقراری ارتباط با خدمات شرکت توزیع برق دلیل آن اشکال در سیستم و خرابی اعلام می‌شد.